A megtrükközött elme

Manapság minden marketinges és cégvezető a behaviorista közgazdaságra bukik. Mert ez a szakterület magyarázza meg, hogy a nem racionális ember miért hoz sokszor idétlen vásárlási és pénzügyi döntéseket.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Optikai csalásokkal tévesztjük meg magunkat, vagy a cégek minket. Ezekre kapunk sok színes példát és magyarázatot Richard H. Thaler Misbehaving: The Making of Behavioural Economics című könyvéből. Bájos tudományág a behaviorista közgazdaságtan. Művelői olyan elégedetten csámcsognak a benső ellentmondásainkon, mint disznó a moslékon.

Életszerűség vs. statisztikai sterilitás

A Milton Friedman, Paul Samuelson és társai által hirdetett régi emberkép szerint mindenki alapjában véve racionális elme, aki gondos körültekintéssel dönt bármiben. Thaler könyvében ő Econ (Homo Economicus).

Csakhogy az a modell nem tudott mit kezdeni olyan nagyon is valószerű anomáliákkal, mint az akaraterő megbicsaklása: egyesek azért teszik távoli polcra a nassolnivalót, nehogy kísértésbe essenek, vagy az ébresztőórát, nehogy könnyű legyen lenyomni a gombot, és visszaaludni. A régi közgazdászok szerint ilyen egyszerűen nincs. Mert az embert választásai, preferenciái definiálják: vagy ébredni akar, vagy aludni, vagy nassolni, vagy fogyni. Így viselkedik Econ. Az ő magatartásához talán a szegény emberek járnak a legközelebb, mert nekik minden apró kiadást alaposan meg kell rágniuk.

Kép:Fotolia

A régi iskola képviselői magánbeszélgetésekben viccesen kifigurázzák a diákjaikat, sőt saját feleségeiket is, akik bénán intézik pénzügyeiket, de professzorként továbbra is hisznek abban, hogy az emberek Econok, mert a piacok megfegyelmezik és racionális szereplőkké teszik az embereket. Tényleg? De akkor miért fordulhatnak elő eszement tőzsdei és ingatlanlufik?! Ez a dogma nyilvánvalóan öncsalás.

A hétköznapi üzemmódban működő elme nem fog egy csomó szempontot átgondolni a szupermarketben, valahányszor levesz valamit a polcról.
A régi iskola azt is vallotta, hogy nagyobb téteknél az emberek jól döntenek, mert alaposan átgondolják. Az igazság viszont az, hogy életünkben ritkán veszünk kocsit, házat, nyaralót, szerzünk lakáshitelt, választunk házastársat, megyünk nyugdíjba, vagyis ezekben kevés a gyakorlatunk. Míg a kis összegű, kis tétű döntésekben – bevásárlás a közértben – nagy a rutinunk. De még ezekben a helyzetekben is szerencsétlenkedünk! A behavioristák rögtön látták: a hétköznapi üzemmódban működő elme nem fog egy csomó szempontot átgondolni a szupermarketben, valahányszor levesz valamit a polcról. Ez túlterhelné a tudatot.

Mindennapi irracionalitásaink

Mint mindennek, a fura beidegződéseknek is vannak általános szabályszerűségei, mintái. Thaler azt látta, hogy ha egy 100 pontos dolgozatnál a diák 72 pontot ért el, szomorú lett. Ha viszont 137 pontból 96-ot kapott valaki, az egekben repdesett. Holott utóbbi csak 70 százalékos eredmény, tehát rosszabb arány, mint a 100-ból 72. De mivel ezt nem egyszerű azonnal átlátni, és senki sem áll neki utánaszámolni, ilyen trükkel át tudta ejteni a nebulóit.

Megéri a vásárlók agyára menni
Miért lenne jó, ha a vállalkozásunknak nemcsak logója, hanem illata is lenne? És lehet-e úgy meghatározni egy árat, hogy az már magában növelje az eladásokat? Brainfluence című könyvében Roger Dooley tudományos eredmények alapján bizonyítja, érdemes a vásárlók „agyára menni”, és ötleteket ad ahhoz is, hogyan.
A hitelkártyák elterjedését is trükkel segítették. A hetvenes években a kereskedők a tranzakciós költségre hivatkozva felárat akartak kiszabni azokra, akik kártyával fizetnek. Az AmEx és a többi kártyakibocsátó azonban ragaszkodott ahhoz, hogy ezt ne nevezzék „felárnak”, hanem legyen ez a „rendes ár”, a készpénzes vevőké pedig a „diszkontár”. A trükk bevált. Elterjedt a kártyahasználat. Pedig az árkülönbség ugyanúgy ott volt.

A kockázatvállalási hajlandóságunk sem racionális: a befektetési alapok menedzserei kimutathatóan húzósabb manővereket merészelnek tenni az utolsó negyedévben, ha hozamuk alulteljesíti az ismert indexeket, mondjuk az S&P 500-at.

Az elsüllyedt költség is fura dolog. Ilyen az üdülési jog, egyes áruházak éves tagsági kártyája – az amerikai Costcónál ez 55 dollár –, vagy fizetni a prémiumkategóriáért, hogy később a pénzünkért valamit ajándékba kapjunk. Az Amazon Prime esetében például 99 dollárért jár az ingyenes házhoz szállítás. Ezeket a befizetéseket hajlamosak vagyunk befektetésnek tekinteni, és nem számolunk utána, hogy végül is a megvett termékek árát növelik. Sőt, idővel a befizetés tudata is elhalványul: eleinte többet vásárolunk, vagy konditerem esetében többet járunk, de hónapok múltán már nem vagyunk olyan buzgók, hogy elfogyasszuk az értékét.

Thaler szerint az emberek változásokban érzékelik az élet(ük)et, nem szintekben. A gyarapodás és a szegényedés iránt is elmúlik az érzékenységük, ha már hozzászoktak. A veszteségérzetük is relatív: azt komoly különbségnek érzik, ha 10 vagy 20 dollárt veszítenek, de 1300 és 1310 dollár között már nem érzik a differenciát.

Gyakran megmosolyogtató könyv ez, mert görbe tükröt tart gazdasági énünk elé. Igazából ez az igazi, torzítatlan tükör.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo