Szilveszterkor mindenki iszik pezsgőt, még ha nem is maga gondoskodik a termék beszerzéséről. Általában elmondható, hogy csak minden második család vásárol pezsgőt, a többiek pedig ezekből a megvásárolt palackokból "vendégeskednek". A termékkategória penetrációja éves szinten 52 százalékos és ez 2003-hoz képest 2004-ben sem változott. Hasonlóan stabil a vásárlási kedv is: mennyiségben 1 százalékos, értékben pedig 3 százalékos növekedést mutattak az eredmények. Míg az év végét is figyelembe véve minden második, addig rendszeresen csak minden ötödik család vásárolja ezt a terméket. Vannak tehát, akik évente csak egyszer, év végén vásárolnak pezsgőt, összességében pedig átlagosan évente 2-3 alkalommal vásárolunk ebből a nedűből. Érdekes ugyanakkor a vásárlás intenzitása: aki vásárol pezsgőt, az egyszerre több, átlagosan két üveget, visz a kasszához.
#page#Az égetett szeszesitalok tekintetében általános tendencia, hogy jelentősen csökken a penetráció (a 2003. évi 53,2 százalék után 2004-ben már csak 48,3 százalékos volt), azaz egyre kevesebben vásárolnak tömény italt, ráadásul egyre ritkábban. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy folyamatosan nő az égetett szeszesitalok átlagára: míg egy liter átlagára 2003-ban 1753 forint volt, tavalyra már 1926 forintra nőtt (ez mintegy 10 százalékos átlagár-növekedést jelent). Ennek következtében 2004-ben az korábbi évhez képest 10 százalékkal csökkent az értékesített tömény italok mennyisége, míg a forgalom értéke mindösszesen egy százalékkal volt az előző évi alatt.
Az értékesített spirituszok közül a legnagyobb mértékben, 24 százalékban brandyt vásároltunk 2004-ben, 17 százalékban pálinkát, 9 százalékban pedig whiskyt. Az előző évhez képest nem figyelhető meg jelentős változás az egyes termékfajták kedveltségét illetően, a legnagyobb arányú - mintegy két százalékpontos - növekedést a keserűk és a krémlikőrök szegmense érte el (8-ról 10 százalékra, illetve 5-ről 7 százalékra).
Saját márkák tekintetében általános tendencia, hogy mindkét kategória tekintetében továbbra is inkább a márkázott termékeket kedveljük, bár 2005-ben nőni kezdett a kereskedelmi márkák részaránya is. Míg 2003-ban 3 százalék, 2004-ben 4 százalék, addig 2005. első félévében már 6 százalékot ért el mennyiségben a boltok saját márkás termékeinek aránya. Az égetett szeszek piacán azonban éppen fordított folyamat játszódik le, hiszen 2003. évi 12 százalékhoz képest 2004-ben a teljes forgalomnak már csak 9 százalékát tette ki a saját márkás termékek értékesítése.
A kereskedelmi forgalmazás szerkezetét elemezve kiderült, hogy a pezsgők "háza táján" jelentős átszerveződés ment végbe. Érdemes a 2004. teljes évet a 2003. teljes évhez hasonlítani, mivel a forgalom jelentős része év végén zajlik. Az elmúlt évben jelentősen nőtt a hipermarketek (27 százalékról 34 százalékra nőtt részesedésük a mennyiségi forgalomból), valamint a láncba szerveződött kisboltok szerepe (mennyiségi szempontból 12 százalékról 16 százalékra növelték részesedésüket). Ezzel szemben a további bolttípusok mindegyike veszített részesedéséből, legnagyobb arányban a független kisboltok, a szupermarketek, a cash and carry csatorna, valamint a diszkontok. Az égetett szeszesitalok piacán továbbra is uralkodik, sőt növelte is mennyiségi piacrészét a hipermarket csatorna.