India és Hong Kong a vezető filmgyártók közt

Annak ellenére, hogy a nyugat-európai országok több filmet készítenek évente, mint az Egyesült Államok, az amerikai filmeknek nagyobb a nézettsége ezekben az országokban. A legtöbb film világszinten azonban Ázsiában kerül a piacra, egyedül Indiában négyszer annyi kommersz filmet forgatnak, mint az USÁ-ban.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg a zeneiparban és az irodalmi művek kiadásában a gazdaság globalizálódása a kulturális sokszínűség fellendülését eredményezi, addig a filmgyártás nemzetközi piaca egy-két nagyobb termelő közt oszlik meg. A Forbes magazin szerint a kultúrára épülő különböző iparágak mögött azért találunk eltérő üzleti modelleket, mert a filmek előállítási költsége nagyságrendekkel meghaladja a CD-két vagy nyomtatott publikációkét. "Mivel a filmgyártás óriási befektetésekkel jár, sokkal kevesebb film jelenik meg, mint könyv, CD vagy festmény. Ilyen feltételek egyértelműen a nagy befektetőknek kedveznek a kisebb piacok rovására. A film tehát tipikusan nem az a terület, ahol sok lehetőség nyílna a kultúrák párbeszédére" - írja a lap.

A hollywoodi filmek magas előállítási költségeit a médiakampányok további, a film gyártását gyakran meghaladó befektetései egészítik ki. Egy 1990-es évek elején született becslés szerint egy átlagos amerikai film költségvetése 11 millió dollár, az igazi szuperprodukciók pedig (szemben a független alkotásokkal) 34 milliós büdzsével gazdálkodnak. Ezzel szemben egy átlagos európai film mögött mindössze 3 milliós befektetés áll. Egy átlagos tengerentúli film belföldi és nemzetközi reklámköltségei elérhetik a 30 millió dollárt is, ezzel szemben az európai filmek elsősorban a helyi közönségeket célozzák, jóval kisebb ráfordítással.


J. L. Godard: Kifulladásig (1960)
Az eredmény, hogy az amerikai filmeknek egyre növekvő nemzetközi piacuk van, míg az Európában készülteké az 1970-es évek óta csökken. Ma a hollywoodi filmek minden európai országban elnyomják a nemzeti filmipart: míg az 1960-as évek közepén az amerikai filmek az öreg kontinens filmszínház-bevételeinek mindössze 35%-át szolgáltatták, addig ma ez az arány 80-90% között van.

Az két kontinens filmiparának eltérései részben abból fakadnak, hogy Amerikában hamarabb terjedt el a televízió, mint Európában, és az újvilág filmszakmája gyorsabban és aktívabban reagált az új médium kihívásaira. Az Újvilágban ebben az időben, 1950-es évek elején kezdődött el az igazán nagy mozifilm-beruházások korszaka, melyekben a marketing és a speciális effektek kiemelt hangsúlyt kaptak. Az 1970-es évekre ezek a nagy költségvetésű mozifilmek már jobban számíthattak a tömegek érdeklődésére, mint a televíziós produkciók. A korszakot többek közt olyan alkotások fémjelzik, mint a Cápa (Steven Spielberg, 1975) és a Csillagok háborúja (George Lucas, 1977).


Nem a Nagy kékség...
Ezzel egy időben az európai filmpiacot az amerikai kultúra növekvő jelenléte mellett a mozilátogatók számának csökkenése is jellemezte. Az Egyesült Királyságban a mozik látogatottsága az 1967-es 292 millióról 1986-ra 73 millióra esett, miközben az Egyesült Államokban a moziba járók száma stabil maradt a két időpont között, azóta pedig 50%-kal emelkedett.

A mozik európai háttérbe szorulását egy demográfiai tényező is erősen befolyásolta, méghozzá duplán. A legtöbb országban a 35 év alatti korosztály az, amely rendszeresen látogatja a filmszínházakat. Európa lakossága pedig nem csak hogy idősebb, mint Amerikáé, hanem az európai, művészibb értékeket képviselő filmek inkább ezt a felnőtt korosztályt vonzzák. Így az Egyesült Államok volt az ideálisabb környezet arra, hogy megjelenjenek a multiplex mozik, melyek a fiatalok egyik központi szórakozóhelyeként is működtek.

Míg a hollywoodi paradigmát követő filmek sikeresek a globális piacokon, addig az európaiak kisebb, de stabil bevételi forrásokkal rendelkeznek, elsősorban állami támogatások és televíziós vetítési jogdíjak formájában. A francia kormány maguknak a filmszínházaknak a építését és fenntartását is finanszírozza, ezzel indirekt módon támogatva a hagyományos filmkészítést. Piaci elemzések szerint a kontinentális filmek költségvetésének 70%-át állami támogatások teszik ki.

Az európai és tengerentúli filmes hagyományok különbségei kifejeződnek a két világrész filmszakmához kötődő oktatásában is. Az amerikai filmes iskolák sok tekintetben olyanok, mintha vállalkozó-képző intézmények lennének. Az európaiakat viszont erősebben jellemzi a humántudományos megközelítés, kiemelt szerephez juttatva a kritikai elméleteket. Az ebben a közegben megállapodó rendezők tábora viszont egyre öregszik: egy 1995-ös felmérés becslése szerint a francia filmrendezők 85%-a az 50 év fölötti korosztályhoz tartozik, a fiatalabbak pedig úgy tűnik Hollywood felé veszik az irányt.


W. Kar-wai: Bukott angyalkák (1995)
A két Amerikán kívüli piac, mely a filmexportban vezető szerepet tölt be, India és Hong Kong, teljesen üzleti alapon tartja fenn magát. Az indiai filmeket kifejezetten profittermelési céllal készítik, általában a fejlődő országok piacaira illetve az Egyesült Királyságba, ahol jelentős számú indiai kisebbség él. A nézettségi mutatók és a megjelent filmek száma szempontjából Indiáé a legnagyobb és a legsikeresebb filmipar a világon. Az indiai filmek, melyek többsége musical, melyek történetszövésükben ugyan követik a hollywoodi sztereotípiákat, de az olyan filmnyelvi elemeket, mint a zene vagy a színek kifinomultabban, gyakran formabontó módon alkalmazzák. Az Egyesült Államokban tavaly 24 millió dolláros forgalma volt az indiai filmeknek, világviszonylatban pedig a 2001-ben megjelent több mint 1000 indiai film bevétele 823 millió dollárra rúgott. Ez idáig a legnagyobb költségvetésű hindi film a 10,5 milliós keretből kihozott Devdas (Sanjay Lula Bhansali, 2002) volt, melyet a tavalyi cannes-i filmfesztiválon is bemutattak az indiai filmszekció élén, ami a Forbes szerint azt igazolja, hogy az ország sajátos filmkultúrája már a nyugati világra is egyre erősebb hatást fejt ki.

A hong kongi filmipar az 1990-es években élte igazi fénykorát, amikor évente több filmet termelt, mint bármelyik nyugati ország és exportban csak az USA előzte meg. Az 1970-80-as években már az amerikai filmek jelenléte 30%-ra szorult vissza a hong kongi piacon. Eleinte a távol-keleti szigetország filmtermésének nagy része elsősorban a küzdősportokra koncentrált, majd megjelentek a hagyományosabb populáris műfajok önálló darabjai is, mint a bűnügyi filmek, szerelmi történetek, komédiák. Ezek közül a legkiemelkedőbbeknek, mint John Woo rendezte The Killer (A gyilkos, 1989) és Hardboiled (Keményre főzve, 1992) egyúttal a magas művészet is filmtörténeti jelentőséget tulajdonít.

A Forbes nyomán

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo