Új módszerrel vásárolják a cégeket

A bankok kockázatkerülése és a finanszírozási költségek növekedése alternatív finanszírozási megoldások és a tőketartalékok hasznosítása felé terelik az európai vállalatfelvásárlás piac szereplőit - így vélekedett a válaszadók több mint 80 százaléka a DLA Piper friss európai vállalatfelvásárlás-finanszírozásról szóló felmérésében.

A felmérés tanúsága szerint idén a legfontosabb szerep a refinanszírozásnak, a másodlagos és harmadlagos kivásárlásoknak jut. A finanszírozási szerkezet változását jól mutatja, hogy a válaszadók arra számítanak: egy tipikus akvizíciónál a saját tőke szükséglet idén meghaladja a 45 százalékot. Összességében csupán a válaszadók ötöde véli úgy, hogy ennél alacsonyabb arányú saját tőke is elégséges lehet egy-egy felvásárlás megvalósításához. "A finanszírozás terén a legerőteljesebb kihívást a kellő likviditás előteremtése, a megfelelő árazás kialakítása, valamint az új üzletek finanszírozási szerkezetének változása jelenti. Az egyre nyomasztóbb refinanszírozási igény felismerése, valamint a befektetőházak megújuló forrásszükséglete ugyanakkor a növekedés esélyét hordozzák." - hangsúlyozta Borbély Gábor, a Horváth és Társai DLA Piper Ügyvédi Iroda partnere.

Az egyes ágazatok közül a vezető döntéshozók megítélése szerint idén az üzleti szolgáltatások, az egészségügy, a TMT (telekommunikáció, média, technológia) és a könnyűipari szektorok teljesítménye alakulhat a legígéretesebben. Ez a kép Magyarország tekintetében is általában véve helytálló, a feldolgozóipar, az energia és az IT továbbra is fókuszban van. Ugyanakkor az egyedi preferenciák és tapasztalatok alapján az egyes finanszírozóknál különböző hangsúlyt kapnak az egyes iparágak.

Csökkenő növekedés

2.178 milliárd dollárt tett ki 2011-ben a vállalatfelvásárlások (M&A) összértéke a világon, ami bár az utóbbi három év legmagasabb értékét jelenti, de immár negyedik negyedéve újabb lecsúszásnak lehetünk tanúi, ráadásul az év negyedik negyedévében (432 milliárd dollár) nem kevesebb, mint 22,5 százalékkal volt alacsonyabb az akvizíciók összértéke, mint az ezt megelőző három hónapban - közölte a mergermarket.com adataira hivatkozva a BDO International. (A magyarországi cégekre irányuló felvásárlások összértéke az előző év hasonló időszakához képest 193 százalékkal, több mint 3,5 milliárd euróra nőtt 2011 első félévében - közölte tavaly nyáron a DLA Piper jogi iroda.)

A világ piacain zajló felvásárlások több mint negyede (25,6%) energetikai, bányászati és közműcégeket érintett, ezen cégek körében 3,6 százalékkal volt magasabb a tranzakciók összértéke, mint 2010-ben. Ezt követi az iparcikkeket és vegyipari termékeket előállító cégek kategóriája 16,8 százalékkal, miközben a pénzügyi szolgáltatással foglalkozó cégek felvásárlása a teljes piaci aktivitás 12,4 százalékát tette ki. A bejelentett vállalatfelvásárlások összértékének több mint 40 százaléka Észak-Amerikában, míg 32 százaléka Európában zajlott. Az összes akvizíció 41,5 százaléka határokon átnyúló (cross-border) ügylet volt.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo