Az utóbbi években folyamatosan növekedett a háztartások eladósodottsága, ami annak következtében, hogy a lakosság nem rendelkezik megfelelő pénzügyi jártassággal, jelentős kockázatokat hordoz magában. (Ennek része az is, hogy a magyar családok kétharmada mindössze néhány hónapot tudna átvészelni, ha a fő kereső elvesztené a jövedelmét.) Sokan nem tudják helyesen felmérni saját kockázatviselő képességüket, vagy megállapítani egy adott pénzügyi termék előnyeit és kockázatait, mondta el az MTI-nek Szalay György. Az MNB Pénzügyi Kultúra Központjának vezetője kiemelte: érdekes kettősség, hogy az emberek egy része túlzott mértékű kockázatot vállal, másik részük viszont irracionális módon ódzkodik minden bonyolultabb terméktől, még akkor is, ha az előnyösebb volna számára. A központ legutóbbi, 2011 áprilisában publikált felmérésének meglepő eredménye, hogy a budapestiek és a főváros környékén élők pénzügyekkel kapcsolatos érdeklődése és tájékozottsága némileg elmarad a vidékiekétől.
Fiataloknak
Az elmúlt évek programjai elsősorban a fiatalokat célozták. A mindennapokhoz szükséges gazdasági-pénzügyi ismeretek széles körű elterjedésében kiemelt szerep hárul a pénzügyi képzés általánossá válására, és ehhez a Budapesti Értéktőzsde és a Magyar Nemzeti Bank közreműködésével kifejlesztett, az alapítvány által anyagilag és szakmailag támogatott Pénzügyi Oktatási Program (POP) is hozzájárul. A programban való részvételre 2008 óta minden évben pályázatot hirdetnek középiskolák részére.
Az MNB gondozásában megjelenő „Pénz beszél" című kiadványt már négy éve Magyarország összes középiskolájának valamennyi 11. osztályos diákjához eljuttatják. Ebben a fiatalok közérthető nyelven jutnak hozzá a legfontosabb pénzügyi tudnivalókhoz, ismerhetik meg az alapvető pénzügyi termékek, szolgáltatások - bankszámla, bankkártya, hitelfelvétel - lényegét, így ha valaki nem is tanul tovább, akkor is a leglényegesebb ismeretek birtokában léphet ki a munka világába.
Felnőtteknek
A felnőtt korosztály tájékoztatását szolgálja az alapítvány koordinálásával futó Mindennapi Pénzügyeinkért elnevezésű program, amelyben több bank és biztosító is közreműködik. A program során 2011 májusától 15 hónapon keresztül átfogó, a pénzügyi kultúrára fókuszáló kampány zajlik különböző sajtófelületeken. Minden hónapban más téma van terítéken: májusban a családi költségvetés, majd a nyári utazásokhoz kapcsolódó pénzügyi tanácsok és a szeptemberi tanévkezdéshez kötődő pénzügyi kérdések voltak fókuszban. A háttéranyagokat az alapítvány készíti el, az adott sajtóorgánum pedig saját közönsége igényeire szabott formában tálalja azt.
Szalay György felhívta a figyelmet az MNB látogatóközpontjára is, amely a fiatalok mellett a felnőttek részére is hasznos időtöltést kínál. A kiállításon évi mintegy 40 ezer látogató szerezhet naprakész ismereteket a pénzügyekről, elsősorban a jegybank tevékenységéhez kötődő témákban. A széles lakossági ismeretterjesztést szolgálják az MNB hétvégi rendezvényei - nyílt napok, Múzeumok éjszakája -, valamint a fesztiválokon való jelenlét is, ahol az érdeklődők kötetlen formában ismerhetik meg a legfontosabb pénzügyi ismereteket és gazdasági összefüggéseket.