A belső piac számos lehetőséget kínál magánszemélyek és cégek számára egyaránt. Ha valaki az Európai Unió egy másik országába szeretne költözni tanulás, munkavállalás céljából vagy egyszerűen csak élvezni szeretné a nyugdíjas éveket, céget szeretne alapítani, vagy egy másik tagállamban kívánja forgalmazni termékeit vagy szolgáltatásait, mindez manapság már nem lehetetlen. Noha a belső piac általában véve kifogástalanul működik, óhatatlan, hogy a működésbe hiba csússzon. Ilyen esetekben a most ötéves SOLVIT-központok segítséget nyújthatnak mind az állampolgárok, mind a cégek részéről beérkezett panaszok kezelésében.
"A SOLVIT az Európai Unió vitarendezési fóruma, amely lehetőséget ad arra, hogy az ügyfél egy másik tagállam hatósága ellen a bírósági út helyett egyeztetés során gyorsabban, rugalmasabban és ingyen jusson jogorvoslathoz azokban az ügyekben, amelyek az EU belső piacára vonatkozó szabályokat érintik. Például, ha egy magyar állampolgár jelentkezik, hogy nem fogadták el a diplomáját egy adott tagállamban, akkor a magyar SOLVIT központ megkéri az érintett tagállambeli kollégáit, hogy járjanak el az illetékes hatóságnál" - mondta Herczog Edit, az EP belsőpiaci bizottságának tagja.
Jogi megoldás helyett
A Solvit központokhoz forduló magyarok esetei azt bizonyítják, hogy bármennyire sok szó esik is az EU egységes belső piacáról és a közösségi jogról, még mindig sok az útvesztő. A panaszlevelek kétharmadát magánszemélyek nyújtották be, és leginkább társadalombiztosítási, adózási problémáik támadtak, illetve a végzettségüket nem akarták elismerni egy másik tagállamban.
Felmerültek már a választójoggal, tartózkodási engedéllyel, közbeszerzési eljárással, jogosítvánnyal kapcsolatos nehézségek is. Az EU problémamegoldó hálózata eddigi működése folyamán mintegy kétezer vitás kérdést rendezett anélkül, hogy jogi útra kellett volna terelni a kérdéses ügyeket.
Főleg szociális ügyek a magyar irodánál
A magyarországi SOLVIT központ 2004. május 1-jén, Magyarországnak az Európai Unióhoz történő csatlakozása napján kezdte meg működését. 2007 végéig 284 ügyfél fordult a központhoz - néha többször is - segítségért, tanácsért. Ezekből a megkeresésekből 75 olyan eset volt, amit az erre szolgáló internetes alapú szoftveren keresztül oldottak meg.
Az esetek mintegy fele a szociális ellátások - nyugdíj, táppénz, családi pótlék - igénylésével és folyósításával kapcsolatos panasz volt. További nagy csoport a szakmai képesítések kölcsönös elismerése, illetve az áruk szabad áramlása. Jelentős részt képviselnek a munkavállalással és az adózással kapcsolatos megkeresések is. Jelenleg 9 ügy van folyamatban a magyar SOLVIT központnál.