A pályakezdőknek is kijutott az optimizmusból

A pályakezdő fiatalok 85 százaléka valószínűnek tartja, hogy el tud helyezkedni a szakterületén. Jobban motiválja őket a szakmai fejlődés, mint a ranglétrán való feljebbjutás, és közel felük tervez külföldi munkavállalást a közeli jövőben – derül ki a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola közel 500 hallgató megkérdezésével készült felméréséből.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: EU

A felmérést kitöltő, még a BKF-re járó fiatalok alapvetően bizakodók munkaerő-piaci lehetőségeiket tekintve:19 százalékuk egészen biztos benne, hogy rövid időn belül sikerül a szakterületén elhelyezkednie, kétharmaduk szerint pedig ez jó eséllyel menni fog. Optimizmusukat igazolja, hogy a főiskola végzett hallgatóinak 90 százaléka dolgozik, 70 százalékuk pedig valóban azon a területen, amelyet tanult. Bevallásuk szerint felük már a főiskolai évek alatt talált állást, a végzés után állást keresők 87%-a pedig 3 hónapon belül el tudott helyezkedni. A betöltött pozíciókhoz közel ugyanakkora arányban álláshirdetés útján, mint személyes ismeretség révén jutottak a kérdőív kitöltői.

(A vállalkozások is kezdenek kimászni a depresszióból, optimistábbak a cégvezetők a korábbiaknál.)

Érdekesség, hogy leendő fizetésükkel kapcsolatban azonban pesszimistábbak a hallgatók, mint amiről már munkába állt társaik beszámolnak. Míg a jelenleg még tanulók átlagosan nagyjából 163 ezer forintra becsülik a friss diplomások átlagkeresetét, és maguk 190 ezer forinttal lennének elégedettek, a végzett hallgatók ezzel szemben jelenlegi főállásukban átlagosan nettó 204 ezer forintot keresnek havonta, 12 százalékuk pedig 300 ezer forintnál is többet visz haza.

Sokat akarnak
Az Y generáció jól akarja érezni magát a munkahelyén. Számukra fontos, hogy az ne csupán egy hely legyen, ahova bejárnak, mert muszáj. Olyan helyen szeretnének dolgozni, ahol azonkívül, hogy értelmes dolgokkal foglalkoznak, még jó is ott lenni. Ehhez kapcsolódik, hogy a munkavégzés során igénylik a szabadságot, a szabad kezet. Azonban az is kiderült, hogy igenis kedvelik és tisztelik, ha egy nagy tudású, tapasztalatú kollégával tudnak együtt dolgozni, hiszen belőlük nem az életkor, hanem a szaktudás vált ki elismerést. Azt nézik, hogy ki mit ért el, ki mit tett le az asztalra, nem azt, hogy ki milyen idős, vagy hány évet töltött már el az adott cégnél – egy másik kutatás eredményei szerint.
A gyakorlat a legfontosabb

Elhelyezkedésük sikerének kulcsát a valódi, használható tudás és gyakorlati tapasztalat megszerzésében látják mind a jelenlegi, mind a volt hallgatók. Ennek érdekében tanulmányaik végzése közben a válaszadók 64 százaléka végzett a tanultakhoz kapcsolódó szakmai munkát. Ez jó döntésnek is bizonyult részükről, hiszen 39 százalékukat alkalmazták is a későbbiekben a gyakorlatuk helyszínén. „Tapasztaljuk, hogy ez a generáció már jóval tudatosabban készül a jövőjére, mint ahogyan az korábban jellemző volt. Olyannyira a rögtön alkalmazható tudás megszerzését tartják pályakezdésük sarokpontjának, hogy az oktatási intézményről alkotott véleményük kapcsán is azt tekintik elsődleges szempontnak, hogy a képzés mennyire fókuszál a kreatív, adott helyzetekhez könnyen alkalmazható tudás elsajátítására. Örülünk, hogy a felmérésből az derül ki, hogy a BKF legfőbb erősségeként éppen annak gyakorlatorientáltságát említik” mondja Dr. habil. Vass László, a Főiskola rektora.  Saját legjelentősebb ütőkártyájuknak emellett elméleti szaktudásukat, kreativitásukat és gyors alkalmazkodóképességüket tartják a fiatalok. Azok, akik már szereztek némi tapasztalatot a munkaerőpiacon, szinte egyöntetűen úgy nyilatkoznak, hogy a jövőben szükségét érzik még nyelvtudásuk, informatikai ismereteik, időgazdálkodásuk, illetve konfliktuskezelési és stressztűrő képességük fejlesztésének.

Itt olvashat arról, hogy mivel motiválható a munkahelyen a jövő nemzedéke.

Nyelvtudás és nemzetközi tapasztalat

A jelenleg pályája elején járó generáció nagyfokú tudatossága tetten érhető abban is, hogy a fiatalok kiemelten fontosnak tartják a nemzetközi tapasztalatszerzést. Ennek érdekében a már végzettek 10 százaléka felsőfokú tanulmányai alatt vagy végzettsége megszerzése után tanult hosszabb-rövidebb ideig külföldön, 100 hallgatóból 14 pedig dolgozott valamennyi időt más országban. A jelenlegi hallgatóknak még határozottabb elképzeléseik vannak e tekintetben: felük tervezi, hogy a diploma megszerzése után külföldön is vállal munkát. A terület elvárásaival szinkronban kiemelkedően magas ez az arány a turizmus-vendéglátásképzésen tanulók körében. A külföldi tapasztalatoknak is köszönhetően a felmérésben részt vevő fiatalok 70 százaléka beszél saját bevallása szerint magas szinten legalább egy nyelvet, 42 százalék pedig két vagy több idegen nyelvet is ismer.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo