Egyre jobb borokat iszunk

Magyarországon a fogyasztók túlnyomó többségben hazai bort vásárolnak. A piac viszonylag stabilnak mondható, a háztartások alig harmada vásárol ritkábban, mint másfél havonta bort.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GfK Hungária Piackutató Intézet folyamatos, megkérdezésen alapuló ConsumerScan 2005 első féléves adatai szerint a magyar háztartások által elfogyasztott bor mennyisége a 2004 első féléves adatokkal összevetve stabilnak mondható. Míg a vásárlók száma nőtt addig az általuk vásárolt mennyiség csökkent. Az egy vásárló háztartás által elfogyasztott mennyiség 2004 első hat hónapjában 7,1 liter, idén pedig 6,5 liter volt. Ez a mennyiség mindkét vizsgált időszakban közel azonos költséget, azaz 2 500 forintnyi kiadást rótt az egyes háztartásokra. Az e termékre irányuló vásárlási gyakoriságot vizsgálva különbség nem fedezhető fel: 2004 és 2005 első félévében is valamivel ritkábban, mint másfél havonta vásárolt a magyar háztartások mintegy harmada valamely üzletben bort.

Az értékbeni piacbővülés és csökkenő mennyiségi tendencia az átlagárak növekedésére utal, melyhez feltételezhetően hozzájárult az import borok piacrészének mintegy 6 százalékpontos bővülése. A boltok polcain kínált termékek többsége hazai annak ellenére, hogy bár a tavalyi év első félévében az import termékek aránya még csupán 1 százalék volt, 2005 első félévében - az EU csatlakozást követő első, 2004 első félévével összehasonlítható teljes időszakban - ez az arány már elérte a 7 százalékot.

Az egyes kiszerelés-típusokat elemezve megállapítható, hogy egyfajta minőségi váltás indult el: a kannás borok teret veszíteni látszanak, míg pozitív változás figyelhető meg az üveges borok forgalmának terén.

Az értékesített bormennyiség több mint fele a diszkontokban és hipermarketekben kerül eladásra. A borokat kínáló értékesítési csatornák közül a vásárlók mindkét vizsgált időszakban a diszkontokat részesítették előnyben: ez a csatorna 2004 első félévében 26, míg 2005 azonos időszakában 28 százalékkal részesült a mennyiségi értékesítésből. A ranglistán második helyen alig két százalékponttal lemaradva a hipermarketek állnak, idei közel 26 százalékos piacrésszel.

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo