Csikán Attila, a Közgáz rektora még a március 19-én megrendezett hallgatói fórumon elmondta, hogy a tantervfejlesztés alapvetően két nagyobb részre bontható, oktatásfejlesztési és tartalmi elemekre. Az oktatásfejlesztés az egyetemi karokat érinti, mégpedig az oktatás erős differenciálásán keresztül. Ez azt jelenti, hogy a jövőben külön képzés fog indulni leendő közgazdászok, társadalomtudósok, informatikus-közgazdászok és talán környezetgazdászok számára. Ehhez jön még az államigazgatási főiskolai képzés, amit a 2002/2003-as tanévtől egyetemi ágként kívánnak működtetni. Az biztos, hogy a közgazdasági és társadalomtudományi karokra külön felvételi lesz, és teljesen eltérő alapképzésben fognak részesülni a hallgatók. A felsorolt változtatások többek között azt célozzák meg, hogy a BKÁE multidiszciplináris egyetemmé váljon.
Már a következő tanévben gyökeresen megváltozik a közgazdászképzés oktatási struktúrája. Alapképzés az első két évben lesz, melynek végén eldöntheti a hallgató, hogy milyen irányba kíván szakosodni. A harmadik évben kerülhetnek sorra a felvezető tantárgyak, majd az utolsó két évben jelentkezhetnek szakirányokra a hallgatók. Mind a gazdálkodási, mind a közgazdasági karon indulni fognak új szakok, szakirányok, ilyenek például a közgazdasági karon, pénzügy szakon az aktuárius és pénzügyi befektető szakirány, vagy a közgazdasági szakon a piacelemző, munkaerő-piaci szakirány.
A négy elem
Csikán Attila a készülő tantervnek négy alapvető elemét emelte ki. Az oktatás intenzitásának növelését a tartalmi követelmények szintjének fejlesztésével és az oktatás koncentrálásával kívánja elérni – azaz kevesebb tantárgy lesz. Az egy féléves, egy idősávos tárgyak valószínűleg megszűnnek, végeredményképpen pedig csökkenni fog az egyetem mellett rendelkezésre álló szabadidő mennyisége. Növelni akarja a rektor az egzakt tárgyak arányát is, ami az alapképzésben az úgynevezett economics tárgyak (mint például a matematika, a számvitel, a mikroökonómia) meghatározó súlyát hozza majd. Mennyiségileg nem fog változni a tananyag, csupán a hosszabb oktatási idő révén mélyebb lesz az elsajátítható tudás.
A harmadik tartalmi elem az oktatási és tanulási fegyelem fejlesztése, mely folyamat első lépését az oktatóknak kell megtenniük, a tantárgykínálat növelése és a számonkérés szigorítása által. Ami a vizsgákat illeti, egy félévben csak hat vizsgaköteles tárgy lesz felvehető (eddig a kreditpontok számát maximálták), ennek a célja pedig a négy hetes vizsgaidőszak betartása, és ezáltal a tantárgyak számának korlátozása, vagyis a tantárgystruktúra tisztítása. A vizsgaidőszakon kívül letett vizsgák érvénytelenek lesznek.
A nemzetközi tevékenységbe való intenzívebb bekapcsolódás a tanterv negyedik tartalmi pillére. Az alap nyelvoktatás tevékenységi köréből igyekszik majd a jövőben kikerülni az egyetem, főként a nyelvoktatás szerény mértékű központi támogatása miatt. A nyelvtudás megszerzésének és fejlesztésének elősegítését az idegen nyelvű szakképzés és a külföldi ösztöndíj lehetőségek bővítése útján tartja elképzelhetőnek a rektor. A francia és német nyelvű, valamint az ISC képzés kínálatát igyekszik szélesíteni az egyetem. A CEMS és az ERASMUS nyújtatta ösztöndíj lehetőségek még intenzívebb kihasználását ösztönzi a rektor, ami azt a következményt vonja maga után, hogy az egyetem kénytelen lesz elfogadni – nemzetközi megegyezés szerint – a külföldi felsőoktatási intézményekben elvégzett tanegységeket és letett vizsgákat.
A készülő tanterv a tanszékstruktúrába nem fog beleavatkozni, az ősszel végrehajtott módosítások változatlanok maradnak.
A tantárgystruktúra világos felépítését ígérte Csikán Attila, ami annyit tesz, hogy minden tárgyról meg lehet majd állapítani, hogy mi a funkciója a képzésben. A matematika és a speciális képzés kontinuitását harmad-, negyed- és ötödévben új kötelező tantárgyak bevezetésével kívánják elérni. Egy tárgy tantervbe kerülésének feltételei a jövőben az átadott tudás piacképessége, az egyetem versenyelőnye és a tárgy finanszírozhatósága lesznek
Az IT képzés
Önálló karként (!) indul a 2002/0203-as tanévtől kezdődően az informatikus-közgazdászokat képző, már akkreditált öt éves program. Az azt követő tanévben pedig a negyed- és ötödévesek által választható mellék-szakirányok köre fog bővülni egy, az internetgazdasággal foglalkozó tantárgyfüzérrel. Az informatikai oktatási program összeállításában a különböző tanszékek és szakok is szervesen részt vesznek, egyeztetve a Számítástechnikai Központtal a felmerülő igényeket. Saját, az internet technológiájával kapcsolatos tantárgyat a marketing és a vezetés-szervezés tanszékek indítottak. A marketingkommunikáció mellék-szakirány egyik alternatív tárgya az „Online marketing és eszközei” című, mely a webhelyek marketing szempontú elemzésével foglalkozik.
A tantervfejlesztés kapcsán felmerültek a pénzügyi feltételeket illető kérdések is. Már megoldotta az egyetem a pénzügyeket és az infrastruktúrát érintő legnagyobb problémákat, viszont a hosszú távon ható alulfinanszírozottság hátrányait a Közgáz sem képes teljes mértékben kiküszöbölni. Több egyetemi oktató esetében működik a finanszírozásba bevont külső források egyik fajtája, az úgynevezett vállalati professzori státusz.
A kapcsolódó kérdések között szerepeltek egy mindezidáig lezáratlan vitát felidéző kételyek, nevezetesen: mi a hasznosabb egy közgazdász-hallgatónak, ha elméleti, vagy, ha gyakorlati képzést kap? Csikán Attila biztosította az érdeklődőket arról, hogy nem lesz elméletibb a képzés az egzakt tárgyak arányának növelése folytán, és hangsúlyozta, hogy az egyetem ideje alatt megszerezhető elméleti tudás hosszú távon jóval nagyobb előnyt jelent a piacon, mint az órák látogatásának elmulasztása alatt elsajátított gyakorlat.
Forrás: A Consultation Magazin Hírlevele
Intenzívebb és differenciált oktatás
Nem csak a Műegyetem és a Közgáz törekszik hangsúlyozottan a piaci igények kiszolgálására a felsőoktatásban. A BKÁE bevallott célja a rendszerváltás óta, hogy ellássa a versenyszférát jól kvalifikált felső vezetőkkel. A piaci igényekhez való rugalmas alkalmazkodás alapja a tantervfejlesztés. Nem haszontalan átgondolni egy egyetem ezirányú elképzeléseit.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.