Bár egyes tagországok kötelezővé tennék a rendelkezést, egyelőre azonban önkéntes marad - idézte az EUObserver a luxemburgi pénzügyminisztert, Jean-Claude Juncker-t. A lépés ugyanis egyáltalán nem talált egyöntetű támogatásra, így végül az elfogadott egyezmény a tagországokra bízta a csatlakozást. A dokumentum szerint az Európai Unión belül az utakat 10, a huszonöt tagú szövetségből kifelé mutató utakat 30 euró adó terhelné, amivel évente mintegy hatmilliárd eurót lehetne összegyűjteni.
Az egyezményt azonban mind a turizmustól nagyban függő országok, mind az egységes EU-adókat ellenzők hevesen támadták. Az írek szerint például az oda-vissza utakat terhelő 20 eurós díj elviselhetetlenül megemelné a fapados járatok költségeit. A görögök pedig arra hivatkoztak, hogy a döntés épp az Unió földrajzilag hátrányos helyzetben lévő térségeit büntetné.
A repülési adó ötlete egyébként Jacques Chirac francia köztársasági elnök fejéből pattant ki, aki arra keresett megoldást, hogyan lehetne további forrásokat bevonni azon EU-alapokba, melyek segítségével a Millenniumi Fejlesztési Célok elérése érdekében 2015-ig felére csökkenthető a szegénység a világon.