A siker titka a tudatos automatizmusok kialakítása
A The Power of Habit – A szokás hatalma – című könyvében Charles Duhigg az energiatakarékos agyműködés kézikönyvét adja kezünkbe, kulcsot kínálva a társadalmi mozgalmak és a vállalatok „agyának” megváltoztatásához is.
Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!
Amikor az ember reggel fölkel, mit csinál először? És amikor hazatér a munkából? Legtöbb döntésünk bejáratódott panelekből ered, nem alapos átgondolás eredménye. A rutinos beidegződésekből eredő öntudatlan tettek nélkül azonban folyton vacillálva lebénulnánk minden egyes mozdulat előtt, vagy megőrülnénk a túlzott koncentráció miatt.
Napi cselekedeteink 40-45%-a habitusos a Duke Universityn végzett kutatás szerint. Ezek egykor mind tudatos döntések voltak, ám egy nap megszűnt a mögöttük lévő szándékos elhatározás, és rutinná váltak.
A megszokás előnye, hogy erőforrásokat szabadít fel az agyban, így az másra is tud koncentrálni. Úgyszólván energiatakarékos üzemmódra kapcsol. Ha egy habitus eléri ezt a neurológiai állapotot, rendkívül nehéz megváltoztatni. Ez nem a megerősödött ingerületi átvitel eltörlésével, hanem egy másik felerősítésével lehetséges, ami idővel olyan intenzitásra tesz szert, hogy átveszi a másik szerepét.
A megszokások bebetonozódása elsősorban az azt kiváltó ingernek és az azt követő jutalomnak köszönhető, mi mégis leginkább csak magával a cselekvéssel, a rutinnal azonosítjuk. Duhigg alapvetése az: minden megszokást felül lehet írni, és meg lehet változtatni, ha tudjuk, mi okozza, és miért esik jól. De nem csak az egyénnek vannak habitusai. Társadalmaknak és szervezeteknek is. Társas szituációban, együttes erővel könnyebb új szokásokat rögzíteni és új kezdeményezésekbe fogni, mint egyedül. „Az emberek tisztában lehetnek vele, hogy képesek elindítani egy vállalkozást, de jön a kétely pillanata. Ha csoportban vagyunk, ránézünk a másikra: »Jim bunkó alak, neki mégis sikerült.« Ez inspiráló.”
Fogyasztói profil = Jövőbe látás
A Target nevű cég Amerikában olyan mennyiségű adatot gyűjtött össze a vásárlókról, hogy a meglévő fogyasztói szokásaikból képesek azonosítani az ingert, ami képes létrehozni egy habitust az illetőben. A rutin a vásárlás, a jutalom pedig a termék. Vannak rá példák, hogy a női vásárlók terhességét is sikerült kikövetkeztetniük, méghozzá olyan korai fázisban, amikor a férj még nem tudott róla!
Duhigg szerint az akaraterő a meg nem újuló erőforrásokhoz hasonlatos: minél többet használjuk, annál kevesebb marad belőle a nap végére. Naponta három-négy dologra lehet akaraterőt használni úgy, hogy megerőltetjük magunkat a feladat végrehajtása érdekében.
Az akaraterőt erősíteni lehet, akár az izmokat. És kikerülni is! A könyv tulajdonképpen az önprogramozás mellett tesz hitvallást, ami minden önfejlesztő (self-help) pszichológiai kiadvány alapja. Minél többet szuggerálunk magunkba egy új habitust, ismételgetve azt, annál hamarabb idegződik be, és válik olyan automatizmussá, amelyre nem kell külön energiát/akaraterőt fordítani. A legsikeresebb emberek azok, akik mögött egy csoport támogatása van, és habitussá, könnyed reflexszé alakították napi tevékenységük nagy részét (például tudják, hogy melyik napszakban milyen munkatevékenység fekszik nekik). „A bajnokok nem különleges dolgokat csinálnak, hanem szokványosakat, de azokat gondolkodás nélkül, hogy jobb lesz tőle a reakcióidejük. A tudatosan elsajátított habitusukat követik.”
Profit: optimalizált habitussal
A vállalati kultúra is megkövesedett habitusok halmaza. Az intézményes habitusok eredménye, hogy a cégen belüli versengés és intrikák nem borítják fel a szervezet. Amikor Paul O’Neill átvette az Alcoa alumíniumimpérium irányítását, a munkabiztonság javítását, a balesetek számának nullára csökkentését tette prioritássá a szokásos célok (profit maximálása, termelékenység növelése) helyett. Ugyanis tudta, ehhez meg kell változtatni a termelést és az alkalmazottak szokásait, amivel a vállalat egészének működése is javulni fog! Számítása bevált. Kutatók kimutatták, hogy ha javítunk megszokásaink minőségén, jellegén, az kivetül életünk egyéb területeire is. Akik rendszeres testedzésbe kezdenek, nemcsak egészségesebb étrendre állnak át, és elmossák reggel az edényeket, de kevesebbet használják a hitelkártyájukat is!