Tusfürdőt szívesebben veszünk a neten, mint sajtot

Minden hatodik magyar fogyasztó vásárolt már interneten az élelmiszer-kiskereskedelemben kapható árut, amit házhoz szállítottak neki. Rajtuk kívül pedig a magyar fogyasztók több mint fele kész arra, hogy online vegyen napi fogyasztási cikket.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

Általánosságban elmondható, hogy az interneten vásárló megkérdezettek közül kisebb azoknak az aránya, akik házhoz szállítást kérnek. Többséget alkotnak azok, akik az online megrendelt terméket az üzletben, illetve más helyszínen személyesen vagy autóval veszik át. Élelmiszerüzletekben kapható hetvenkét termékkel kapcsolatban kérdezték meg a Nielsen munkatársai a következőt: „Milyen élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot szándékozik ön online vásárolni a következő hat hónap során?”. A válaszok azt mutatják, hogy összességében vegyi termékeket többen terveznek venni a neten, mint élelmiszert. Magyarországon a válaszadók legnagyobb arányban a tusfürdőt, továbbá a kozmetikumot és dezodort nevezték meg. Élelmiszerek közül vezet az ásványvíz, a tészta, kávé és sajt előtt.

A kattintás azonban valószínűleg nem fogja egyhamar helyettesíteni a bolti vásárlás élményét. Habár az online vásárlás sok előnnyel jár, a valódi boltok számos kulcsfontosságú dolgot nyújtanak az e-kereskedelemmel szemben, különösen a napi fogyasztási cikkek beszerzésénél. A magyar válaszadók csaknem kétharmada fontosnak tartja, hogy élelmiszerboltban szerezze be, amire szüksége van, és ezt örömmel teszi. Arányuk 1 százalékponttal nagyobb, mint a globális átlag. A magyarok többsége, 52 százaléka azt mondja, hogy élelmiszerek vásárlása kellemes bolti időtöltést jelent saját maga, illetve családja számára.

Feltárta a Nielsen kutatása azt is, hogy az internettől sok érdeklődő útja vezet el a valódi boltokhoz; ez gyártók és kereskedők számára azt jelzi, hogy különböző új módokon is nyerhetnek meg vevőket. Akiket például befolyásolhatnak, ösztönözhetnek arra, hogy melyik üzletet válasszák; készítsenek listát a beszerzendő árukról; hasonlítsák össze az árakat; tájékozódjanak új termékekről; gyűjtsenek információkat gyártókról és kereskedőkről; osszák meg másokkal fogyasztói tapasztalataikat a neten.

Tarolnak a hűségprogramok
Bár a magyar és az európai fogyasztók is főként az árak alapján döntenek, az egyre élesebb árverseny miatt nehéz kizárólag ez alapján választani az üzletláncok között. Ezért is értékelődtek fel az elmúlt években az érzelmekre ható vásárlói programok.
- Eljött a kapcsolatrendszerben működő kiskereskedelem korszaka – állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen globális kereskedelmi elnöke. – Ma már a fogyasztók nem kizárólag online vagy offline veszik meg, amire szükségük van, hanem így is, úgy is. Azt a csatornát választják, amelyik legjobban megfelel az igényeiknek. Ezért a legsikeresebb kiskereskedők és gyártók összekötik a fizikailag érzékelhető világot a virtuálissal, használják az új technológiákat, vevőik  elvárásait pedig ott és akkor elégítik ki, ahol és amikor azok vásárolni akarnak.

Élelmiszer-kiskereskedők számára a növekedés egyik útja, ha boltjaikon belül digitális lehetőségeket nyújtanak: például wifi az eladótérben, hogy a fogyasztók minél több információhoz jussanak a bolti ajánlatokkal és a választékkal kapcsolatban; használhassanak online vagy mobil kuponokat; megnézhessék listájukat a beszerzendő árucikkekről online vagy mobilon; az eladótérben található számítógépen tájékozódhassanak a bolti választékon túl elérhető termékekről, amelyeket online megrendelhetnek. A felsorolt lehetőségek mindegyikével a magyar válaszadók több mint fele élne. Legnagyobb arányban (67%) annak örülnének, ha az adott üzlet eladóterében található számítógépen részletesen tájékozódhatnának az aktuális ajánlatokról, illetve a választékkal kapcsolatos tudnivalókról.

„Más ágazatokhoz képest élelmiszernél az e-kiskereskedelem lassabban fejlődik. De itt is terjed annyira a digitalitás, hogy a ’vásároljunk’ kifejezés napjainkban már mást jelent, mint korábban. Kezd elmosódni a határ a valóságosan érzékelhető és a virtuális világ között. Más ágazatokban a fogyasztók kezdik megszokni az online vásárlás előnyeit, és lassanként ugyanazt várják el az élelmiszer-kiskereskedelemtől is” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya.

 

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo