Az 1996 óta a Corvinus Egyetem által koordinált Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérésben a GfK Hungária Piackutató Intézet 2004 tavasza óta vesz részt. A komplex FBI - mely összegzi a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságát, jelenlegi anyagi helyzetük megítélését az egy évvel korábbihoz viszonyítva, jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokat, az ország következő 12 hónapban és elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését - csökkent a legutóbb, márciusban mért értékhez, de a tavaly és 2003-ban azonos időpontban mért adatokhoz képest is.
Az FBI-hez hasonló trendet mutat a Fogyasztói Várakozások Index (FVI): az FVI szintén csökkent mind a negyedévvel ezelőtti, mind a tavaly, illetve a 2003 júniusában mért értékekhez képest. Az FVI három komponense közül - melyek azt mutatják, hogyan ítélik meg a háztartások saját anyagi helyzetüket a következő 12 hónapban, hogyan látják az ország pénzügyi helyzetét a jövő évben és a következő öt évben - leginkább az ország gazdasági helyzetének megítélése romlott rövid- és hosszú távon egyaránt. Az FVI csökkenésének hátterében tehát elsősorban e két komponens romlása áll - a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükről a korábbi időszakokkal összevetve közel hasonlóan gondolkodnak.
#page#
A most közzétett GfK Jelentésből kitűnik, hogy a Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) a másik két index-szel szemben ismét emelkedett és a valaha mért legmagasabb értéket érte el 1996 júniusa óta. A VHI emelkedése 2003 óta szinte töretlen. Az index összetevői közül a háztartások előző évihez viszonyított jelenlegi anyagi helyzetének megítélése számottevően romlott, így a vásárlási hajlandóság növekedése egyedül a tartós fogyasztási cikkek iránti - az egyre kedvezőbb vásárlási feltételek miatt - növekvő vásárlási hajlandóságnak köszönhető.
A felmérést a GfK Piackutató Intézet, Magyarország vezető piackutató vállalata végezte.