Jeffrey Levine, nagykövet-helyettes a helyi romák és az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekek Alapítvány meghívására Hajdúhadházra látogatott, ahol nyilvános fórumot tartott a Legfelsőbb Bírósági döntés kapcsán, mely elmarasztalta a város önkormányzatát és két iskoláját a roma gyerekek jogellenes elkülönítése és hátrányos megkülönböztetése miatt.
Jeffrey Levine a lakossági fórumon kiemelte: "Fontosnak tartom, hogy ebben a hajdúhadházi perben ilyen döntés született, s ebben a civil társadalomnak, valamint a szülőknek kiemelt szerepe van. Itt, ezen a helyen ők történelmet írtak, amire később gyermekeik büszkék lehetnek."
Az amerikai példa
A diplomata kiemelt érdeklődésének oka, hogy az afro-amerikaiak iskolai integrációját, valamint társadalmi felemelkedésüket és befogadásukat az USA-ban ugyancsak egy ottani Legfelsőbb Bírósági döntés (Brown vs BoE, 1954) indította el és tette lehetővé, amikor alkotmányellenesnek ítélte meg az iskolai szegregációt.
Oliver Brown, a 8 éves Linda Brown édesapja a döntést megelőzően egy templomban dolgozott, Topeka városban, Kansasban. Linda agy afro-amerikai kislány volt, aki egy, az otthonához közelebb eső, "fehér-iskolába" akart átiratkozni. Az iskola bőrszínre hivatkozással, elutasította a gyermek kérelmét. Oliver Brown, az addig egyszerű, munkájában elismert, nyugodt ember azonban nem fogadta el az iskola visszautasítását, s fellebbezett a városi Oktatási Tanácsnál. A pere egy olyan jogi folyamatot indított el, mely elvezetett a Legfelsőbb Bíróság integrált oktatás kialakításában mérföldkövet jelentő döntéséhez.
A Brown ügy Amerika történelmének egyik legfontosabb fejezetének csupán kezdetét jelentette. A döntés után három évvel egy Arkansas-i iskolában megpróbálták erőszakkal is megakadályozni az afro-amerikai tanulók belépését. Ugyanebben az évben Florida törvényhozása érvénytelennek mondta a Legfelsőbb Bíróság döntését. 1963-ban pedig Alabama kormányzója bezárta az Egyetem ajtait, hogy az afro-amerikai tanulók ne tudjanak bemenni. Az iskolai szegregációt tehát csak hosszú évek alatt lehetett felszámolni, de az elmúlt 50 év bebizonyította Amerikában, hogy minden gyereknek egyenlő joga van a tanuláshoz.
Magyarországon máshol is előfordul hasonló eset
A meghívó szervezetek ezen az eseményen arra hívták fel a figyelmet, hogy a hajdúhadházi szegregációs helyzet távolról sem egyedülálló. Magyarországon több száz iskolában továbbra is különböző oktatásszervezési módszerekkel különítik el és különböztetik meg a roma gyerekeket, ezzel megakadályozva, hogy elsajátítsák azokat a kompetenciákat, melyek lehetővé tennék számukra, hogy a társadalom hasznos tagjai legyenek.
Újlaky András, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekek Alapítvány kuratóriumi titkára a helyi roma civil szervetettel közösen felajánlotta a város közösségének együttműködésüket és segítségüket, a hosszú távú tervezési és szervezési munkákban, valamint a szükséges anyagi támogatás megszerzésében.