Európa autópályát szavazott meg Magyarországnak

Elfogadták az Európai Parlamentben azt a magyar módosító indítványt, hogy az észak-déli folyosó Lengyelországon, Szlovákián és Magyarországon át egészen az Adriáig vezessen. Ez azt jelenti, hogy az EU hajlandó finanszírozni a 6-os főközlekedési út felújítását, összekapcsolását az észak-déli folyosóval. A szocialista Gurmai Zita indítványa mellett kész volt lobbizni a többi magyar párt európai parlamenti megfigyelője is.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Zsolnánál befordult volna az autópálya Pozsony felé. Március 11-én azonban döntöttek, előbb az Európai Parlament regionális politikai, közlekedési és idegenforgalmi bizottsága, majd – még aznap – az Európai Parlament is kimondta: folytatódjon dél felé is az”5C” jelű, Gdenszktól induló észak-déli folyosó. Ha nincs a Gurmai Zita nevéhez köthető módosító indítvány, akkor északi szomszédainknál befejeződik az autópálya, illetve a déli országhatár alatt is javában építenek hasonlót az Adriáig, de hazánk kimarad az EU finanszírozásából. A március 11-i döntésről, a módosító indítványról Gurmai Zitát kérdeztük, hogyan is sikerült elérni az autópálya-építési program módisítását?

- Az alapötlet Baranya megye közgyűlésének elnökétől származik, aki három megye regionális érdekeit is képviseli – válaszolta az Európai Parlamentben megfigyelői státusszal tevékenykedő szocialista képviselő. – Megkerestem Brüsszelben a munkacsoport szocialista vezetőjét, tudva, hogy esedékes egy olyan döntés, amely 700 milliárd euróról, a transeurópai hálózat aktuális fejlesztéspolitikai kérdéseiről szól. Azzal érveltem, hogy az új tizek, s az új piacnak is számító harmadik országok érdekeit is szolgálhatja az autópálya vonalának módosítása. Az „5C” Gdanszk-Zsolna-Pozsony között építendő folyosó és a határainktól délre ugyancsak készülő autópályák összekapcsolása 240 kilométernyi magyarországi szakasszal azzal járna együtt, hogy öt ország gazdasági fejlődését segíthetné ez az infrastruktúrális fejlesztés.

A ’90-es évek közepe óta előbb csak az esélyegyenlőségi ügyekkel, később már az infrastruktúra-fejlesztéssel is foglalkozó közgazdász a projekt érdekében benyújtotta módosító indítványt, amelyet készek voltak támogatni az általa megkeresett meghatározó személyiségek, például a francia szocialisták képviselőié. Sor került a néppártiakkal való egyeztetésre is, ott is nyomós érvnek bizonyult, hogy célravezető immáron a huszonötökben gondolkodniuk az Európai Parlamentben döntéseket hozóknak. Ez tehát azt is jelentette – kérdezük Gurmai Zitától -, hogy a más pártokból megfigyelőként kiküldött magyar képviselők is készek voltak a lobbizásra?

- Folyamatosan támogatták az indítványt, Szájer József, Szentiványi István, Ékes József egyaránt az ország érdekében álló ügynek tartotta a módosító indítvány elfogadtatását, s irányításukkal mind a 24 képviselő lobbizott, segítette a döntéselőkésítést – fejtette ki Gurmai Zita. – Február közepén tehát a 46 módosító indítvány egyikeként zöld utat kaphatott az előkészítő fórumokon a projektünk. Most, hogy az Európai Parlament regionális politikai, közlekedési és idegenforgalmi bizottsága, illetve az Európai Parlament is elfogadta a magyar javaslatot, már csak az van hátra, hogy az ír elnökség alatt az Európai Tanácsnál elindulhasson az ügy. Ekkor ugyanis viszonylag hamar forráshoz is juthat a projekt.

Az EU-s zöld út azt jelenti, hogy 10-30 százalék közötti támogatást kaphat az a beruházás, amely gyakorlatilag elkezdődött Magyarországon a 6-os út fejlesztésével. Gurmai Zita szerint az uniós forrás felgyorsíthatja a munkálatokat, megmentve ezzel ki tudja hány emberéletet, hiszen ez az a főközlekedési útvonala az országnak, amelyik kivívta a legbalesetveszélyesebb jelzőt.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo