A háztartások jellemzően továbbra is a gyógyszertárakban vásárolják a kategóriát, azonban az értékesítés során egyre jobban előtérbe kerülnek az ügynöki hálózatok. A személyes konzultációnak kiemelt szerepe van, hiszen a gyógyszertárakban a vásárlók gyakran kérik ki a patikusok véleményét a vitaminokkal kapcsolatban.
A téli hideg hónapok és a napfény hiánya általában komoly hatással vannak szervezetünkre. Ebben az időszakban a megfázástól, a fáradtságtól tartva előszeretettel nyúlunk vitaminokhoz, hogy szervezetünk védekezőképességét fenntartva fel tudjuk venni a harcot az ilyenkor "időszerű" megbetegedésekkel szemben. Az elmúlt két évben 28 százalékról 21 százalékra csökkent a vitamint vásárló háztartások aránya a lakosságon belül, azonban az összes megvásárolt vitamin forgalma kis mértékben növekedett. Bár továbbra is a gyógyszertárban szerezzük be leggyakrabban a vitaminokat, az egyéb csatornák szerepe fokozatosan nő. Különösen a személyes kapcsolatot erőteljesebben megvalósító ügynöki hálózat került előtérbe az utóbbi két évben, minden hatodik doboz vitamint ma már ügynökökön keresztül vásárolnak meg a fogyasztók.
"A vitaminok piacán a patikaliberalizáció hatása elsősorban az ügynöki hálózatok szerepének ugrásszerű növekedésében jelentkezik. Így nem a gyógyszerforgalmazás számára újonnan megnyíló csatornák - pl. a drogériák - tudták a legtöbbet profitálni, hanem a még könnyebb elérhetőséget és nagyobb bizalmat biztosító személyes értékesítési formák" - mondta el dr. Lantos Zoltán, a GfK LHS Healthcare divízióvezetője.
Supradyn, Centrum, Actival
A személyes konzultáció a vitaminok körében is nagyon fontos, a gyógyszertárban ez az egyik termékkör, amivel kapcsolatban gyakran, a tanácskérések 10 százalékában kérik ki a gyógyszerészek véleményét a vásárlók. A fájdalomcsillapítók és a megfázás elleni készítmények mellett erről a termékkörről beszélget leggyakrabban a patikus és a páciens. A gyógyszerészek emellett gyakran konkrét terméket is ajánlanak a vásárlóknak.
A vitamin kiválasztása során a gyógyszerész és a vásárlók szempontjai számos esetben különböznek, ez figyelhető meg a multivitaminok esetében is.
A Consumer Tracking adatai szerint a gyógyszerészek a Supradynt ajánlják a leggyakrabban (az ajánlások 34 százalékában), ezt követi a Centrum (27%) és az Actival (18%). Ezzel szemben a vásárlók az Activalt keresik a leggyakrabban (27%), ezt követi a Centrum (9%) és a Supradyn (8%). A szakemberek elsősorban a vitamin-összetétel alapján állítják fel a rangsort, a vásárlók viszont sokkal inkább a reklámok és környezetük szokásai alapján döntenek. Amellett voksolnak, amelyikről azt gondolják, hogy leginkább szolgálja az egészségüket.