E foglalkozást a világon először egy Ellen Church nevű fiatal hölgy gyakorolta - igaz, még nem stewardess néven. Az iowai származású csinos kisasszony meggyőzte a Boeing Air Transport embereit, hogy ápolói végzettsége és repülés iránti szeretete alkalmassá teszi őt arra, hogy vészhelyzetek esetén segítsen az utasoknak. 1930. május 15-én már ő fogadta a beszállásra készülő utasokat a kaliforniai Oakland repülőterén. A repülés akkori körülményeire jellemző, hogy a United Airlines hárommotoros repülőgépének tizenegy utasa öt leszállással jutott el a Wyoming állambeli Cheyenne-be.
Az újvilági találmány sikeresnek, népszerűnek bizonyult az öreg Európában is, ahol az első légikisasszonyok hetvenöt évvel ezelőtt, 1931-ben álltak szolgálatba az Air France-nál. A francia hölgyek repültek először nemzetközi útvonalakon is. A légikisasszonyok foglalkoztatásának európai divatját 1934-ben a svájci Swissair követte, egy évvel később a holland királyi légitársaság, a KLM, majd 1938-ban a német Lufthansa. "Az első angol légikisasszony, Rosamond Gilmour 1943. május 10-én állt szolgálatba a BOAC légitársaságnál egy Frobisher típusú gépen - írja Greguss Ferenc. - 1943 júliusában Gilmour kisasszony és négy társa már a Foynes-Lisszabon járaton teljesített szolgálatot. Az egyenruhájukkal ők is elégedettek lehettek. A sötétkék szövetből készült kosztümöt rózsaszín csíkos ujjak, valamint váll-lapok és rézgombok díszítették."
162/52
A hőskorszakban a légitársaságok huszonöt évesnél fiatalabb betegápolók jelentkezését várták. A hölgyek súlya nem haladhatta meg az 52 kilót, magasságuk a 162 centimétert. A kiválasztottak sikkes, barna bordázatú egyenruhát viseltek ezüst gombokkal, a fizetésük havi 125 dollár volt, és ezért az összegért havonta száz órát repültek az akkoriban még fűtetlen, nyomáskiegyenlítés nélküli repülőgéptörzsben. Mára nemcsak munkakörülményeik változtak meg gyökeresen, hanem munkakörük is. Szerteágazó feladataikra jellemző, hogy egyes tengerentúli járatokon a gyermekek már a beszállásnál játékot és könyvet kapnak ajándékba a légikisasszonyoktól. A British Airways fedélzetén a stewardessek logikai és ügyességi játékokat - úgynevezett foglalkoztató csomagokat - osztogatnak, hogy tartalmas és izgalmas kikapcsolódással kössék le a kicsik figyelmét.
9/11
A 2001. szeptember 11-ei merénylet óta a légikisasszonyoknak számolniuk kell terroristák esetleges felbukkanásával éppúgy, mint türelmetlen, ideges utazók dührohamaival. A stewardesseknek járó ingyenes repülőjegyek sokakat csábítanak erre a pályára, s e kedvezmény valamelyest feledteti velük, hogy órákat töltenek modortalan utasokkal teli járatokon. Egy stewardess ma pusztán egykori önmaga árnyékának látszik - állítja a Discovery Channel nemrégiben bemutatott dokumentumfilmje, amely a légikisasszonyok sokak által irigyelt foglalkozásáról rajzol hiteles portrét. A filmben megszólaltatott légiutas-kísérő hölgyek elmondják: a munkaadó szépségüket, bájukat is felhasználta marketing célokra.