A Gyurcsány-komány programja

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt hétfőn nyilvánosságra hozta kormánya - Lendületben az ország című - programját.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az szöveg elérhető a Miniszterelnöki Hivatal honlapján.

Lendületben az ország
A köztársaság kormányának programja a szabad és igazságos Magyarországért, 2004-2006


CSELEKVŐ KORMÁNYZÁS

Ma Magyarország a lehetőségek országa. A teljes körűen még ki nem használt, gyakran igazságtalanul elosztott lehetőségeké. Olyan lehetőségeké, amelyek biztonságot és jólétet teremthetnek, és Európa legfejlettebb országai közé emelhetik hazánkat. Éljünk hát lehetőségeinkkel!

Gyarapodó, erős gazdaságunk biztosítja, hogy egyre többen élhessenek egyre jobban. Mindez lehetőséget teremt az örökölt társadalmi igazságtalanságok felszámolására: hogy a szegényeknek és kiszolgáltatottaknak visszaadjuk a méltóságteljes élet esélyét, tovább erősítsük a középosztályt, és ne gördítsünk akadályokat azok elé, akik maguktól is boldogulni tudnak. Polgárainak egyéni és közös sikereire büszke országot szeretnénk, ahol tisztelete van az előrejutásnak.

Európai uniós tagságunk megteremti a feltételeit annak, hogy hazánk az 1867-es kiegyezés utáni évtizedekhez hasonlóan biztonságosan és gyorsan fejlődjön. Felzárkózás vagy az örök második vonal - ez az elkövetkező évek tétje. Bátor, cselekvő kormányzás, magabiztos polgárság, sikeres európai Magyarország - ez a haladás receptje.

ÉLJÜNK, AHOGY ÉLHETNÉNK

A cselekvő kormányzás azt jelenti: merünk változtatni. Hazánkban ma egyszerre van jelen sokak, túl sokak számára a mindennapok létbiztonságáért folytatott küzdelem, másoknak a kiszámítható élet, a gyarapodás esélye és a kevesebbeknek megadatott jólét. Közös felelősségünk csökkenteni az igazságtalanságokat, és biztosítani a gyarapodás feltételeit.

A Köztársaság új szocialista-liberális kormánya végrehajtja azt a fordulatot, amit Magyarország régóta vár: annak kell többet segíteni, akinek erre nagyobb szüksége van, és annak kell nagyobb felelősséget vállalnia, akinek a lehetőségei ezt megengedik.

A cselekvő kormányzás egyik feltétele a tiszta és világos beszéd. Azt mondjuk: több lehetőséget a nélkülözőknek, több felelősséget a tehetőseknek. Jövedelme nem az államnak, hanem az országnak van, és ezt az emberek teremtik elő. Minden forint, ami fölött a kormány rendelkezik, az emberek közösbe adott pénze.

A cselekvő kormány ezért nem érzi az állam feladatának, hogy a közösből egyformán adjon mindenkinek. Vannak, akik nem szorulnak állami segítségre - az állam felelőssége itt az, hogy ne korlátozza őket döntéseikben, lehetőségeikben. Ám tisztában vagyunk azzal, hogy közös dolgunk adni annak, akinek erre valóban szüksége van.

A gazdaságban a cselekvő kormányzás azt jelenti: egyensúlyra törekedve tartjuk fenn a beruházás- és fejlesztésvezérelt növekedést, így teremtjük meg a gyarapodó, sikeres jövő alapjait, hogy 2010-ben Magyarországra is elérkezzen a "hétköznapi Európa", és a forintot felváltsa a közös európai pénz, az euró.

A cselekvő kormányzás az egyéni felelősségre és a társadalmi közösségvállalásra épül. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az államnak mindent meg kell tennie, hogy csak a szükséges mértékben korlátozza az egyéni autonómiát, minél több döntést bízzon az egyénre, a polgárok helyi közösségeire. De a cselekvő kormányzásnak erősítenie kell a társadalmi közösségvállalást is, hogy támogatást adhasson azoknak, akik szükséget szenvednek.

A közösségi és az egyéni felelősség felismerése ad esélyt arra, hogy hatékonyabban éljünk lehetőségeinkkel. Vannak területek, ahol az állam szerepvállalása nem nélkülözhető, ám legtöbbször a polgárok szabad társulásai, illetve a merész és elkötelezett egyének sokasága teremtheti meg az új, sikeres Magyarország sokszínű közösségi hálózatát.

A cselekvő kormányzáshoz nem nagy, hanem erős, hatékony és szolgáltató államra van szükség. Az államnak csak akkorának kell lennie, ami elegendő legszükségesebb feladatainak ellátásához. A cselekvő kormányzás az emberek, és nem az állam igényeiből indul ki.

Magyarország a hazánk, Európa az otthonunk, biztonságot adó szövetségi rendszerhez tartozunk. Stratégiai partnerként tekintünk szomszédjainkra. A cselekvő kormányzás kiegyensúlyozott és kiszámítható, ám határozott külpolitikát jelent: támogatni és megvédeni a magyar érdekeket, ennek részeként támogatni a magyar kisebbség érdekérvényesítését.

A cselekvő kormányzás határozott szerepvállalással jár együtt Európában s a világban. Magyarország nem passzív elszenvedője, hanem aktív alakítója az egységesülő Európának. Magyarország komoly esélye a kreativitás, a magyar szellem és szorgalom ereje. A modern világ lehetőségeinek és a modern technológia elérésének biztosítása - ez is a cselekvő kormányzás feladata.

A cselekvő kormány aktív, kezdeményező és együttműködő politikát folytat. Aktív ott, ahol a különböző érdekeket képviselő csoportok között születő méltányos megállapodáshoz a gyengébbek oldalán szükséges beavatkozni. Aktív szerepet vállal az idősek, a nők, a gyermekek, a fogyatékkal élők, a munkavállalók és az alkalmazottak, valamint a hátrányos helyzetű csoportokhoz tartozók érdekeinek érvényesítésében.

Kezdeményező azokon a területeken, amelyek meghatározzák Magyarország jövőjét és sikerét. Ám nem telepszik rá a mindennapokra, nem erőltet rá világnézetet a polgárokra, és nem akar az emberek helyett döntéseket hozni vagy problémákat megoldani.

Együttműködésben kívánunk kormányozni mindenkivel, aki önös szempontjai fölé emelkedve keresi a közös cselekvés lehetőségeit. A jövő formálásában, a sikerhez vezető út megtalálásában a kormány együttműködik a magánszférával, a civil társadalommal, az egyházakkal.

Éljünk, ahogy élhetnénk - úgy, ahogy arra a magyar emberek tudása, szorgalma, tehetsége, a magyar gazdaság ereje, az ország európai hagyományai és jövője lehetőséget biztosít. Ezt szolgálja a Köztársaság kormányának programja, a biztonság, a fejlődés és a gyarapodás programja.

ÉRTÉKELVŰ KORMÁNYZÁS

Magyarország új kormányának működését a szocialista és a liberális párt koalíciós együttműködése határozza meg. A Köztársaság kormányának programját a koalíciós pártok által képviselt értékekre és az ezeket szolgáló tettekre építi. A cselekvő kormányzás nem hatalom, hanem értékelvű, nem uralkodni, hanem szolgálni kíván. Tetteinket egy jobb ország megteremtésének vágya és képessége vezérli.

Meggyőződésünk, hogy az igazságos, szabad világ, az egyéni és közösségi jólét megteremtésének őszinte vágya és az ebből fakadó tettek mozgatják az embereket. A polgárok erkölcsi meggyőződését, hitét, világnézetét az emberi létezés elválaszthatatlan részének tekintjük.

Hiszünk abban, hogy a nemzetet nem a kormány, hanem polgárainak munkája, szorgalma, többre vágyása virágoztatja fel. Hiszünk: a szabadságban, az igazságosságban, a demokráciában, a szolidaritásban, a tanulás, a tudás, a munka becsületében, a közösségi és egyéni felelősségvállalásban, a versenyben, a toleranciában, nemzeti kultúránk erejében, az európai magyarságban.

A 2002-ben kormányt alakító szocialista-liberális koalíció nagy eredménye, hogy megszüntette a félelem légkörét egy mesterségesen megosztott társadalomban, elősegítette a gazdasági növekedés gyorsulását, és a társadalom jelentős csoportjainak életkörülményeit javította a koalíciós pártok választási ígéreteinek végrehajtásával.

Az indokolt jóléti és modernizációs intézkedések összessége azonban nem volt összhangban a gazdaság teljesítőképességével. Miközben számos problémát megoldottunk, új feszültségek keletkeztek. A lassan megkezdett, de mára dinamikus növekedést eredményező gazdasági fordulat után hozzá kell fogni az igazságosabb társadalompolitika létrehozásához és az államháztartásnak a versenyképességet szolgáló átalakításához.

Lendület, következetesség, határozottság kell! Változásra van szükség! A Köztársaság új kormánya bátor kormányzásra készül. Arra, hogy a polgárokkal egyetértésben hozzálássunk az előttünk álló nagy feladatok végrehajtásához. Ésszerűbbé és igazságosabbá tesszük közös javaink elosztását és felhasználását. Csökkentjük az adókat, s így több pénzt hagyunk az embereknél, és könnyítünk a vállalkozók terhein. Bővítjük a foglalkoztatottságot. Javítjuk az ország, a gazdaság polgárainak versenyképességét.

Megkezdjük a betegek érdekeit szem előtt tartó, a verseny ösztönző hatását és a magántőke bevonásából származó előnyöket is kihasználó, minőségi egészségügyi ellátás kiépítését. Korszerűsítjük a gyermekeink majdani sikeres életét megalapozó oktatási rendszert. Segítjük és támogatjuk az innováció, a modern technológia, az informatika hétköznapi használatának elterjedését.

Szolgáltatóvá és takarékosabbá tesszük az államigazgatást, a polgárok hivatalos ügyeivel foglalkozó intézményeket. Csökkentjük a bürokráciát, mert hatékonyabbá tesszük az ügyintézést. Környezetünk védelmével is javítjuk az élet minőségét. Erősítjük az önkormányzatiságot.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a kormányzati ciklus végéig hátralévő idő rövid az összes fontos program végrehajtásához. Az emberek azonban nem kormányzati ciklusokra bontva élik az életüket. Ezért nem fogunk késlekedni egyetlen olyan fontos program elindításával sem, amely a nemzet érdekét szolgálja.

Az új kormány azzal a felelősséggel végzi munkáját, hogy részt vállal Magyarország következő tíz évének formálásában is. Meggyőződésünk, hogy egyedül ez a szemlélet méltó a Köztársaság polgáraihoz és kormányához.

A Köztársaság kormányának programja elérhető célokat fogalmaz meg. Betartható ígéreteket tesz. Felelősségteljes program, amely azt vállalja, hogy az adófizetők pénzének mind kevesebb részét vesszük el, s arra és csak arra fordítjuk, hogy Magyarország sikeresebb, gazdagabb, igazságosabb országgá váljon.

A Köztársaság új kormánya folytatja az elmúlt időben sikeresnek bizonyult intézkedéseket. Folytatjuk a hátrányos helyzetű régiók felzárkózását szolgáló és a munkahelyteremtő programokat. Folytatjuk az autópályák építését, a kórház- és iskola-felújításokat, az európai uniós támogatások felhasználását szolgáló intézkedéseket, kidolgozzuk a 2007-től elérhető uniós forrásokra épülő, jövőnket meghatározó második Európa Tervet.

Befejezzük a privatizációt, folytatjuk a mezőgazdaság, a magyar vidék versenyképessé tételét. Új programokat indítunk az egészségügy, a felsőoktatás, az adórendszer átalakításának érdekében. Dinamikusabbá tesszük a kormányzást.

A Köztársaság kormányának programja közösségteremtő program. A Köztársaság polgárainak szolidaritását, a közösségi érzést, a demokráciába és a nemzet erejébe vetett hitet erősítő program. Az emberek között gyűlöletet keltő, a másikat ellenségnek tekintő politikai törekvések elutasításának programja. Tízmillió magyar állampolgár kormányának programja, amely egy tizenöt milliós nemzet iránti felelősséggel készült. Tettekre építve lendületbe hozzuk Magyarországot.

A Köztársaság kormányának célja, hogy a szabadságból és a jólétből egyre többen részesüljenek, bárhol éljenek is az országban. Egy ország jólétét elsősorban gazdaságának állapota határozza meg. Ha a gazdaság erős, a kormány számára is egyre több lehetőség nyílik a nagy társadalmi feladatok megoldására. Alapvető érdek, hogy a magyar gazdaság erősödjön, kiegyensúlyozott és növekvő pályán haladjon.

Magyarországon ma sokan vannak, akik lehetőségeikkel élve elég tehetséget és elszántságot éreznek magukban, hogy saját kezükbe vegyék jövőjük formálását. A Köztársaság kormányának feladata, hogy bontsa le az akadályokat az érvényesülni vágyók, a maguk és családjuk növekvő jólétét önerejükből, munkájukból megteremteni akarók elől.

Célunk, hogy stabil és növekvő gazdaságra támaszkodva olyan feltételeket teremtsünk, amelyek segítik az állampolgárok önmegvalósítását, egyre több embernek teremtik meg az egyéni érvényesülés, boldogulás esélyét, s mind az ország, mind valamennyi polgára számára gyors felzárkózást hoz a fejlett európai országok színvonalára.

TARTÓS NÖVEKEDÉS A GAZDASÁGBAN

A 2003-ban megkezdett új gazdaságpolitika hozzájárult ahhoz, hogy a magyar gazdaság tartós és egészséges növekedésbe kezdjen. Ennek számos jele már most is érzékelhető: a nemzeti össztermék a 2002-es mélypont után ismét évi 4 százalékkal bővül, nőnek a hazai és külföldi befektetők beruházásai, sok magyar vállalat kiváló teljesítményt mutat, a régióban egyre aktívabbak a magyar befektetők, dinamikusan növekszik az export, a bizalom jeleként pedig a tőzsdeindex két év alatt 50 százalékkal emelkedett, s így rekordszinten áll.

A kormány gazdaságpolitikájának elsődleges célja a gyors és egyensúlyőrző növekedés, amely felzárkózást hoz a gazdaság teljesítményében, felzárkózást hoz a foglalkoztatás szintjében, felzárkózást hoz az emberek életkörülményeiben.

A gyors növekedés egyszerre lehetőség és felelősség. Lehetőség, hogy jobban éljünk, már ma. Felelősség a jövő nemzedékért, a fenntartható fejlődésért. A felzárkózás gazdaságpolitikája egyidejűleg jelenti a vállalkozások versenyképességének javítását, az export ösztönzését és az állami kiadások növelését megakadályozó, egyensúlyőrző költségvetési politikát. Az állami kiadások és ezzel együtt az adók csökkentése több levegőt biztosít a vállalkozásoknak, nagyobb lehetőséget a fejlesztésre, növekedésre.

A kisebb, hatékonyabb állam megteremtése ugyanakkor nem jelenti a fejlesztési források szűkülését. A költségvetési források, az Európai Unió támogatása, az állami és magánszféra együttműködésével megvalósuló beruházások az elkövetkező években a hazánk történetében legnagyobb fejlesztési program megvalósítását teszik lehetővé.

AZ EGYENSÚLY MEGTEREMTÉSE ÉS FENNTARTÁSA

A növekedés csak akkor lehet tartós, csak akkor eredményezheti a polgárok életszínvonalának növekedését, ha szilárd egyensúlyi feltételeken nyugszik. Ha a gazdaság nincs egyensúlyban, akkor előbb-utóbb komoly veszélybe kerül: az állam eladósodik, nem képes finanszírozni feladatait.

Az egyensúlytalanság először csak a költségvetésnek, később azonban minden polgárnak komoly gondokat okoz. Minden polgárnak az az érdeke, hogy a gazdaság stabil legyen, s a növekvő életszínvonalat ne fenyegessék az egyensúlytalanságból adódó veszélyek.

Ezért a kormány gazdaságpolitikájának második pillére az egyensúlyi feltételek megteremtése és fenntartása. A kormány fenn kívánja tartani a szigorú és takarékos költségvetési politikát. Ez a feltétele annak, hogy csökkenjen az infláció, mérséklődjön az államháztartás hiánya és az államadósság hazai össztermékhez mért aránya. Így csökkenthetők a kamatok is.

Az állam takarékossága mellett az egyensúly másik forrása a polgárok, a családok megtakarítása. Bátorítani és ösztönözni kell a jövőre szóló öngondoskodást. A fokozatosan javuló egyensúly garanciát ad Magyarország számára, hogy 2010-ben bevezethesse a közös európai fizetőeszközt, az eurót.

A VERSENYKÉPESSÉG JAVÍTÁSA

Az egészséges gazdasági növekedés kulcsa a beruházások növekedése. Ehhez viszont hazánk versenyképességének javítására van szükség. A Köztársaság kormánya arra törekszik, hogy Magyarország vonzó célpont legyen a hazai és külföldi befektetők számára, jól szerepeljünk a tőkéért folyó világméretű versenyben.

A Köztársaság kormánya a hosszú távú gazdasági növekedés biztosításáért és a versenyképesség javításáért kiszámítható, stabil jogi környezetet teremt, konkrét beruházás- és fejlesztésösztönző programokat indít. Bővítjük és a kis- és közepes vállalkozások számára is elérhetővé tesszük a fejlesztési adókedvezményeket.

Tovább könnyítjük a külföldi befektetők letelepedését. Egyszerűsítjük az ügyintézést, kiterjesztjük az egyablakos támogatási rendszert a 10 és 50 millió euró értékű termelő beruházásokra.

A Köztársaság kormánya biztosítja az európai uniós fejlesztési források megszerzéséhez szükséges hazai társfinanszírozást. Egyetlen euró sem veszhet el Magyarország számára. Megvalósítjuk a Nemzeti Fejlesztési Tervben foglaltakat. A kormány kidolgozza a második Európa Tervet, amely a 2007-2013 közötti időszakra határozza meg Magyarország fejlesztési irányait az Európai Unióban. Segítjük a magyar vállalkozások fejlődését. Folytatjuk és továbbfejlesztjük a kis- és középvállalkozások számára beindított támogatási programokat. Támogatjuk a műszaki, technológiai fejlesztéseket, a vállalkozások együttműködési programjait.

A Magyar Fejlesztési Bank új hitelprogramokat és konstrukciókat indít a magyar kis- és középvállalatok számára, és tovább segítjük a mikrovállalkozások hitelhez jutását. Informatikai fejlesztések ösztönzésével erősítjük a magyar vállalkozások versenyképességét. Új exporthitelezési programokkal segítjük a magyar vállalatok nemzetközi terjeszkedését és piacszerzését. Pályázati támogatással, tőkeprogramokkal és hiteleszközökkel támogatjuk a magyar vállalkozások nemzetközi hálózatba szerveződését.

A Köztársaság kormánya növeli a fejlesztési források decentralizációját. Fejlesztjük az ipari parkokat és a logisztikai központokat. Támogatást adunk a beszállítói kapcsolatok erősödéséhez. Versenyképességünk alapja a tudásintenzív gazdaság kialakulása. Ennek érdekében támogatjuk a tudáscentrumok létrejöttét.

További jelentős kedvezményeket kapnak a kutatási-fejlesztési tevékenységet folytatók. Támogatjuk a magyar vállalkozásokat új termékek kifejlesztésében, előnyösebb technológia vagy innovatív szolgáltatások kidolgozásában.

Új kezdeményezésekkel ösztönözzük a vállalati kutatómunkát, támogatjuk új vállalati kutatói munkahelyek létrehozását és a szoftverfejlesztést. A Köztársaság kormánya partnerséget kér és ajánl a Magyar Tudományos Akadémiának. A magyar tudomány színvonala, tudósaink ismertsége és elismertsége hazánk fejlődésének egyik legbiztosabb pontja.

A kormány célja, hogy a tudományra fordított állami támogatás fokozatosan közelítsen az Európai Unióban kialakult átlagos szinthez. A tudomány- és technológiapolitika és a gazdaság igényei között szorosabbra vonjuk a kapcsolatot.

A vállalkozások már 2005-ben a helyi iparűzési adó 50 százalékát vonhatják le a társasági adó alapjából. A jövőben is lehetőség lesz az újonnan beszerzett, előállított új gépek, berendezések, kísérleti fejlesztések esetén az 50 százalékos értékcsökkenési leírás alkalmazására.

Célunk, hogy minél több regionális vállalati központ működjön Magyarországon, támogatjuk a nemzetközi vállalatok szolgáltató központjainak letelepedését.

KISEBB ÉS HATÉKONYABB ÁLLAM

A túlzott állami szerepvállalás egyetlen gazdaságnak sem tesz jót. Csak azokat a feladatokat szabad az államra bízni, amelyeket biztonságosan és hatékonyan képes ellátni. Magyarországon az állam még mindig számos olyan területen van jelen, ahol semmi keresnivalója, miközben gyakran nem jut elég pénz, energia a feladatkörébe tartozó szolgáltatások színvonalas elvégzésére.

A privatizáció folytatatásával és befejezésével közös vagyonunkat az infrastruktúra fejlesztésére csoportosítjuk át. Azok a vállalatok maradnak állami tulajdonban, amelyek nélkülözhetetlenek az állami alapfeladatok ellátásához. A ma állami tulajdonban lévő, de nem vagy rosszul hasznosított ingatlanokat - ha az érintettek vállalják a hasznosítást - átadjuk az önkormányzatoknak. Ezzel is a helyi közösségeket szolgáljuk.

Az állam ma túlzottan bürokratikus, sok helyen pazarló, a központi közigazgatás túlméretezett. A kormány lépéseket tesz ennek megváltoztatására. Csökkenti az állami túlköltekezést, és karcsúsítja a bürokráciát. Az esélyteremtő és hatékony államhoz takarékos igazgatás illik.

A Köztársaság kormányának törekvése, hogy az állam a nemzetgazdaság jövedelméből minden évben egyre kevesebbet vonjon el. Így kap nagyobb teret a vállalkozás és a kezdeményezés.

ÉPÜLŐ MAGYARORSZÁG

Magyarországon sokan próbálnak mesterséges megosztottságot teremteni az ország keleti és nyugati része, Budapest és a vidék, a kis- és nagy települések között. A Köztársaság kormánya mindezt visszautasítja. Egyetlen Magyarország létezik, amelynek részei a főváros, a megyeszékhelyek, a kisebb városok s a községek egyaránt. Magyarország minden polgára egyenlő - függetlenül attól, hol lakik.
A Köztársaság kormánya számára ezért egyaránt fontos a főváros, minden térség és település fejlődése. A Köztársaság kormánya minden támogatást megad Budapestnek ahhoz, hogy gazdasági, kulturális, tudományos és turisztikai szempontból Európa egyik legdinamikusabban fejlődő fővárosává, a régió központjává váljon. A kormány maga is felelősséget vállal a főváros számára legfontosabb, országos kisugárzású fejlesztések megvalósításában.

Ebben a ciklusban évtizedes lemaradást törlesztve elkezdjük építeni a 4-es metrót. A metróépítést a főváros és a Köztársaság kormánya közösen finanszírozza. Fejlesztjük a tömegközlekedést. Nekilátunk a csepeli szennyvíztisztító építésének. Folytatjuk az M0-ás körgyűrű építését, ezzel együtt az északi Duna-híd megvalósítását.

A tömegközlekedés komoly gondot jelent, nem csupán Budapesten, hanem valamennyi magyar városban. A kormány szándéka, hogy nem hagyja magára a településeket a városi tömegközlekedés finanszírozásakor. A Köztársaság kormányának célja, hogy az európai modellnek megfelelően a városi tömegközlekedés költségeit méltányos megosztásban az utas, az önkormányzat és a központi költségvetés viselje.

Fontos és sürgető feladat a települések útjainak felújítása. A kormány országos programot indít, amelynek keretében az önkormányzati utak burkolatának tartós felújításához az állam minden önkormányzati forinthoz hozzátesz még egyet.

Magyarország jóléti, gazdasági, infrastrukturális, kulturális és még megannyi szempontból sokszínű képet mutat. A főváros, amelynek magának is vannak gazdag és mostohább helyzetű kerületei, egészében gyorsan fejlődik, miként számos régió, ezen belül is elsősorban a városok. Az ország más részei azonban lemaradtak a fejlődésben, jelentős térségek leszakadtak.

Ez a helyzet méltánytalan és indokolatlan. A változást több állami pénzzel és decentralizált döntéshozatallal gyorsítjuk meg. Az autó-pályák, autóutak építésével, a szélessávú internethálózat kiépítésének támogatásával elérhetőbbé és vonzóbbá teszünk sok, ma még "távoli" térséget a befektetők számára. Összefogás a régiókban, a megyékben, a kistérségekben. Céltudatos kezdeményezések, amelyeket ösztönöz és támogat a Köztársaság kormánya és az Európai Unió is. Így érhet el a fejlődés a Köztársaság minden polgárához.

Folytatjuk a Tisza és mellékfolyói árvízvédelmét biztosító Vásárhelyi-terv megvalósítását, megépítjük a cigándi tározót, és elkezdjük a tiszaroffi tározó építését.

Ez a program több mint árvízvédelem, a hozzá csatlakozó környezetvédelmi, mezőgazdasági programokkal együtt valójában az elmúlt másfél száz év legnagyobb szabású vidékfejlesztése, amely az itt élő másfél millió ember számára teremt jobb életkörülményeket és foglalkoztatási lehetőséget.

Folytatjuk az agrárgazdaság modernizálását, hogy a versenyképes, exportorientált gazdasággal a mezőgazdaságból élők életminősége javuljon. Tovább erősítjük a termelők önkéntes szerveződéseit, érdekvédelmi szervezeteit és azok együttműködését. Maximálisan kihasználjuk az uniós támogatásokat. Folytatjuk műemlék gyógyfürdőink felújítását, a fővárosban és vidéken egyaránt. Világörökségi helyszíneink, történelmi városaink turisztikai vonzerejét uniós források bevonásával javítjuk. Továbbvisszük a megkezdett programokat a Balaton és környékének fejlesztése érdekében.

A 21. SZÁZAD INFRASTRUKTÚRÁJA

A Köztársaság kormánya elkötelezett, hogy végigviszi a 2002-ben elindított autópálya-építési programot. Így biztosítható, hogy az érvényesülés egyenlő esélyekre épüljön. Így érhető el, hogy a lehetőségeket illetően is csökkenjen a távolság Magyarország különböző részei között. Így teremtődik lehetőség az érvényesülni vágyóknak.

Az autópálya-építési program folytatásával több millió embernek válhat valamivel könnyebbé az élete. Elkészül az autópálya Nyíregyházáig, Debrecenig, Szegedig, Miskolcig, Dunaújvárosig, megtervezzük és ütemezzük a 6-os út folytatását. Továbbépítjük az autópályát a Balaton déli részén. Folytatjuk az M0-ás körgyűrű építését.

A gyorsforgalmi utak mellett folyamatosan fejlesztjük Magyarország fő- és mellékúthálózatát. A vasúti törzshálózat egyötödén növeljük a pályasebességet, ezáltal gyorsabbá válik a személyszállítás és az árufuvarozás. A kormány az agglomerációban élő polgárok közlekedésének megkönnyítése érdekében összehangolja az elővárosi és a helyi tömegközlekedést. Könnyebbé válik a nagyvárosokba vasúttal bejárók élete.

Folytatjuk a négy és öt számjegyű utak, valamint az önkormányzati bekötőutak építését. Támogatjuk az önkormányzatok segítségével a települések, különösen a zsáktelepülések közötti hiányzó útszakaszok építését.

MUNKAHELY, MUNKAHELY, MUNKAHELY

A munka megélhetést, biztonságot és önbecsülést ad. Az egyéni érvényesülés feltétele. Tizenöt évvel a rendszerváltás után Magyarországon ma még mindig sokan élnek bizonytalanságban. Ez a bizonytalanság a munka elvesztésének, a munkahely megtartásának bizonytalansága. Magyarországon még mindig nagyon alacsony a foglalkoztatottság mértéke. Ezért a kormány gazdaságpolitikájának egyik központi eleme a munkahelyteremtés, a munkához jutás segítése.

Magyarországon az elmúlt két évben több mint kétszázezer új munkahely létesült. A munkanélküliség alig fele az európai uniós átlagnak. Ugyanakkor a közvélemény most szembesül azzal a természetes folyamattal, amely minden fejlett piacgazdasággal rendelkező országnak sajátja: egyszerre van jelen a gyárbezárás, elbocsátás és az új munkahelyek létrejötte, egyes területeken és szakmákban a munkaerőhiány, máshol a munkanélküliség. Az elmúlt két év mérlege pozitív: több tízezerrel nőtt a munkába állók száma.

A Köztársaság kormánya tudja, mi a teendője, ezért: ösztönzi és támogatja a beruházásokat, hogy minél több munkahely jöjjön létre; segíti a munkát keresőket, hogy több tudással, jobb felkészültséggel versenyezhessenek; o kedvezményekkel ad esélyt azoknak, akik helyzetüknél fogva hátránnyal indulnak.

Célunk, hogy a lehető legtöbb embernek legyen munkája és tisztes megélhetése. A ciklus végére családok újabb tízezrei támaszkodhatnak biztos állásra, kiszámítható jövedelemre.

A nagyvállalatoktól a kisvállalkozásokig új adókedvezmények széles skáláját biztosítjuk a foglalkoztatást bővítő fejlesztésekhez. A tételes egészségügyi hozzájárulás fokozatos megszüntetése és a személyi jövedelemadó csökkentése is enyhíti a vállalatok bérterheit.

A Köztársaság kormánya az oktatási és szakképzési rendszer korszerűsítésével, a munkaadókkal folytatott párbeszéddel biztosítja, hogy egyre több embernek legyen keresett, versenyképes tudása. A keresett szakmákban felnőttkorban is ingyenessé tesszük az első szakma, ötven év felettiek esetében a második szakma megszerzését. A munkaerőpiacon való helytállás, a folyamatos képzésérdekében továbbfejlesztjük a felnőttképzés és a korszerű szakképzés intézményrendszerét.

A Köztársaság kormánya egyik legfontosabb feladatának tartja, hogy munkahelyet biztosítson a tanulmányaikat befejező fiatalok számára. Átfogó programot indítunk a fiatalok elhelyezkedésének segítésére. Ennek részeként a pályakezdő fiatalt foglalkoztató munkaadók 9 hónapig 50 százalékos járulék kedvezményt kapnak.

Bevezetjük a gyakornoki rendszert, és a közszolgálatban lehetőséget teremtünk ösztöndíjas foglalkoztatásra. A családos fiatalok helyzetét könnyíti, hogy 50 százalékos járulékkedvezményt kapnak azok a munkáltatók is, akik gyesről, gyedről visszatérő édesanyákat foglalkoztatnak. Nekik nyújt segítséget az is, hogy a részmunkaidőben foglalkoztatottak után a munkáltatónak már az idén nem a teljes, hanem csak az időarányos tételes egészségügyi hozzájárulást kell megfizetnie.

Szintén az érvényesülést szolgálja a nyelvtanulás ösztönzése, a legfiatalabbak körétől az idősebbekig. A Világ-Nyelv program keretében minél több gyermek és fiatal számára biztosítjuk az idegen nyelv tudás elsajátítását: a 9.évfolyamon indítható intenzív nyelvi előkészítő évfolyammal, az új nyelvi érettségivel és a felnőttek nyelvtanulását segítő adókedvezménnyel.

Bővítjük a nappali ellátásokat biztosító intézményrendszert, hogy a kisgyermekes szülők, illetve a tartósan beteg, fogyatékkal élő családtagot gondozók is munkába állhassanak.

Folytatjuk a távmunkaprogramot. Továbbfejlesztjük az állásközvetítési rendszert.

A fiatalok, a gyermeknevelésből visszatérők mellett ma a leghátrányosabb munkaerő-piaci helyzetben a munkahelyüket idősebb korban elvesztők állnak. Az ő támogatásukat szolgálja, hogy a jövőben szintén jelentős járulékkedvezményre pályázhat az a munkáltató, aki 50 éven felüli, tartósan munkanélkülit alkalmaz.

Az egészség megőrzése, a betegségek megelőzése fontos feltétele a helytállásnak a munkaerőpiacon. Ezt a kormány prevenciós programok támogatásával segíti. A célzott járuléktámogatások mellett a személyi jövedelemadó csökkenése és a társasági, valamint iparűzési adó új kedvezményei is a foglalkoztatottság bővítésére ösztönzik a vállalkozókat.

IGAZSÁGOS KÖZTÁRSASÁG

Magyarország ma szabad, de igazságtalan. A Köztársaság kormánya igazságosabbá kívánja tenni Magyarországot, és újra érvényesíteni akarja a szolidaritás értékeit. Megszüntetjük azt a helyzetet, hogy a közösen befizetett adóforintokból is az kap többet, akinek több van. Az igazságosság és a szolidaritás elveit a kormányzás minden területén érvényesíteni fogjuk, de kiemelten kezeljük a közteherviselésben, a gyermekek támogatásában és az otthonteremtésben.

Magyarország ma szabad ország, ahol minden ember egyenlőnek születik, de nem mindenki vág neki egyenlő esélyekkel az életnek. Születési hely, családi háttér, nem, származás még mindig gyakran többet számít, mint a tehetség, a tudás, a szorgalom. Ezért a Köztársaság kormánya elsődleges feladatának tekinti az esélykülönbségek csökkentését.

Az esélyegyenlőség feltétele a nyomor megszüntetése, a szegénység visszaszorítása. Ma Magyarországon még mindig sokan érzik vesztesnek magukat, túl sok család számára okoz gondot a havi számlák kifizetése, túl sok gyermek tehetsége vész kárba a szülők megélhetési gondjai miatt, túl sok ember számára meghatározó a létért folyó mindennapos küzdelem. Ők önhibájukon kívül lettek a piacgazdaság, a verseny számkivetettjei, szorulnak segítségre.

A Köztársaság kormánya felelősséget érez minden egyes kilátástalan, helyzetben élő, nélkülöző állampolgárért. Számukra az esélyegyenlőség megteremtésének első lépése a konkrét segítségnyújtás.

Kiemelt célunk a társadalmi igazságtalanságok felszámolása. Támaszt adunk a szükségben élőknek, segítjük a ma még gondokkal küzdők felzárkózását, erősítjük a középosztályt, és bővítjük öngondoskodásuk lehetőségeit, a jómódúaktól pedig - miközben az adók csökkentésével nagyobb lehetőséget biztosítunk számukra - nagyobb felelősséget várunk el.

Célunk, hogy a gyermekeknek védelmet nyújtsunk a kiszolgáltatottság ellen, a nyugdíjasoknak biztosítsuk a méltóságteljes öregkort, a segítséggel, fogyatékkal élő embertársainknak megteremtsük a teljes értékű élet esélyét, a falvakban élő, kis jövedelmű embereknek tisztes megélhetést teremtsünk.

Roma honfitársainknak az integráció lehetőségét és a diszkriminációmentességet biztosítjuk a munkalehetőség és a tudás megszerzésén, kultúrájuk ápolásán és a szociális támogatáson keresztül.

IGAZSÁGOSABB KÖZTEHERVISELÉS ÉS ALACSONYABB ADÓK

Méltányosabbá és igazságosabbá tesszük a közteherviselést. Csökkentjük a polgárok és a vállalkozások adóterheit. Egyszerűsítjük az adórendszert, s határozott lépésekkel mindenki számára átláthatóbbá és világosabbá tesszük az adózás rendjét. Bevezetjük a kétkulcsos személyi jövedelemadót, ezzel már 2005-ben százmilliárd forinttal több marad az adófizetőknél. Az új személyijövedelemadó-rendszer nem csupán több pénzt hagy az állampolgároknál, nem csupán egyszerűsíti az adózást, de a korábbinál igazságosabbá is teszi a közteherviselést.

Jövőre elsősorban az átlagos és átlag alatti keresettel rendelkezők terhei csökkennek, és az elkövetkező években a további adócsökkentésekkel elérjük, hogy az átlag fizetésnek ne legyen olyan része, amely a legmagasabb kulcs szerint adózik.

Indokolatlan, hogy olyanok részesüljenek adókedvezményekben, akik erre nem szorulnak rá. Ezért korlátozzuk annak a lehetőségét, hogy a személyi jövedelemadó fizetését csökkentő számos adókedvezmény a legmagasabb jövedelműek számára is lehetőséget adjon közterheik mérséklésére. A jövőben évi 6 millió forint jövedelem felett - a gyermeket és a fogyatékkal élők támogatását célzó kedvezmény kivételével - nem lesz lehetőség ezek igénybevételére.

Ezzel komoly lépéseket teszünk a méltányosabb és igazságosabb közteherviselés felé.

Folyamatosan csökkentjük a vállalkozások adó- és járulékterheit. Az eva bevezetése komoly segítség volt a vállalkozói szféra számára. Megtartjuk és továbbfejlesztjük ezt az adónemet. Az igazságosabb közteherviselés jegyében ugyanakkor 2005-ben és 2006-ban a bankoknak a többi vállalkozásnál magasabb adóbefizetést kell vállalniuk.

IGAZSÁGOSABB GYERMEKTÁMOGATÁS

Megszüntetjük azt az igazságtalanságot, hogy a családi adókedvezményt ma csak a magasabb adóköteles jövedelemmel rendelkező családok tudják teljes egészében igénybe venni. Közös adóforintjainkból ma még azok kapnak többet, akiknek amúgy is több jut. Viszont egyáltalán nem részesülnek belőle a leginkább nélkülözők. A Köztársaság kormánya több lépésben megszünteti azt az igazságtalanságot, hogy a legnehezebb körülmények között élő gyermekek kevesebb támogatást kapnak, mint jómódú társaik.

Folytatjuk a rászorulók támogatását a rendszeres gyermekvédelmi támogatással, az ingyenes tankönyvellátás, az ingyenes óvodai és bölcsődei étkezés biztosításával. Elérjük, hogy a közpénzekből a legnehezebb körülmények között élő gyermekek kapjanak többet a közös kasszából.

A gyermek az első. A Köztársaság kormánya eltökélt abban, hogy a gyermekeknek egyenlő esélyt biztosítson későbbi boldogulásuk érdekében. A gyermekneveléshez nyújtott közvetlen támogatások igazságosabbá tétele mellett számos más eszközzel csökkentjük az esélykülönbségeket.

Az oktatás modernizálása nélkül nem lehet eredményesen küzdeni olyan társadalmi problémák ellen, mint a munkanélküliség, a hátrányos helyzetű régiók leszakadása vagy a kirekesztés. Célunk, hogy minden gyermek használható tudást szerezzen az iskolákban.

Csökkentjük a gyermekek túlterheltségét, és hangsúlyosabbá tesszük az alapkészségek fejlesztését. Ennek eszköze az alsó tagozat első három évfolyamán a szöveges értékelés bevezetése és a buktatás megnehezítése, valamint az alapozó szakasz meghosszabbítása az általános iskola első hat évfolyamán.

Az elfogadott új Nemzeti Alaptantervnek megfelelően folytatjuk az oktatás tartalmi megújítását. Tovább visszük a Beruházás a XXI. század iskolájába programot, felújítjuk, a versenyképes tudás megszerzésére alkalmassá tesszük az iskolákat és oktatási épületeket. Folytatjuk a Sulitej programot. Kiterjesztjük a Biztos Kezdet programot, amelynek célja az egészségügyi, gyermekjóléti, oktatási szolgáltatások eljuttatása a legrosszabb helyzetben lévő családoknak.

Folytatjuk a gyermekek jogairól szóló tájékoztató-felvilágosító kampányt. Fellépünk a családon belüli erőszak ellen, amelynek áldozatai többségükben gyermekek és nők. Sürgősen meg kell változtatnunk azt a szemléletet, hogy a bántalmazottaknak kelljen menekülniük, s a törvények nem nyújtanak megfelelő védelmet a bántalmazókkal szemben.

IGAZSÁGOSABB OTTHONTEREMTÉSI POLITIKA

A Köztársaság kormányának új otthonteremtési politikája azokat támogatja, akiknek valóban szükségük van segítségre. A befektetési célú lakásvásárlók helyett a fiatalok és a pályakezdők első otthonának megszerzését támogatjuk. De segítünk azoknak is, akik még így sem engedhetik meg maguknak a lakásvásárlást. Azokról sem feledkezünk meg, akik hátrányos helyzetű régióban élnek, vagy nem tudják fizetni a magas kamatokat. A cél, hogy egyetlen ember se maradjon fedél nélkül.

Segítséget nyújtunk azoknak a fiatal pároknak első önálló otthonuk megteremtéséhez, akik - bár vállalni tudnák a hiteltörlesztés terheit - megfelelő háttér híján nem rendelkeznek az induláshoz szükséges önerővel. Az állam a 30 éven aluli fiatal párok lakásvásárlásához hitelgaranciát biztosít, így már minimális önerővel lehetőségük nyílik az önálló otthon megteremtésére. Ezen felül a fiatal, már gyermeket nevelő, szerényebb jövedelmű pároknak, amelyek nem tudnak jelentős hiteltörlesztést vállalni, az olcsóbb, használt lakás megvásárlásához is biztosítjuk az egyébként csak új lakás megvásárlásához járó szociálpolitikai támogatás felét. Ennek révén akár saját megtakarítás nélkül is önálló otthon teremthető.

A legnehezebb helyzetben lévők számára - az önkormányzatokkal együttműködve - új lakbér-támogatási rendszert indítunk. Az önkormányzatok szociális bérlakásainak számát növelheti, hogy jelentős kedvezményt kapnak a lakásukat az önkormányzatnak bérbeadók. Folytatjuk a reménytelen helyzetbe került családok adósságának rendezését. Folytatjuk a panelfelújítási programot.

AZ IDŐSEK MEGBECSÜLÉSE

A Köztársaság kormánya hisz a nemzedékek közötti összefogásban. Meg kell teremtenünk a békés, nyugodt időskor lehetőségét. A
mindenkori kormányok tartoznak a nyugdíjasoknak. A Köztársaság kormánya folytatja e társadalmi adósság törlesztését. Az
értékállóság megőrzésén túl emeljük a nyugdíjak vásárlóértékét is. A nyugdíjtörvény előírásainak megfelelően, a tervezettnél magasabb
fogyasztói áremelkedés miatt még ebben az évben sor kerül a nyugdíjak kiegészítő emelésére, és emelkedik az özvegyi nyugdíj is.
Idén novemberben 54. heti, jövőre már 55. heti, 2006-ban pedig teljes egyhavi többletnyugdíj illet meg minden idős embert. A téli magasabb rezsiterhek enyhítése érdekében a többletjárandóság felét, ahogy idén, jövőre is már tavasszal megkapják a nyugdíjasok. A legnehezebb körülmények között élő s önerőből jövedelmüket kiegészíteni képtelen idős emberek iránti felelősségből még ebben a kormányzási ciklusban emeljük a 75 éven felüli, egyedülálló idősek támogatását.

ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK

A mai Magyarország egyik égető társadalmi problémája a falvak elnéptelenedése, a falun élők gyakran kilátástalan helyzete. Ez a
folyamat azzal a veszéllyel jár, hogy elveszítjük egyik legnagyobb nemzeti, kulturális kincsünket. A magyar falu megmentése nemcsak
nemzeti hagyományaink és kultúránk egy fontos részének megőrzését, hanem egy életmód fennmaradásának esélyét teremti meg.

A Köztársaság kormánya beruházásösztönző programokat indít az elmaradott térségekben, hogy minél több munkalehetőséget adjunk az
ott élőknek. Kiterjesztjük a szociális földprogramot és a falugondnoki, tanyagondnoki szolgálatot. Új, egységes szövetkezeti
törvényt dolgozunk ki. A modern szövetkezet segítség a vidéknek: szövetkezés nélkül a családi gazdálkodás is kiszolgáltatottá válik a
piacon. Az új szövetkezeti törvény is lehetőség, hogy védjük a falun élő, kis jövedelmű lakosságot.

Támogatjuk a 20 és 40 év közötti fiatalok vállalkozásainak beindítását falun, folyamatosan segítjük őket a versenyképes, modern ismeretek megszerzésében. Továbbfejlesztjük azokat a kormányzati programokat, amelyek a falvakban élők életkörülményeinek javítását, az elvándorlás megállítását célozzák.

VALÓDI EGYENLŐSÉG A NŐKNEK

Hazánkban ma minden olyan fontos törvény érvényben van már, amely az unió országaiban a nők egyenlő bánásmódhoz való jogát
biztosítja. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a nők ma a férfiakkal azonos esélyeket kapnak az elhelyezkedéskor, a karrierépítésben. A nyílt és rejtett diszkrimináció számos formája létezik társadalmunkban.

A Köztársaság kormányának célja, hogy valódi egyenlőséget teremtsünk a nőknek: az "egyenlő munkáért egyenlő bért" ne maradhasson pusztán elv, hanem váljon gyakorlattá; senkit ne utasíthassanak vissza álláskereséskor, amiért még nincs vagy amiért már van kisgyermeke. Az ellátórendszer, a munkalehetőségek szélesítésével teremtsünk olyan feltételeket, hogy a nőknek ne kelljen kényszerűen választaniuk a gyermekvállalás és a karrier
között.

A TELJES ÉRTÉKŰ ÉLET ESÉLYE A SEGÍTSÉGGEL ÉLŐKNEK

Az esélyek egyenlősége azok számára a legfontosabb, akik életüket csak segítséggel tudják leélni. A Köztársaság kormánya
számára az esélyegyenlőség nem más, mint a minél teljesebb értékű, minél önállóbb élet lehetősége. S azok számára, akik állandó
gondozásra szorulnak, a gondviselő család támogatása jelentheti a könnyebb, boldogabb élet lehetőségét. Minden társadalom erkölcsi
kötelessége, hogy tegyen a segítségre szorulókért. A segítséggel élők életminőségének javítása érdekében folytatjuk az akadály-mentesítési programot, biztosítjuk, hogy minél több középület és szolgáltatás elérhető legyen a fogyatékkal élők számára is. Emelt szintű ellátást biztosítunk azoknak a családoknak, amelyek súlyosan fogyatékos gyermeket vagy felnőttet gondoznak.

Korszerűsítjük a csökkent munkaképességűek foglalkoztatásának támogatási rendszerét, biztosítva e jelentős támogatás mainál hatékonyabb, az érintettek munkába bekapcsolódását segítő felhasználását.

EGYENLŐ ESÉLYEK A ROMÁKNAK

A Köztársaság kormánya elutasít mindenféle rasszizmust és kirekesztést. Az elvi elkötelezettség mellett gyakorlati lépéseket is teszünk a diszkrimináció és az előítéletesség miatt hátrányos helyzetben élő honfitársaink, a romák integrációjának érdekében. Folytatjuk azt a törekvést, amely az esélyteremtést és a diszkriminációmentességet biztosítja roma honfitársaink számára az oktatás, a foglalkoztatás, a lakhatás, az egészségügy és a kultúra terén.

Folytatjuk az integrációs programokat az oktatásban. Integrációs normatívával ösztönözzük az iskolákat, hogy ne külön osztályokban,
hanem integráltan oktassák a roma és a nem roma gyerekeket. Az Utolsó-Padból program segítségével elérjük, hogy az indokolatlanul
fogyatékosnak minősített gyerekek visszakerüljenek a normál tantervű osztályokba. Pedagógus-továbbképzési program segíti a tanárokat a befogadó oktatási módszerek használatában. A Tolerancia az egészségért program keretében javítjuk az egészségügy befogadó készségét, hogy a kórházakban, rendelőkben ne szenvedjenek hátrányt roma honfitársaink. Speciálisképzési, tanácsadási, elhelyezési programokkal támogatjuk roma honfitársaink munkaerő-piaci beilleszkedését. Támogatjuk a roma kultúra terjedését és megismertetését.

MODERN ÉS DEMOKRATIKUS KÖZTÁRSASÁG

Magyarország ma szabad, de egyenlőtlenül fejlett. A társadalmi igazságtalanságok orvoslása mellett a Köztársaság kormányának másik
fő törekvése Magyarország modernizálása. Az elmúlt két évben számos olyan program indult, amely örökölt lemaradásunk behozását célozta. Épülnek az utak, szépülnek városaink, egyre többen járnak egyetemre, egyre többen használják az internetet. De még messze vagyunk a magyar polgárok elvárásaitól és az Európai Unió színvonalától. Ezért a modernizációt, a fejlesztést fel kell gyorsítanunk. Magyarország polgárai gyakran nem érzik magukénak a Köztársaságot. Szembesülnek az intézmények, a bürokrácia ésszerűtlenségeivel, a hatalommal való visszaéléssel, és gyakran gondolják úgy, hogy az őket érintő döntések a fejük felett, a beleszólás lehetősége nélkül születnek. Márpedig a Köztársaság csak akkor lehet erős, ha polgárai bíznak a demokratikus intézményekben, biztonságban érzik magukat, és úgy érzik: az állam és hivatalai vannak őértük, és nem fordítva.

A Köztársaság kormánya tiszteletben tartja a lelkiismereti szabadságot, az emberek hitbéli meggyőződését. Megkülönböztetés nélkül biztosítja a hitélet szabad gyakorlásának feltételeit. A Köztársaság kormánya számít az egyházakra, és támaszkodik erkölcsi, nevelő, kulturális, oktatási és szociális tevékenységükre és támogatja őket.

Nemzetünk szerves részének, egyenrangú tagjának tekintjük a hazai nemzeti kisebbségeket.

Kultúrájuk, hagyományaik, anyanyelvük ápolása az egész országot és a teljes nemzetet gazdagítja. Kapcsolataik anyaországaikkal
Magyarország számára érdek és előny. A Köztársaság kormánya kezdeményezi a kisebbségek parlamenti képviseltének biztosításához
szükséges politikai egyetértés kialakítását.

A kormány elkötelezett a polgárok demokráciába vetett bizalmának erősítése iránt. Ennek fontos lépése a bürokrácia visszaszorítása, az olcsóbb és hatékonyabb államigazgatás kiépítése, a párhuzamosságok megszüntetése, az ügyfélbarát szemlélet általánossá tétele. A kormány hatékony intézkedéseket tesz a korrupció visszaszorítása érdekében. Törekszik arra, hogy a döntések az emberekhez közelebb szülessenek meg.

Ezért erősítjük az önkormányzatiságot, és folytatjuk a decentralizációt. A polgárok biztonságának megerősítése érdekében szükség van a közrend és a vagyonbiztonság javítására, az igazságszolgáltatás függetlenségének garantálására, az ítélkezés felgyorsítására. Célunk a 21. századi infrastruktúra fejlesztése, a tudásalapú társadalom építése. Célunk a demokráciába vetett bizalom erősítése, az olcsó és szolgáltató állam kialakítása, az igazságszolgáltatás függetlenségének garantálása - vagyis a hétköznapi demokrácia megteremtése.

SZOLGÁLTATÓ ÁLLAM

A Köztársaság polgárai adóforintjaikért joggal várnak kevesebb bürokráciát, jobb szolgáltatásokat az államtól. A mai bürokráciát le kell építeni; az állami pazarlást meg kell szüntetni. A leghatározottabban fellépünk a korrupció ellen, és bezárjuk a jogi kiskapukat az ügyeskedők előtt. Átvilágítjuk az államigazgatást, megszüntetjük a párhuzamosságokat, ésszerűsítjük az ügyintézést - olcsóbbá tesszük az államot. Az ügyfélbarát hatóság koncepciója keretében létrehozzuk a hivatali egyablakos rendszert. Megalkotjuk a Közigazgatási Ügyfélszolgálati Kartát. Bővítjük az okmányirodai hálózatot.

Folytatjuk a Nép Ügyvédje programot, hogy azok is jogi védelemben részesüljenek, akik azt nem tudják megfizetni. Két új ítélőtáblát hozunk létre Debrecen és Győr székhellyel. Megteremtjük a modern, gyors, polgárbarát ügyintézés informatikai feltételeit. Bevezetjük az Európai Unióban is kötelező húsz elektronikus szolgáltatást.

SZOLGÁLTATÓ KÖZIGAZGATÁS A POLGÁROKÉRT

A rendszerváltás egyik legnagyobb vívmánya az önkormányzatiság megteremtése.

A magyar közigazgatási rendszer átalakítása azonban tizenöt év elteltével nem halasztható tovább. A rendszerváltás óta egyetlen kormány sem mert érdemi változásokat végrehajtani a magyar közigazgatás rendszerében, ezért az sok szempontból elavult, nem felel meg a 21. század követelményeinek. A közigazgatás rendszerét gyökeresen át kell alakítani, hogy jobban megfeleljen a magyar polgárok igényeinek. Szolgáltató közigazgatásra van szükség, melyet nem a bürokratikus logika, hanem a feladatok minél hatékonyabb teljesítésének igénye mozgat.

A közigazgatásnak az emberekért, nem pedig önmagáért kell léteznie. A Köztársaság kormányának határozott szándéka, hogy a
szükségesnél nem nagyobb, a polgárok igényeihez és elvárásaihoz jobban igazodó, hatékonyan működő, ügyfélbarát közigazgatást alakítson ki. Feladatalapú foglalkoztatással, a teljesítmények növelésének ösztönzésével stabilizálja a közszolgálatot.

Európai uniós csatlakozásunk is megköveteli a közigazgatás átalakítását. A közigazgatás átalakításának iránya a decentralizáció és a regionalizáció lehet. A kormány vallja, hogy a döntéseket a lehető legközelebb kell meghozni az emberekhez. Bízunk a polgárokban, bízunk a helyi közösségekben, hiszen ők, az érintettek tudják a legjobban, mire van szükségük.

A döntéshozatal decentralizálása, az önkormányzatiság erősítése egyben a lehetőségek és felelősségek kiterjesztését is jelenti. Magyarország közigazgatását ennek megfelelően úgy kell átalakítani, hogy központi szerepet kapjanak benne a régiók. Hosszú távon választott régiókra van szükség. A Köztársaság kormánya tudja, hogy a szükséges közigazgatási átalakítások teljessége ebben a ciklusban már nem valósítható meg, hiszen ahhoz az ellenzék aktív támogatására is szükség volna. A kormány ugyanakkor megteszi a szolgáltató közigazgatás kiépülését elősegítő azon lépéseket, amelyekre a ciklus politikai körülményei lehetőséget nyújtanak számára.

A Köztársaság kormánya konkrét lépéseket is tesz a közigazgatás átalakításáért. A decentralizálás és az önkormányzatiság jegyében elősegítjük a térség jövőjét meghatározó fejlesztési döntéseknek a régiók, a kistérségek szintjére történő telepítését. A feladatot, a megvalósításához szükséges pénzt és a felelősséget is azoknak kell átengedni, akik erre a legilletékesebbek, a kisebb és tágabb helyi közösségeknek.

Ösztönözzük a települések kistérségi összefogását. Azt akarjuk, hogy a legkisebb településen élők, az ő gyermekeik is elérhető közelségben korszerű, magas színvonalú oktatásban, egészségügyi ellátásban részesüljenek, esélyeiket, lehetőségeiket ne korlátozzák egy-egy kistelepülés szűkös erőforrásai. Ösztönző támogatásokat nyújtunk a regionális és kistérségi együttműködésben vállalt önkormányzati feladatok közös ellátásához a megalakult térségi társulásoknak.

A közigazgatás gyökeres átalakításának előkészítéseként a kormány elkészíti a közigazgatás átalakításának középtávú programját. Központi forrásokat biztosítunk a Nemzeti Fejlesztési Tervvel összhangban megvalósuló regionális és kistérségi fejlesztésekhez, önálló döntést biztosítva a Regionális Fejlesztési Tanácsoknak és a Kistérségi Fejlesztési Tanácsoknak.

A KÖZREND ÉS A VAGYONBIZTONSÁG ERŐSÍTÉSE

A demokrácia csak ott lehet erős, ahol az emberek biztonságban érzik magukat. A Köztársaság kormánya elkötelezett az alkotmányosság és a jogállam értékei iránt. Célunk a szabadság rendjének és biztonságának megteremtése. A kormány a biztonságot szélesen értelmezi: feladatának tekinti a létbiztonság erősítését, a jogbiztonság megőrzését és a közbiztonság javítását csakúgy, mint a szerep-vállalást a globális kihívások megoldásában, a nemzetközi terrorizmus visszaszorításában.

A polgárok biztonságérzetének javítása érdekében "láthatóvá" tesszük a rendőrséget. Budapesten megalakítjuk a City-rendőrséget, a nagyvárosokban elindítjuk a lakótelepi rendőrség-programot. Folyamatosan fejlesztjük a rendőrség felszereléseit, eszközeit. A 2010-ig tartó rendőrségi fejlesztési program első lépéseként 2005-ben ezer új rendőrautóval erősítjük a rendőrséget. Intézkedéseket hozunk a közlekedési biztonság javítására. A rendőrség, a határőrség, a vám- és pénzügyőrség, a katasztrófavédelem, valamint a nemzetbiztonsági szolgálatok összehangolt működésével és fejlesztésével megsokszorozzuk a rendvédelmi szervek cselekvőképességét. Törvényt alkotunk az áldozatok jogi segítésére, káraik enyhítésére.

Új törvényt alkotunk a büntetések és intézkedések végrehajtásáról. Fejlesztjük a pártfogó felügyelői szolgálatot. Folytatjuk a bűnmegelőzési programokat. Két új, egyenként 700 fős börtönt építünk, folyamatosan korszerűsítjük a büntetés-végrehajtási intézeteket. 2006-ra alkalmassá tesszük a határőrséget arra, hogy Magyarország a schengeni térség teljes jogú tagjává váljon. Tűz- és katasztrófavédelmi programot indítunk, amelynek célja, hogy a megfelelő berendezésekkel felszerelt tűz- és katasztrófavédelmi egységek az ország bármely pontjára 15-20 perc alatt eljussanak.

A HAZA VÉDELME

A haza védelme a 21. században új feladatok elé állítja a Köztársaság kormányát. Tagjai vagyunk a NATO-nak, szövetségi politikánk egyértelmű Magyarország stabilizáló tényezővé vált a térségben.

A 21. század elején azonban új ellenség jelent meg: a terrorizmus. A biztonságért felelős szervezeteknek - a rendőrségtől a honvédségig - fel kell készülniük az új fenyegetések kivédésére. A Magyar Honvédség történetének egyik legjelentősebb változása előtt áll. Létrehozunk egy olyan hivatásos haderőt, amely jól felszerelt, hatékonyan képes ellátni NATO-szövetségesi feladatainkat - és nem kényszeríti a fiatalokat arra, hogy értelmetlenül pazaroljanak el hónapokat az életükből. Megszüntetjük a sorkatonaságot, létrehozzuk a hivatásos hadsereget, beterjesztjük a parlament elé az ezzel kapcsolatos törvénymódosítás-csomagot. Ezzel párhuzamosan megszüntetjük a hadkiegészítési rendszert is. Ötszáz szolgálati lakást építünk és újítunk fel a katonák és családjaik számára. A
Laktanya Rekonstrukciós Program keretében 1500 férőhelyet újítunk fel. Kidolgozzuk a Nemzeti Katonai Stratégiát, amely már figyelembe veszi a terrorizmus újfajta fenyegetéseit. Lehetőségeinkhez mérten eleget teszünk a NATO-tagságunkból fakadó elvárásoknak, megbízható és kiszámítható partnerei leszünk szövetségeseinknek. Aktív szerepvállalással támogatjuk a szabad világ terrorizmus elleni küzdelmét.

ÁTALAKÍTÁS A FELSŐOKTATÁSBAN

A Köztársaság kormánya elindítja a felsőoktatás átalakítását. Célunk a minőségi és versenyképes tudást nyújtó, ugyanakkor az adófizetők pénzével racionálisan gazdálkodó felsőoktatás megteremtése. A bolognai folyamatnak megfelelően megváltoztatjuk a képzési szerkezetet.

Az átalakítás következtében az intézmények átjárhatók lesznek mind magyarországi, mind európai szinten, a hallgatói létszám nagysága összeegyeztethető lesz a minőségi követelményekkel, a hallgatók nagy része hasznosítható diplomával tud kilépni a munkaerőpiacra már három év után. A felsőoktatási intézmények vezetőivel egyeztetve hatékonyabbá tesszük a felsőoktatási tevékenységek irányítását. Útjára indítjuk Magyarország történetének legnagyobb felsőoktatás-fejlesztési programját: új tantermeket, modern oktatási központokat, 2006 végére pedig több ezer új, illetve felújított kollégiumi férőhelyet hozunk létre az állam és a magánszféra együttműködésével.

NEMZETI ÖRÖKSÉG, NEMZETI KULTÚRA

Célunk, hogy megőrizzük nemzeti örökségünket, sokszínű kulturális szolgáltatásokat nyújtsunk, megismertessük a világgal nemzeti kultúránkat, és Magyarországra hozzuk a világ kulturális kincseit. A Köztársaság kormánya jelentős anyagi ráfordításokkal segíti nemzeti kincseink méltó megőrzését, és olyan beruházásokat indít, amelyek tovább színesítik a kulturális kínálatot. Csökkentjük a nagyvárosok és a kistelepülések közötti kulturális szakadékot, megerősítve, megteremtve a helyben elérhető kulturális alapszolgáltatásokat.

Folytatjuk a budai Várnegyed felújítását. Megkezdjük a Sándor-palota mellett álló, második világháborús volt vezérkari épület és a Mátyás-templom felújítását. Az Óbudai Gázgyár területén hozzáfogunk a múzeumi negyed kialakításának előkészítéséhez. A Millenniumi Városközpontban befejezzük és átadjuk a Művészetek Palotáját.

A kulturális vidékfejlesztés jegyében folytatjuk az elmúlt fél évszázad legjelentősebb múzeumfejlesztési programját, az Alfa programot. Évente ötven vidéki kistelepülési művelődési házat, könyvtárat újítunk fel, és látunk el a legmagasabb informatikai eszközökkel, szélessávú internettel.

A Millenárison felépítjük a Jövő Házát - a 21. század interaktív, innovációs, kulturális és oktatási központját. Létrehozzuk a Nemzeti Digitális Adattárat és a Nemzeti Audiovizuális Archívumot. Magyarországot a filmtörvény alapján vonzó és versenyképes övezetté tesszük a nemzetközi filmgyártásszámára. A magyar kultúra Európa kincse. A magyar polgárok igénylik a kulturális szolgáltatások sokszínűségét. Az igény, a kereslet megvan, a kormány feladata, hogy - együttműködésben a magán- és a civil szférával - kínálatot teremtsen. A kultúra azonban nem lehet a kevesek kiváltsága, a kultúra közkincs.

Folytatjuk a magyar kultúra nemzetközi népszerűsítését és a világ kulturális kincseinek hazai bemutatását. 2004-ben Hollandiában, 2005-ben Oroszországban, 2006-ban Németországban szervezünk magyar kulturális évadot. Nagy-Britanniából, Franciaországból, Kínából, Ukrajnából, az Egyesült Államokból a világ művészetének kiemelkedő alkotásait hozzuk el, és mutatjuk meg a magyar közönségnek.

AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM ÉPÍTÉSE

A Köztársaság kormánya segíti a számítógépes ismeretek és az internethasználat terjedését. Folytatjuk a Sulinet Expressz programot. 2006-ra teljesen kiépítjük a Közhálót. Ennek keretében 2005-ben minden iskolát szélessávú internetkapcsolattal látunk el. Tovább bővítjük a szélessávú internet-hozzáférések számát. 2006 elejére 4000 eMagyarország pontot létesítünk, így minden magyar település csatlakozni fog a hálózathoz. Támogatjuk az elektronikus közigazgatási megoldásokat: az elektronikus önkormányzatot, az elektronikus szolgáltatásokat, a digitális aláírás általánossá tételét.

Az információs társadalom kiépítése a demokrácia intézményeinek megerősítésével és a szolgáltató jellegű államigazgatás kialakításával párhuzamosan zajlik. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy a közhatalmi szervek, a közpénzből működő rendszerek és állami szolgáltatások tevékenysége és gazdálkodása a nyilvánosság előtt történjék. Az adófizetőknek jogukban áll megtudniuk, hogy adóforintjukkal és politikai felhatalmazásukkal hogyan gazdálkodik a hatalom. Ezért az internet eszközrendszerével fokozatosan nyilvánossá tesszük a hatalomgyakorlás, a közigazgatás tevékenységét, költségeit, dokumentumait. Ezek megismerését az állampolgárok jogává kell tenni, s ehhez biztosítani kell a szü

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo