Felismerhetők a társadalmi változások?

A DDB "jeleket" gyűjt a társadalomban történő változások meghatározó irányvonalainak felismeréséhez. A szociológiai alapokon kifejlesztett módszert a reklámügynökség-hálózat 52 irodájában kezdték el alkalmazni idén novembertől.

Az új modellel az ügynökséghálózat a jövőben várható meghatározó trendeket próbálja megjósolni egy adatbázisból. Ez az adatbank olyan apró insightokat azaz - DDB-sen szólva - "jeleket" tartalmaz, amelyek a jelen és a jövő fogyasztóinak viselkedési szokásaira világítanak rá azokban a - sokszor különböző kultúrájú - régiókban, ahol a DDB és ügyfelei tevékenykednek.

A SignBank koncepcióját Dániában, a DDB kopenhágai irodájában dolgozta ki 2003-ban Eva Steensig szociológus, aki jelenleg is a program vezetője. Ezután lassan szélesítették a módszert alkalmazó irodák körét 52-re, megteremtve ezzel a lehetőséget, hogy a DDB a világ legnagyobb "trend felismerő" reklámügynökség-hálózatává váljon.

A SignBank valódi megkülönböztető tulajdonsága a módszer szociológiai megközelítésében rejlik. A DDB összes dolgozóját arra bíztatják - a recepciósoktól a szövegírókon át egészen a stratégiai tervezőkig -, hogy az általuk észlelt apró, a társadalom működésére vonatkozó jeleket írják  meg az ügynökség "Jelbankárának", aki ezeket átnézi, és az adatbázis megfelelő kategóriájába sorolja. Az adatbank jelenleg körülbelül 30 000 "jelet" tartalmaz, ami biztosíték arra, hogy a SignBank megállapításai nem pusztán egy-egy egyszerű megfigyelésen alapulnak. Bizonyos mennyiségű "jel" értelmezése és elemzése után már felfedezhetők sémák és modellek. A DDB új módszerét rendkívül megbízhatóvá teszi az, hogy az adatbázisban szereplő "jelek" és az abból kialakított megállapítások viselkedésformákból eredő tények, ellentétben a fókusz csoportos beszélgetések során tett megállapításokkal, melyek időnként tudatos, netán elvárt fogyasztói válaszokon alapulhatnak.

A DDB SignBank tehát a fogyasztók tényleges viselkedését mutatja meg, nem pedig azt, hogy mit gondolnak helyes viselkedési formának. Ráadásul nem csupán a fogyasztók szokásait vizsgálja, hanem a társadalom mindennapi életét, mely köztudottan hatással van a fogyasztói szokásokra.

Az európai folyamatokra vonatkozó megfigyelések már elkészültek, melynek kidolgozásában a DDB Budapest jelentős szerepet kapott. A Magyarországról szóló történet 2006 januárjára válik teljessé, melyet később szisztematikus, iparágakra és fogyasztókra bontott témák követnek.

A DDB SignBank által kimutatott érdekes, a jövő szempontjából meghatározó folyamatok Európában:

Az európaiakra régebben a tradíciókkal való szakítás, az individualizmusra és kísérletezésre irányuló fokozott törekvés volt jellemző. Ma már inkább az egyszerű igazságokat, a szabályokat és az élet értelmét keresik a kapcsolatokban, a munkában és a fogyasztásban egyaránt. Mindez egy olyan újraértelmezett kollektivizmusban tükröződik, melynek alapjait bizonyos összefüggések, az egyedi igények, a régi világ bájai és a nemzeti öntudat újraéledése jelentik az egyre inkább növekvő, globalizálódó összetett világban.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo