Tovább terjeszkednek a kereskedők – Csak nem nálunk

A globális kiskereskedelem szereplői – a többcsatornás értékesítés fejlesztése mellett – tovább folytatják terjeszkedésüket 2013-ban: a CBRE legfrissebb felmérése szerint a kereskedők háromnegyede legalább öt üzlettel bővíti hálózatát, egyötödük pedig az év végéig harminc vagy több üzletet tervez nyitni az európai, közel-keleti és afrikai régióban. Magyarországon viszont drámaian visszaesett az új boltok nyitására irányuló kereskedői kereslet.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az európai kiskereskedelemben a többcsatornás értékesítés egyre fontosabbá válik, 2013-ban az új üzlethelyiségek mellett az online vásárlás fejlesztése is prioritás lesz: a CBRE felmérése alapján a kiskereskedők 40 százaléka tervezi a földrajzi terjeszkedést az online piacon, míg 2012-ben csak 28 százalékuk nyilatkozott így, akkor inkább a webáruházak termékválasztékának növelését tartották szem előtt. A megkérdezett cégek kevesebb, mint egyharmada (27 százaléka) nem rendelkezik tervekkel online hálózata fejlesztésére.

A bolthálózat 2013-as bővítése terén a kiskereskedők 2012-es expanziós törekvéseikhez hasonlóan terveznek: 44 százalékuk nyitna 10 vagy kevesebb boltot. A tavalyi évhez képest viszont a kereskedők nagyobb, egyharmados arányban terveznek 11-30 üzlethelyiséggel bővíteni – az ambiciózus terveik reálisak, bár a számos piacon nehezen elérhetőek az első osztályú ingatlanok. A kereskedők egyötöde jelentős bővítést tervez: 30 vagy több egységgel növelné hálózatát, habár ez kismértékű visszaesést mutat a 2012-es tervekhez képest, amikor is egynegyedük nyilatkozott hasonlóan.

2013 célpontjai - Forrás: CBRE

„A kereskedőktől érkezett jelzések szerint a többcsatornás értékesítés nagyobb fejlesztésekhez vezet az új és jelenlegi üzletekben egyaránt, és úgy tűnik, hogy kiegészíti és nem felváltja a hagyományos vásárlást, mint társas tevékenységet. Az internet fejlődését sok piaci szakértő nagy aggodalommal kísérte figyelemmel, ám ma már úgy véljük, ezek a félelmek eltúlzottak voltak, és a többcsatornás értékesítést kiegészítésnek és az erősödő versenynek kell tekintenünk.” – nyilatkozta Peter Gold, a CBRE határon átnyúló kereskedelemért felelős európai vezetője.

A kereskedők legfontosabb célpontja Németország (54% tervez bővíteni), ezt a német gazdaság (relatív) ereje magyarázza. 2012 első felében 20 új nemzetközi brand lépett a német kiskereskedelmi piacra, főleg az olyan luxus- és felső-kategóriát képviselő márkák, mint a Paule Ka, a Belstaff, a Stone Island, a Loiza, a Zadig & Voltaire, a Tory Burch és a J. Lindberg.

Habár a kereskedők számos piacon tervek bővíteni 2013-ban, még mindig a legkisebb kockázatot keresik. 2013-ban minden európai piac veszített vonzerejéből; a legkedveltebb célpontok Ausztria (25%), Hollandia (24%), az Egyesült Királyság (24%) Lengyelország (23%), Spanyolország (23%) és Franciaország (22%).

Terjeszkedési ambíciók - Forrás: CBRE

A makrogazdasági kilátások miatt 2013-ban számos országban sokkal kevesebb kereskedő tervez bővíteni, mint 2012-ben: főleg Olaszország (19% vö. 46%), Oroszország (12% vö. 35%), Portugália (7% vö. 22%), Magyarország (5% vö. 14%) és Görögország (4% vö. 13%) esett vissza. Németországon kívül csak Omán javított: 2013-ban a kereskedők 6 százaléka bővítene szemben a 2012-es 4 százalékkal. Kelet-Közép-Európában, ahol a legtöbb kereskedő visszavett boltnyitási terveiből, még mindig Lengyelország (23%) a legvonzóbb célpont, majd Csehország (15%), Oroszország (12%), Románia (9%) következik. Magyarország (5%) jelentősen lemaradva, Szlovákia (4%), Bulgária és Szerbia (3%-3%) előtt áll.

Egyre több a brazil és kínai befektető
Az Európán kívülről érkező befektetők egyre jelentősebb szerepet játszanak az európai kereskedelmi ingatlanpiacon, ahol a befektetések egyötöde más földrészekről érkezett 2012 első felében. – derül ki a CBRE kutatásából. A külföldiek mintegy 10 milliárd euró értékben vásároltak európai ingatlanokat 2012 első félévében. A főleg észak-amerikai, közel-keleti és ázsiai befektetők között egyre több az állami tőkealap és a nyugdíjalap. Érdekes fejlemény, hogy egyre változatosabb képet mutat a befektetők nemzetisége: idén első alkalommal érkezett jelentős brazil tőke Európába, illetve komoly vásárlók képviselték Kínát, Malajziát és Chilét is. Az Európán kívüli befektetők az irodákat kedvelik a leginkább, ami pedig a földrajzot illeti, az észak-déli megkülönböztetés továbbra is fennáll.
Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi vezetője az elmúlt 15 évben nem érzékelt ilyen negatív hozzáállást a magyarországi piaccal szemben. Ezt főleg Magyarország általános nemzetközi megítélésével, illetve a gazdasági és jogi környezet bizonytalanságával magyarázza: „Ugyanakkor a budapesti üzletek jelenlegi, 2012-es bevételi eredményei a legtöbb kiskereskedő számára nem rosszak, főleg a többi közép-kelet-európai piaccal összehasonlítva. Legtöbben stagnáló forgalomról számolnak be, de néhány szegmensben nőttek a bevételek az elmúlt 12 hónapban. A profitráta csökkent, főleg a helyi lakosság gyengülő vásárlóereje miatt, ez pedig nem teszi lehetővé az árak emelését, miközben a költségek és az áfa is emelkedtek.”

Csörgő Anita lát arra esélyt, hogy a jelenlegi negatív hozzáállás megváltozzon. „A kereskedőknek ehhez a sokkal erősebb „nagy-budapesti” piacra kell koncentrálniuk, ami jobb kilátásokkal kecsegtet, mint más régiós fővárosok, főleg, ami a demográfiai trendeket illeti.  A többi hazai város esetében azonban még hosszú évek GDP-növekedésére van szükség, hogy az általános vonzerő és forgalom növekedjék, hiszen sokkal kisebb piacról van szó bármelyik megyeszékhely esetében, mint Budapest.

Soha nem látott pesszimizmus
A magyar kereskedelmi ingatlanpiac 2012-ben érezhetően csendesebb, mint az előző évben. A piaci szereplők keresik a helyüket. Az üzlethelyiségek piacán – az erős kiskereskedelmi verseny miatt – magas szinten stabilizálódott a cserélődési ráta. Az üzlethelyiség-piaci indexek (ami az ingatlanos cégek és a keresleti oldal képviselői, azaz a vállalatok várakozásait sűríti egyetlen számba) egy évvel ezelőtt lokális csúcsra értek (különösen jelentős volt a Budapestre vonatkozó derűlátás). Idén mindkét felmérés során jelentősen romlottak a várakozások. A jelenlegi nagymértékű pesszimizmusra a felmérés történetében még nem volt példa.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo