A felmérésről szóló közlemény szerint a kiskereskedelemben évek óta tartó fokozatos koncentráció tovább folytatódott 2007 első félévében, így az elmúlt hat hónap ismét a modern kereskedelmi csatornák erősödését hozta. A diszkont csatorna forgalom alapú piaci részesedése kiemelkedő mértékben - 1,4 százalékponttal - emelkedett.
A hipermarketek piacrésze 0,9 százalékponttal 25 százalékra nőtt, ez a csatorna bonyolítja a teljes kereskedelmi forgalom negyedét. A diszkontok a kiskereskedelmi csatornák versenyében minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb mértékben a láncba szervezett kisboltok forgalmából részesedtek.
A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél százalékponttal, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés oka, hogy a háztartások ebben az időszakban mért összköltésének növekedése a csatornában elmaradt a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) teljes piacán mérttől.
Kisboltok visszaszorulnak
A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat hónapjában, a korábbi "láncosodási" tendenciával ellentétben azonban az elmúlt időszakban a független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt, míg a szervezett kisboltoktól jelentős forgalmat hódítottak el a modern kereskedelmi csatornák.
A felmérés szerint ugyanakkor a napi szinten szükséges friss élelmiszerek beszerzésében továbbra is nagy szerepet játszanak a kisboltok. Ezt támasztja alá a csatornák vásárlási gyakoriság mutatóinak összehasonlítása, miszerint leggyakrabban a kisboltokban vásárolnak a háztartások.
A háztartások átlagosan 1725 forintot költenek vásárlásonként, ami 4,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Legkisebb összeget egy alkalommal átlagosan a független kisboltokban hagynak a vásárlók a kasszánál, legtöbbet pedig a cash and carry üzletekben költenek.
A vásárlások kétharmada gyalogosan történik, de ezek a forgalomnak csupán kevesebb, mint felét adják. Az autós vásárlások részesedése a teljes FMCG forgalomból enyhén nő évről évre, a vizsgált időszakban 42 százalék volt. A kártyás fizetések aránya viszonylag alacsony, 5 százalék, ám az elmúlt évek során folyamatosan emelkedett. Ez a fizetési mód a hipermarketekben a leggyakoribb, ahol a forgalom 32 százalékát adják.