A középiskolások nem akarnak diákhitelt

Közel 600 középiskolás vett részt a Diákhitel Központ és a Pénziránytű Alapítvány pénzügyi projektnapjain. A hat városba ellátogató rendezvénysorozat interaktív tanórával várta a diákokat, a projektnapot online kvíz-show zárta. Az összesített válaszok érdekes eredményeket hoztak: kiderült többek között, hogy a fiatalok hasonlóan fontosnak tartják az önálló pénzkezelést, mint a pénzügyi tudatosságot.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A megkérdezett középiskolások csaknem háromnegyede kap zsebpénzt, illetve keresett már munkával pénzt. Ezenkívül csaknem felének van bankkártyája vagy bankszámlája. Mindez azt mutatja, hogy a középiskolások jelentős részének vannak önálló tapasztalatai a pénzkezelést illetően.

Kép: BKF

A pénzügyi tudatosság területén jól szerepeltek a diákok, legalábbis a tekintetben, hogy elmondásuk alapján 86 százalékuk gyűjtött már pénzt nagyobb kiadásokra. Még ennél is több fiatal, 10 válaszadóból 9 gondolja azt, hogy fontos a pénzügyi ismertek oktatása a középiskolában.

A hitelhez fűződő viszonyukat tekintve a tanulmányi célú hitelfelvételt inkább szeretnék elkerülni a tanulók, ugyanakkor mintegy harmaduk tartja elfogadhatónak, hogy valaki hitelből finanszírozza a tanulmányait. Ennél viszont kevesebben terveznek diákhitelt felvenni az egyetemi évek alatt.

Az eredmények azt mutatják, hogy a diákok olyan pénzügyi ismeretek, fogalmak, tranzakciók tekintetében kevésbé tudatosak, amelyekkel még sohasem találkoztak, nincsenek a használatukat illetően személyes tapasztalataik. A legjobban az őket már középiskolásként érintő pénzügyi kérdésekre tudták a választ. Jól ismerték a diákhitel-konstrukciókat és olyan, a pénzügyek kezelésének elengedhetetlen fogalmait, mint a különböző befektetések futamideje, a THM vagy a biztosítások.

Összességében elmondható a nem reprezentatív tapasztalatok alapján, hogy a fiatalok tudatosak, érdeklődőek, és fontos számukra, hogy képben legyenek a pénzügyeket illetően. Nem félnek kérdezni vagy segítséget kérni, ugyanakkor saját maguk is mérlegelik lehetőségeiket.

Így bánik a pénzzel az Y és a Z generáció
A hazai Y generáció, azaz a 23–36 éves korosztály átlag havi költése fejenként mintegy 95 ezer forint, azonban a legalacsonyabb jövedelmű és a jómódú Y-ok havi kiadásai között ötszörös-hatszoros különbségek vannak. Ráadásul az Y generációnak csupán nagyjából 2-3 százaléka rendelkezik 1 millió forintos vagy annál nagyobb összegű félretett pénzzel. Ez utóbbival kapcsolatban egy érdekes ellentmondásra hívja fel a figyelmet a MarketWatch gazdasági hírportál: egy kutatás szerint az Y-ok 88 százaléka szeretne többet megtakarítani, de csak 36 százalékuk tervezi, hogy kevesebbet fog költeni.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo