Meddig marad az EU a Hold túlsó oldalán?

Az uniós tagság lezárta és egyben érvénytelenítette az eddigi politikai stílust, eszköztárat, gyakorlatot, terminológiát. A politikai céloknak és a kapcsolódó nyelvezetnek a fordulópontjához is elérkezett Magyarország is azzal, hogy csatlakozott az EU-hoz. E program vezénylői, prófétái beteljesítették küldetésüket, de elérve a célt, az ígéretek földjén az ő igéik már nem érvényesek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nincs súgó, nagyon egyedül van mindenki az EU-tanácsban - hangzott Balázs Péter üzeneteinek egyike a miniszterelnök-jelölthöz. A brüsszeli biztosi tisztségéről leköszönő nemzetközi szaktekintély a közgazdászok augusztus 28-án zárult vándorgyűlésén tényleg üzeneteket fogalmazott meg, igaz, nem a leendő kormányfőnek, hanem a teljes kabinetnek, s mindazoknak, akiknek ajánlatos mindent tudni az Európai Unió természetrajzáról. Balázs Péter előadása címéül is azt választotta, hogy Mit tegyen a magyar kormány a sikeres EU-tagságért? Igaz - tette hozzá az uniós diplomata – az elmondani szánt üzenetekben benne foglaltatott az is, hogy implicite van kormány... A külföldről haza jövő mostanában többet, mást talál idehaza, mint mondjuk egyfajta választási légkört, a mostani viszonyokra hovatovább a rendszerváltás hangulatra a jellemző, de Balázs Péter okkal reméli, hogy ebben az uniós csatlakozásnak lényegi a szerepe. Bár az előadó az Ágh Attila politikustól kölcsönzött szavakkal hellyel-közzel önmagát cáfolta: az Európai Unió a Hold túlsó oldalán van, mármint a pártok, illetve az első száz politikus számára. A szónok előadásának vezérgondolatává tette annak bizonyítását, hogy - idézzük - "az integrációs kontextusba illeszkedő, bátor és hosszú távú nemzeti stratégiát csak egy gyökeresen megújuló politikai elittől lehet várni".

A megújuló politikai elit pedig jó, ha tudja: az EU-s tagság kitágította azt a gazdasági és politikai térséget, amelyben élünk, s amelyre hatásunk is van. De kitágult az időhorizont is számunkra, azaz Magyarországnak is sajátja olyan távra gondolkodni, mint például Ausztria, vagy Svédország. Az uniós tagság - szögezte le Balázs Péter - lezárta és egyben érvénytelenítette az eddigi politikai stílust, eszköztárat, gyakorlatot, terminológiát. E három szempontot magyarázandó az uniós diplomata előbb a 25 államból álló, 450 millió lelket számláló integráció bővülésének feltételeit taglalta. Azt, hogy az EU környezetében legalább 25-30 állam sorakozik, de ezek a dimenziók az unión belül sem hatnak igazán, hiszen a nemzetállami kereteket az elmúlt 50 évben gyakorlatilag nem sikerült meghaladni. Az unióban is léteznek, erősödnek ezek a keretek, emellett a kontinens keleti felében új szegmentációk jöttek létre. A három föderális alakulatból - Csehszlovákiából, Jugoszláviából, a Szovjetunióból - 22 állam képződött. Miközben az EU gazdasági jogalkotása jelentős fejlődésen ment keresztül, dominálnak a nemzeti különbségek, s azt tapasztalni, hogy államok szerint szegmentálódik a munkaerő piac mellett ma már a tőkepiac is. A politikai döntéshozatalban változatlanul dominálnak a kormányok: ők mondják ki a végső szót a költségvetésről, az alkotmányról, az intézményi döntéshozatali rendszerről, az új tagok felvételéről. Balázs Péter arra utalt, hogy mindebben annak a grémiumnak a szavat a döntő, amelyikben az első számú vezetők találkoznak minimum negyedévenként. A közgazdász vándorgyűlés előadója itt jegyezte meg, hogy hazánk érdekeinek érvényesítésére ebben az erőtérben kerülhet sor.

Az Európai Tanács az a fórum, ahol már októberben meg kell jelennie az új magyar miniszterelnöknek. Nem árt tudni a mai belpolitikai folyamatok alakítóinak, nagyon nem mindegy, hogyan állja meg a helyét a magyar kormányfő a nagy tapasztalatokkal, óriási diplomáciai rutinnal rendelkező nyugat-európai kollégái között. Balázs Péter meg is jegyezte: ma már nincs súgó. Legutóbb a külügyminisztereket is elültették a miniszterelnökök mellől. Ilyen környezetben nagyon egyedül van mindenki. S ugyanez igaz a munkaebédeken, munkavacsorákon, ahonnan valóban kizárnak mindenki mást: ebben a környezetben már spontán módon lehet és kell felszólalni, társalogni, mégpedig angolul, franciául, esetleg németül. Hasonlóan fontos döntéshozói környezet a kilenc különféle miniszteri tanács is, e fórum egy-két havonta ülésezik. A magyar kormányt 14 miniszter képviseli - esetükben is alapvető a nemzetközi felkészültség, akcióképesség, hogy bele tudjanak szólni a vitákba. A bizottságot - a kinevezettek névsorát - elemezve Balázs Péter arra a következtetésre jutott, hogy Barroso zseniálisan osztott szerepeket. Az öt régi nagy tagország a meghatározó ágazatokat kapta, Angliáé lett a kereskedelem, Németországé az ipar, Franciaországé a szállítás, Olaszországé a bel- és igazságügy, Spanyolországé a gazdaság- és pénzügy. Ezekre az ágazatokra a vegyes határkör a jellemző, az EU-nál és az államoknál egyaránt születnek döntések, ezek egyensúlya adja ki a cselekvési mezőt. Az igazi nyerteseknek a régi kis tagállamokat véli Balázs Péter: a nagyon kényes, de meghatározóan fontos területért, a versenyért Hollandia, a mezőgazdaságért Dánia, a belső piacért Írország, a három külügyi részterületért Ausztria, Belgium és Finnország a felelős. Ezeknek az államoknak a kezében van az integráció irányításának valamennyi meghatározó tisztsége. Magyarországnak eminens érdeke, hogy az elfogadják az EU alkotmányát, a költségvetést, s határozott döntések szülessenek a bővítésről. Lényeges számunkra, hogy a közösségi jelleg domináljon, s ne a tagállamok napi alkudozása uralkodjon.

Balázs Péter visszatért a kitágult időhorizont gondolatához is. A 2013-as év ugyanis egészen konkrét napi egyeztetéseket igényel a költségvetés tervezése során. Vagyis legalább tíz évre kell előre látni, de erre csak az képes, aki ezt az időmennyiséget be tudja ágyazni egy 15-20 éves időtávba. Ám ilyen vetülethez azt is tudni illik, hogy kinek is tervez az ember, mivel ebben a perspektívában már nem pusztán a saját korosztályra kell tekintettel lenni, hanem a következő generációkra is. De ilyen időtávban egész Európa világban betöltött szerepét célszerű előre vetíteni, s megvizsgálni, van-e cselekvési esélye e térségnek a maga mai, 800 milliónyi polgárával. A 450 milliós EU pedig kezd elérni a bővíthetőség veszélyes határáig, mivel a túl nagy nyitással a periféria kerülhet túlsúlyba. Az unió már házasságot ígért a Balkán országainak, 55 millió embernek: ez még nem túl nagy létszámgyarapodás. De utánuk már a három óriás következnek, Ukrajna, Törökország, Oroszország, noha ez utóbbi nem akar tag lenni, csak éppen jóval szorosabb viszonyra törekszik. A legnagyobb kereskedelmi partnerként megfogalmazható dominancia az 500 milliós későbbi EU esetében még reális lehet, a jóval nagyobb léptéken viszont el kell gondolkodni. Balázs Péter szerint legalább ennyire fontos kérdés a többi meghatározó régió helyzete, az Egyesült Államok, Kína fejlődése, de az is, hogyan alakul a fejlődő világ sorsa, s azon belül is a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) India - Dél-Afrika - Brazília érdekszövetségének speciális jövője.

A politikai céloknak és a kapcsolódó nyelvezetnek a fordulópontjához is elérkezett Magyarország is azzal, hogy csatlakozott az unióhoz. S e program vezénylői, prófétái beteljesítették küldetésüket, elérve a célt, az ígéretek földjén az ő igéik már nem érvényesek. Balázs Péter ezt azonban nem pusztán hazánkra érti, hanem jóval általánosabban is. A közgazdász vándorgyűlésen ki is fejtette, a 90-es években kialakult pártstruktúra bomlani látszik az új EU-tagállamokban. Magyarországnak az az érdeke, hogy megfogalmazódjék az unió kontextusában az új stratégia, benne az új, a rendszerváltó prioritásoktól elszakadó külpolitikával, szomszédság- és magyarság politikával. A fő színtér az EU-n belüli érdekharmonizálás, amely a gazdasági kapcsolataink 80 százalékát lefedi, s ugyancsak új szintér az Európai Unió szomszédságpolitikája is. Alapvető a bizalmi viszony az EU nagy tagállamaival, s a jó érdekérvényesítő, ugyancsak régebbi kis tagállamokkal. Megújuló külügyi tárcára van szükség, illetve nemzeti érdekeink újra fogalmazására úgy, hogy az már harmonizáljon a 21. század szellemével.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo