Büszkék vagyunk a magyar találmányokra, kis hazai műhelyek világhírű eredményeire, ugyanakkor mégsem támogatjuk igazán az innovációt. Szívesen beszélünk arról, hogy a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) egyedi ötletekkel találják meg a multinacionális nagyvállalatok által ki nem töltött piaci réseket, a tények és adatok szerint azonban a teljes innovációs lánc az új termék vagy szolgáltatás ötletétől annak sikeres piacra viteléig csupán 400-500 kkv-nél van meg, vagyis e cégek mindössze 2-3 százaléka kiemelkedően innovatív. Ez utóbbi a fejlett európai országokban 15-20 százalék.
Kormányzati kérésre
Az innovációval kapcsolatban idézhetünk a magyarországi helyzetet borúlátóan tükröző, és kevésbé aggasztó adatokat, ezekre sor is kerül majd. Ám a lényeg, hogy miközben egyáltalán nem túlzás az ország és a magyar gazdaság versenyképességét az innovációhoz kötni, a szavakon túl vajmi kevés történik az innovációs folyamatok sikeressége érdekében.
Egy kis lépés lehet előre a Magyar Innovációs Szövetség konkrét javaslata az innovatív vállalkozások támogatására. S bár ezeket Medgyessy Péter (ekkor még) miniszterelnök és Draskovics Tibor pénzügyminiszter amerikai látogatása után, a kormány felkérésére még a nyár elején dolgozta ki a szakmai érdekképviselet, egyelőre nem kaptak érdemi választ tudtuk meg dr. Pakucs Jánostól, a szövetség elnökétől. Tehát a javaslat lényege: különböző forráskedvezmények az innováció ösztönzése érdekében.
Az innovációs szempontból egyelőre még inaktív kkv (a 75 százalékuk ide tartozik) aktivitását segítené, ha a fejlesztői tevékenységért, jövedelemben részesülő szellemi alkotásokért járó szerződi díjak járulékmentessé válhatnának, illetve 50 százalékos személyi jövedelemadó kedvezményben részesülnének. Továbbá, ha a k+f és iparjogvédelmi kiadások teljes mértékben leírhatók lennének az iparűzési adó alapjából. Illetve ha a belföldi és európai uniós innovációs pályázatok nyertesei kamatmentes bankhitelt kaphatnának az előfinanszírozáshoz. És végül, ha az iparjogvédelem körébe tartozó szellemi alkotások külföldi védelmét szolgáló szabadalmaztatásra a tavalyi támogatásnál több állna rendelkezésére a pályázati irodának.
Az innovatív kis- és középvállalkozások (a feldolgozóiparban a 20-25 százalék ilyen, a szolgáltatásokban a 15 százalék) számára a fentieken túl komoly kedvezményt jelentene, ha a k+f és iparjogvédelmi kiadásaik 300 százalékát levonhatnák a társasági adóalapjukból. Ha a k+f munkakörben felvettek három éven keresztül járulékmentesen kaphatnák meg bérüket. Ha az ilyen cégek 30 százalékos társaságiadó-kedvezményt kapnának, ugyancsak három éven át, de 50 millió forint éves határig. S ha az innovatív kkv-ba kockázati tőke befektetők 50 százalékos forrásadó kedvezményben részesülnének.
A kiemelkedően innovatív kis- és középvállalkozások (vagyis amelyek éves árbevételük több mint 10 százalékát költik k+f-re, illetve spin-off vagy három évnél nem régebbi high-tech vállalkozások, és a tulajdonosi körükben meghatározó a magántőke) számára az innovációs szövetség további kiemelt kedvezményeket javasolt, mint például a pályakezdő kutatók bérének három éves járulék- és szja mentességét, illetve három évre társasági adómentességet.
Dr. Pakucs János szinte biztos abban, hogy javaslataikat teljes egészében nem fogadja el a kormány, ám bízik benne, hogy egyes részeit igen. Hiszen az egész sem jelentene komolyabb megterhelést a költségvetésre állítja a szövetség elnöke.
A fő baj a forráshiány
Néhány jellemző adat: a gazdasági fejlődés 42-44 százaléka köszönhető ma Magyarországon az innovációnak. Hogy ez mit jelent? Miután a gazdasági növekedés és az innováció közötti kapcsolat mérésének könyvtárnyi szakirodalma van, összehasonlításul: ez az arány az USÁ-ban 65-70, az EU fejlett országaiban 65-70 százalék. Van tehát hova fejlődnünk. A kis- és közepes vállalkozásoktól származik ugyanakkor a GDP növekedésének a 65-80 százaléka a világban, és miközben ebben a szektorban használják fel a k+f kiadás 15-20 százalékát, ők fejlesztik ki a legfontosabb tudományos-technikai újdonságok 65-70 százalékát. Visszatérve ismét Magyarországra: a kkv közelmúltbeli fejlődése itt is vitathatatlan, többségük azonban a vállalkozás vezetőinek a megérzéseire alapozza jövőjét, és nem elemzi a piaci változásokat.
A magyar vállalatok nem meglepő módon a forráshiányt minősítik az innováció alapvető gátjának, és jó néhány esetben ítélik szűkösnek a k+f kapacitásokat. A Magyar Innovációs Szövetség elnöke is úgy ítéli meg, hogy mindkettő igaz. Hiszen például míg 1989-90-ben a GDP 2 százalékát fordítottuk kutatás-fejlesztésre, ez egészen 1998-ig folyamatosan csökkent, amikor is elérte a 0,67 százalékos mélypontot. Majd 2002-re 1,01 százalékra nőtt, viszont a legfrissebb adatok szerint tavaly már ismét csökkent, 1,094 százalékra. Ezen tények ismeretében tehát vajon mennyire vehető komolyan az a kormányprogram, hogy 2006-ben a GDP 1,6 százalékát kell az innovációra fordítani, illetve, vajon reálisan teljesíthető-e 2010-re az Európai Unió programjában szereplő (melyhez csatlakoztunk) 3 százalék?
Bővebben a Piac és Profit 2004. szeptemberi számában
Javasolt fejlesztési kedvezmények
Általában mindenki indokoltnak tartja az innovatív kis- és középvállalkozások kiemelt támogatását. A konkrét javaslatok cikkünkben a Magyar Innovációs Szövetségét ismertetjük fogadtatása azonban már kétséges lehet. Miközben a gazdasági fejlődés 42-44 százaléka köszönhető már ma is Magyarországon az innovációnak.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.