Zsolnánál befordult volna az autópálya Pozsony felé. Március 11-én azonban döntöttek, előbb az Európai Parlament regionális politikai, közlekedési és idegenforgalmi bizottsága, majd – még aznap – az Európai Parlament is kimondta: folytatódjon dél felé is az”5C” jelű, Gdenszktól induló észak-déli folyosó. Ha nincs a Gurmai Zita nevéhez köthető módosító indítvány, akkor északi szomszédainknál befejeződik az autópálya, illetve a déli országhatár alatt is javában építenek hasonlót az Adriáig, de hazánk kimarad az EU finanszírozásából. A március 11-i döntésről, a módosító indítványról Gurmai Zitát kérdeztük, hogyan is sikerült elérni az autópálya-építési program módisítását?
- Az alapötlet Baranya megye közgyűlésének elnökétől származik, aki három megye regionális érdekeit is képviseli – válaszolta az Európai Parlamentben megfigyelői státusszal tevékenykedő szocialista képviselő. – Megkerestem Brüsszelben a munkacsoport szocialista vezetőjét, tudva, hogy esedékes egy olyan döntés, amely 700 milliárd euróról, a transeurópai hálózat aktuális fejlesztéspolitikai kérdéseiről szól. Azzal érveltem, hogy az új tizek, s az új piacnak is számító harmadik országok érdekeit is szolgálhatja az autópálya vonalának módosítása. Az „5C” Gdanszk-Zsolna-Pozsony között építendő folyosó és a határainktól délre ugyancsak készülő autópályák összekapcsolása 240 kilométernyi magyarországi szakasszal azzal járna együtt, hogy öt ország gazdasági fejlődését segíthetné ez az infrastruktúrális fejlesztés.
A ’90-es évek közepe óta előbb csak az esélyegyenlőségi ügyekkel, később már az infrastruktúra-fejlesztéssel is foglalkozó közgazdász a projekt érdekében benyújtotta módosító indítványt, amelyet készek voltak támogatni az általa megkeresett meghatározó személyiségek, például a francia szocialisták képviselőié. Sor került a néppártiakkal való egyeztetésre is, ott is nyomós érvnek bizonyult, hogy célravezető immáron a huszonötökben gondolkodniuk az Európai Parlamentben döntéseket hozóknak. Ez tehát azt is jelentette – kérdezük Gurmai Zitától -, hogy a más pártokból megfigyelőként kiküldött magyar képviselők is készek voltak a lobbizásra?
- Folyamatosan támogatták az indítványt, Szájer József, Szentiványi István, Ékes József egyaránt az ország érdekében álló ügynek tartotta a módosító indítvány elfogadtatását, s irányításukkal mind a 24 képviselő lobbizott, segítette a döntéselőkésítést – fejtette ki Gurmai Zita. – Február közepén tehát a 46 módosító indítvány egyikeként zöld utat kaphatott az előkészítő fórumokon a projektünk. Most, hogy az Európai Parlament regionális politikai, közlekedési és idegenforgalmi bizottsága, illetve az Európai Parlament is elfogadta a magyar javaslatot, már csak az van hátra, hogy az ír elnökség alatt az Európai Tanácsnál elindulhasson az ügy. Ekkor ugyanis viszonylag hamar forráshoz is juthat a projekt.
Az EU-s zöld út azt jelenti, hogy 10-30 százalék közötti támogatást kaphat az a beruházás, amely gyakorlatilag elkezdődött Magyarországon a 6-os út fejlesztésével. Gurmai Zita szerint az uniós forrás felgyorsíthatja a munkálatokat, megmentve ezzel ki tudja hány emberéletet, hiszen ez az a főközlekedési útvonala az országnak, amelyik kivívta a legbalesetveszélyesebb jelzőt.
Európa autópályát szavazott meg Magyarországnak
Elfogadták az Európai Parlamentben azt a magyar módosító indítványt, hogy az észak-déli folyosó Lengyelországon, Szlovákián és Magyarországon át egészen az Adriáig vezessen. Ez azt jelenti, hogy az EU hajlandó finanszírozni a 6-os főközlekedési út felújítását, összekapcsolását az észak-déli folyosóval. A szocialista Gurmai Zita indítványa mellett kész volt lobbizni a többi magyar párt európai parlamenti megfigyelője is.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.