A fegyelmezetlen államok milliárdos büntetéseket fizethetnek

A GDP 0,1 százalékának megfelelő éves bírságot kellene fizetnie az euróövezet minden olyan tagállamának, amely "több ízben nem tesz eleget a túlzott egyensúlyhiány esetén követendő eljárás keretében kibocsátott tanácsi ajánlásoknak" az Európai Bizottság szerdán nyilvánosságra hozott javaslata szerint.

További új javaslat, hogy szigorúbban ellenőriznék a belső államadósság alakulását, és a GDP 0,2 százalékának megfelelő nem kamatozó letét elhelyezésére köteleznék azt az országot, amelynél megállapítják a túlzott hiány fennállását. A letét bírsággá alakulna át, ha az érintett ország nem teljesíti a túlzott hiány kiigazítására irányuló ajánlást. Az EU brüsszeli végrehajtó szerve az unió és az euróövezet gazdaságirányításának megerősítését célzó, átfogó jogalkotási csomagot fogadott el a már korábban bejelentett, illetve mostanra "beért" javaslatokkal.

Felügyelet 

 A meglévő szabályozás hiányosságai ugyanis a testület szerint "arra utalnak, hogy szélesebb körű és fokozott felügyeletre szorulnak a költségvetési politikák, továbbá a makrogazdasági politikák és a szerkezeti reformok is".

A bizottság fő törekvése, hogy a mostanihoz hasonló gazdasági válságok a jövőben megelőzhetők vagy legalább könnyebben kezelhetők legyenek. Sajtótájékoztatóján Olli Rehn pénzügyi biztos kijelentette: azt szeretné, ha idővel az összes javaslat - így a 0,2 százalékos letét is - valamennyi EU-tagországra érvényes lenne, nem csupán az euróövezet tagjaira.

Kérdés azonban, hogy sikerül-e elérni ehhez az uniós közös pénzt bevezetni egyelőre nem kívánó Nagy-Britannia és mások egyetértését. A javaslat szerint a kötelezettségeiket nem teljesítő tagállamokra "újféle jogérvényesítési mechanizmusokat" kellene alkalmazni.

Szorosabb figyelem

Az EU már eddig is előírta, hogy az adósságot lehetőség szerint a GDP 60 százaléka alatti szinten kell tartani, illetve ütemesen közelíteni afelé, de ezzel kapcsolatban az unió nem volt olyan szigorú, mint az államháztartási deficit GDP-arányos 3 százalékos határának átlépésénél. A bizottság most úgy fogalmazott, hogy "az adósságállomány alakulását az eddiginél szorosabban figyelemmel kísérik, és az a hiány alakulásával egyenlően esik latba a túlzott hiány esetén alkalmazandó eljáráshoz kapcsolódó döntéshozatalkor".

Közleményében a bizottság hangoztatta, hogy a most javasolt átfogó (a májusban és június végén már ismertetett intézkedéseket is magukban foglaló) reformok "összeegyeztethetők a hatályos Lisszaboni Szerződéssel, és azt hivatottak biztosítani, hogy az Európai Unió és az euróövezet gazdaságpolitikai koordinációja eredményesebb legyen". A csomag összesen hat jogi változtatást tartalmaz, beleértve a gazdasági Stabilitási és Növekedési Paktum gyökeres reformját is.

A bizottság úgy fogalmazott, hogy a 16 országos euróövezeten belüli tagállamok esetében "a változások erélyesebbé teszik a jogérvényesítési mechanizmusokat, és a szankciók alkalmazásában kevesebb teret hagynak a mérlegelésnek". Korábban Brüsszel már értésre adta, hogy azt szeretné, ha a szankciók gyakorlatilag automatikusak lennének, nem kellene hosszú jóváhagyási eljáráson végigmenniük, mint a jelenlegi rendszerben. A 0,1 százalékos bírsággal kapcsolatban például a testület bevezetné azt, hogy annak "kivetése csak minősített többségű szavazással állítható le, s e szavazáson csak az euróövezet tagállamai vesznek részt".

Általában véve is "felmerült, hogy a jog érvényre juttatása érdekében e szankciók kapcsán fordított szavazást alkalmazzanak: a szankcionálásra irányuló bizottsági javaslat elfogadottnak minősülne, hacsak a tanács azt minősített többséggel el nem veti". Rehn megerősítette, hogy lehetőséget kívánnak teremteni az uniós támogatások visszafogására is a költségvetési szabályok sorozatos megszegése esetén.

Német-francia ellentétek

A javaslatokat az Európai Parlamentnek és az EU-tagországok kormányait képviselő tanácsnak is jóvá kell hagynia. Korábbi nyilatkozatok szerint a tagállamok megosztottak például a szankciók automatikusságát illetően. Néhány tag - például Németország - hevesen támogatja ezt a rendszert, de mások (köztük Franciaország) egyelőre még nem békéltek meg teljesen a gondolattal.

A mostani kezdeményezések kölcsönhatásban vannak azzal a munkával, amelyet a tagországok pénzügyminiszterei az uniós állam- és kormányfői tanács elnöke, Herman Van Rompuy vezette gazdaságirányítási munkacsoportban végeznek ugyanebben a témában. Csúcsszinten a tagországok várhatóan a jövő hónap végén foglalkoznak a javaslatokkal. José Manuel Durao Barroso, az Európai Bizottság elnöke szerdán azt kérte a tagországoktól és az EP-től, hogy minél előbb tárgyalják meg és hagyják jóvá a javaslatokat.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo