Célkeresztben az önkormányzatok és a nagy összegű pályázatok

A Nemzeti Fejlesztési Terv pályázatain induló vállalkozásoknak, önkormányzatoknak és civil szervezeteknek adott projektméretek fölött közbeszerzési eljárást kell lefolytatniuk.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unió Strukturális Alapjaiból, illetve a Kohéziós Alapból származó források ugyanúgy közpénznek számítanak, mint a központi költségvetés forrásai, így a nemzeti és közösségi pénzügyi hozzájárulással kiírt uniós pályázatok is a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (Kbt.) hatálya alá esnek.

Bonyolult értékhatárrendszer

– A törvényt – bár hivatalosan május 1-jén lépett hatályba – az uniós pályázatok esetében megvalósítandó beszerzések esetében már 2004. január 1-jétől alkalmazni kell! – hívja fel a figyelmet Wagner Péter pályázati tanácsadó.

A Kbt. bonyolult értékhatárrendszert szab meg. Eltérő rendelkezések követendők attól függően, hogy mi a beszerzés tárgya, illetve összege. Csányi István közbeszerzési szakértő szerint általánosságban elmondható, hogy a kétmillió forint alatti eszköz vagy szolgáltatás beszerzése, illetve tízmillió forint alatti építési beruházások esetében nem áll fenn közbeszerzési kötelezettség. A törvény három értékkategóriát határoz meg, ezek alkalmazása az egyszerűsítés kedvéért a következőkben foglalható össze: ha a pályázó – vállalkozás, önkormányzat vagy civil szervezet – nettó projektköltsége a közösségi értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor mindenképpen közbeszerzési eljárást kell lefolytatnia, attól függetlenül, hogy hány százalékos támogatást kapott. Abban az esetben, ha az áfa nélküli projektméret a közösségi értékhatár alatt marad, a pályázó közbeszerzési kötelezettsége csak akkor áll fenn, ha a – közösségi és nemzeti együttes – támogatástartalom meghaladja az 50 százalékot, és a projekt nettó összköltsége meghaladja az alsó nemzeti közbeszerzési értékhatárt.

– Mivel a versenyszférának szóló kiírások ritkán támogatják a beruházás több mint felét, ezért a közösségi értékhatár alatti nettó projektméret esetén főként az önkormányzatok szembesülnek a közbeszerzési kötelezettséggel – mondja Wagner Péter.

– Ha a pályázó nettó projektmérete a közösségi értékhatár és a nemzeti közbeszerzési értékhatár közé esik, további két eset áll fenn a szerint, hogy például az árubeszerzés 2 és 25 millió forint közötti, vagy ezt meghaladja. Előbbi esetben ugyanis a törvény megengedi egy úgynevezett egyszerű eljárás lefolytatását, sőt több olyan kivételt is megnevez, amelyek felmentik a pályázót a közbeszerzési kötelezettség alól – utal a kivételek bonyolult rendszerére Csányi István. – A beszerzések tárgyára vonatkozó értékhatárokat csak részben határozzák meg forintban, vannak ugyanis limitek, amelyeket euróban, illetve SDR-ben (Special Drawing Rights, a Nemzetközi Valuta Alap által megállapított elszámolási egység) tüntetnek fel. Az árfolyamok 2004–2005-re rögzítettek (EUR/SDR = 0,844, EUR/HUF=247), az ezeknek megfelelő forintérték a mérvadó az értékhatárok számításánál – tudatja a közbeszerzési szakértő.

Értékmeghatározás becsléssel

A beszerzés értékét az eljárás megindításakor becsléssel kell meghatározni, ami a piacon általában kért legmagasabb nettó értéket jelenti. Ha a projekt a felsoroltak közül több beszerzési tárgy útján – például áru és szolgáltatás egyszerre - valósul meg, akkor a domináns értékű beszerzési tárgyra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Fontos kiemelni az egybeszámítási kötelezettség vizsgálatát. A jogszabály alkotói ezzel a törvény megkerülését akarják megakadályozni a beszerzés részekre bontásával történő. Ez a következő három feltétel együttes teljesülése esetén áll fenn: ha a beszerzésekre egy költségvetési éven vagy tizenkét hónapon belül kerül sor, ha a beszerzésekre egy vállalkozóval is lehetne szerződést kötni, illetve ha az egyes beszerzések rendeltetése azonos, hasonló vagy egymással közvetlenül összefügg. Az egybeszámítási kötelezettséget nem érdemes kikerülni, a pályázó az utólagos ellenőrzések során könnyen lebukhat, és ekkor a szétbontott beruházás összevont értéke, illetve a pályázó további esélyei forognak kockán, hívja fel a figyelmet Csányi István. – A pályázót ebben az esetben akár öt évre is eltilthatják a hatóságok az uniós pályázatokon való indulástól – teszi hozzá Wagner Péter.

Inkább szakértővel!

Látható, hogy az eljárás lebonyolítása távolról sem egyszerű, a közbeszerzési eljárás lefolytatásához a pályázati útmutatók is ügyvédi iroda, illetve közbeszerzési szakértők bevonását javasolják. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy 2005. január e-jétől a közösségi értékhatárokat elérő közbeszerzéseknél a pályázó köteles hivatalos közbeszerzési tanácsadót bevonni.



Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo