"Akkor miből fizetjük a táppénzt?!"

A szakszervezetek nem engednek: szerintük az egész egészségügyi reform rossz, ahogy van, nincs koncepció és a csak a privatizációt készíti elő. A kormányoldal nem érti, hogy miért keverik össze a magánbiztosítást a befektetők bevonásával. A munkaadói oldalnak nem sok tér maradt, a szakszervezetek (a sztrájk mellett) abban reménykednek, hogy néhány szocialista képviselő meggondolja magát és nemmel szavaz a törvény december 17-i parlamenti végszavazásán.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén továbbra is a patthelyzet az úr, ugyan a  munkáltatói oldal nem volt elutasító, csak azt firtatta, hogy miként finanszírozzák majd a táppénzt, illetve a hasonló egészségügyi szolgáltatásokat, ha ezek elkerülnek az egészségbiztosítási alaptól.

A kormányzati oldal kijelentette, hogy ha ezek finanszírozása átkerül a nyugdíjalaphoz, akkor ehhez forrásokat is átadnak, s nem terveznek nyugdíjjárulék-emelést. (A központi költségvetés a járulékot nem fizetők után jövőre 307 milliárd forintot, a GYED kiadásaira 40 milliárd forintot fizet be 2008-ban az Egészségbiztosítási Alapba.)

Nincs szolidaritás?

A szakszervezetek nem kívánnak az egészségbiztosítás reformjáról a parlamentben jelenleg tárgyalt törvényjavaslat kereti között egyeztetni - közölte Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke az ülésen, mert - mint mondta - koncepcionálisan másként értékelik a követelményeket. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta, hogy a törvényjavaslat a legújabb módosításokkal is csak arra lenne alkalmas, hogy egy társadalmi vita alapja legyen. Borsik János rámutatott, hogy a kormányzat hiába hajtogatja, hogy a törvényjavaslat alapján fennmarad a nemzeti kockázatközösség, érvényesül a szolidaritás elve, mert szerintük a magánbefektetők bevonásával mindez nem valósul meg. Borsik János kifogásolta azt is, hogy a kormánynak nincsenek hatáselemzései a javasolt modellről.

A kormány és a szakaszervezetek közötti vita koncepcionális jellegű - hangsúlyozta Pataky Péter, az MSZOSZ elnöke, a munkavállalói oldal szóvivője is a tárgyaláson. Álláspontjuk szerint a törvényjavaslat az újabb módosító indítványok ellenére sem felel meg a nemzeti kockázatközösség és a társadalmi szolidaritás céljainak, logikájának. Szerintük ezekkel a célokkal és logikával nem egyeztethető össze a profitszerzés, a verseny.

Van kockázatközösség

Gyurcsány a blogjában...
azt írja, hogy a pénztárak nem biztosítók, nem ajánlanak önállóan biztosítási csomagokat, nincsenek egymással versengő díjtételeik, nem utasíthatják el a hozzájuk jelentkezőket, legfeljebb olyan, érdekeltséget teremtő plusz-szolgáltatást nyújthatnak, mint a vizitdíj átvállalása a szűréseken résztvevő tagoktól.
"A pénztárak elsősorban menedzselik, segítik, szervezik és ellenőrzik a rendkívül tagolt, sokelemű szolgáltatási folyamatot. (...) A pénztárak ellenőrzik, hogy azt a szolgáltatást kapjuk-e meg, amit a biztosító nekünk egyébként megígért, ellenőrzi, hogy csak annyit számolnak-e el a szolgáltatást nyújtói - mondjuk a kórházak, a rendelők - amennyit meg is kaptunk.
Ellenőrzik, hogy nem akarnak-e nekünk mindenáron több szolgáltatást eladni, értékesíteni, mint amennyi az adott helyzetben szükséges volt" - írta, hangsúlyozva: a pénztár a biztosított erős érdekérvényesítő partnerévé válik.
Matejka Zsuzsa, az Egészségügyi Minisztérium kabinetfőnöke arra hívta fel a szakszervezetek figyelmét, hogy ne keverjék össze a magánbiztosítást a magánszereplők bevonásával. A magánbiztosítás valóban azt jelentené, hogy a befizetett járulékkal arányos szolgáltatást lehetne igénybe venni. A benyújtott törvényjavaslatban azonban nem erről van szó. A járulékot mindenki a jövedelme szerint fizeti, a szolgáltatást pedig a szükségletei szerint veheti igénybe. Ezt pedig nem lehet másnak nevezni, mint nemzeti kockázatközösségnek és a szolidaritás érvényesülésének.

Mint mondta, hogy a magán befektetőknek, akik kisebbségi 49 százalékos tulajdont szerezhetnek, már indulásként személyenként 120 ezer forintos fizetési kötelezettségük van, mindez 120 milliárd forintos többletforrást jelent majd a rendszernek.

Matejka Zsuzsa szólt arról is, hogy az újabb módosító indítványok révén többek között a pénztárak igazgatósági elnökét is a többségi állami tulajdonos jelöli majd, a kisebbségi befektetői tulajdonos egy operatív cégvezetőt választhat, mindez egy együtt-döntési kötelezettséget jelent majd.

A pénztárak kötelesek lesznek majd ügyfélszolgálatot is létesíteni a jobb tájékoztatás érdekében településenként 25 ezer, kistérségenként 10 ezer biztosított esetében.

Véleményvezér

Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.
Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo