Így választanak munkahelyet a fiatalok

Pozitív munkahelyi légkör, támogató vezetők és egyértelmű előrelépési lehetőségek- ezeket keresik ma leginkább a pályakezdők, ha munkahely választásról van szó. A járvány harmadik hulláma jelentős változásokat hozott a fiatal munkakeresők preferenciáiban. 

A legtöbb HR szakember számára nagy kihívást jelent a fiatal munkavállalók megszólítása és hosszútávú elkötelezése. Éppen ezért a Zyntern.com Pályakezdő Állásportál 2021-ben ismét megkérdezte a fiatalokat, mit is várnak egy munkáltatótól. Magas fizetés, extra juttatások, rendszeres csapatépítők, vajon melyik szempontok a legfontosabbak az IT-soknak és melyek a közgazdászoknak?

(Fotó: Pixabay)

A Covid hatása

Az összes kitöltő válaszainak összesítése alapján 2021-ben a pozitív munkahelyi légkör a legfontosabb szempont a fiataloknak, ha munkahely választásról vagy elköteleződésről van szó. A nyitott, támogató vezető mellett a cégen belüli előrelépési lehetőségek, a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás és a munkahelyi infrastruktúra tartozott az elsődleges preferenciák közé. Utóbbi szempont felértékelődött a COVID-19 megjelenését követő, jelentős home-office munkavégzés miatt. Ezeken felül pedig olyan egyéb szempontok is megnevezésre kerültek, mint az empátia, transzparencia és bizalom.

A koronavírus hatására jelentősen változtak a fiatalok munkahely választási szempontjai. A munkahelyi légkör az előző évek középmezőnyéből került a legelső helyre, a korábbi évek sláger kívánsága, a rugalmas munkaidő épphogy csak a top 10 preferencia közé került, a megfelelő infrastruktúra jelentősége pedig még a változatos feladatokat is megelőzte.

A korábbi évekhez képest változás továbbá, hogy a cég hírneve, a CSR tevékenységek és a fizetés mértéke előrébb került a preferencia listán, míg a nemzetközi környezet hátrébb. A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok a felelősségteljes, önálló munkavégzést, valamint a kreatív kibontakozást részesítik előnybe az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatokkal szemben.

Érdekesség továbbá, hogy míg a 2020-as és 2019-es kutatásban a rugalmas munkavégzés és a valódi szakmai feladatok iránti igény dobogós helyen végzett a preferencia sorrendben, a 2021-es eredmények alapján ezek hátrébb sorolódnak.

Vidék és főváros

Válaszaik alapján mind a két csoport számára a munkahelyi légkör a top preferencia, a vidéki kitöltők valamivel nagyobb arányban jelölték 'nagyon fontos' szempontnak. Mindkét csoport esetében utolsó három helyre szorult a cég hírneve, a nemzetközi környezet és az egyértelmű, kiszámítható feladatok.

A fővárosi fiataloknak azonban fontosabb a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás, a változatos és szakmailag kihívó feladatok, valamint a rugalmas munkavégzés. A vidéki pályakezdők számára pedig jelentősebb munkahelyválasztási tényező a fizetés mértéke, a munkahely infrastruktúrája és a szervezet lokációja. Érdekesség, hogy a rotációs programok népszerűbbek a vidéki kitöltők körében, a nemzetközi környezet pedig hívogatóbb a budapestieknek.

Nők és férfiak

Legkevésbé jelentős szempontok mindkét nem esetében a cég hírneve, a nemzetközi környezet és az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatok. Annak ellenére, hogy a nők átlagosan magasabb arányban társítottak 5-ös vagy 6-os értéket az egyes tényezőkhöz, a fizetés mértékének és a munkahely infrastruktúrájának megítélése szinte teljesen megegyezett a férfi és női válaszadók között. A fizetés mértéke egyébként szintén előkelőbb helyen végzett, mint a 2020-as kutatásban.

A kérdőívet kitöltők válaszai alapján a munkahelyi légkör, a nyitott támogató vezetők és a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás fontosabb szempontok a női kitöltők számára. A nemzetközi lehetőségek és az egyértelmű, kiszámítható feladatok pedig a férfi megkérdezettek válaszaiban végeztek magasabb pontszámmal. A legjelentősebb különbség a nemek válaszai között a vállalat természetvédelmi törekvései kapcsán látható. Erre a nők átlagosan 4.3 pontos, míg a férfiak 4.0 pontos értékelést adtak. Tehát ebből is látszik, hogy a női kitöltőknek a CSR tevékenység hangsúlyosabb szempont, mint férfi társaiknak.

Szakterületek szerint

Az egyes szakterületek munkakereső fiataljainak prioritás sorrendjei eltérnek. A jogi és államtudományi szakterületek tanulói számára az legfontosabb szempont a támogató vezetők. A fizetés mértéke az átlagnál fontosabb szempont az IT-sok számára, amíg a mentorprogramok és a munkavégzéshez szükséges tréningek és képzések az átlagnál kevésbé jelentős tényezők.

Műszaki és mérnöki területeken tanuló és frissen végzett fiatalok számára a nemzetközi előrelépési lehetőség és a napi munkavégzéshez szükséges képzések az átlaghoz képest nagyobb prioritásúak. Válaszaik alapján a társadalomtudományisoknak a munkáltatójuk CSR és környezetvédelmi tevékenységei az átlaghoz képest kiemelten fontos szempontok. A gazdaságisok számára rugalmas munkaidő, a rotációs programokon való részvételi lehetőség és a cég hírneve az átlagnál fontosabb. Művészeti területeken kifejezetten fontos prioritás a fiatalok számára munkahely választásnál az innovációra való lehetőségek és nyitottság.

 

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo