Mit veszünk karácsonykor?

Az egyes szektorokban akár az éves forgalom egynegyedét is adhatja a karácsonyi szezon. A Gfk friss kutatása szerint népszerű ajándékok a háztartási kisgépek, fotó és szórakoztató elektronikai készülékek, a karácsonyi többletköltés pedig egyre kevesebb a ruházati szektorban. Idén kiemelt figyelmet érdemel az internetes kereskedelem, ahol a könyv mellett egyre népszerűbbek a tartós fogyasztási cikkek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tartós fogyasztási cikkek kiskereskedelmi piacán – beleértve a piac öt fő szektorát, azaz az informatikát, szórakoztató elektronikát, fotót és háztartási kis- és nagygépeket – forgalmazott érték 2011 első kilenc hónapjában meghaladta az előző év értékforgalmát, derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet friss felmérésből. Ez persze nem jelenti azt, hogy a piac ugrásszerű növekedésnek indult volna, hanem bizonyos termékcsoportok növekedése járult hozzá a piaci forgalomnövekedéshez. (Környezettudatos karácsonnyal rengeteg stressztől és pénzkidobástól szabadulhatunk meg.)

Az idei évben sem a gyártók sem a kereskedők nincsenek könnyű helyzetben. A vásárlóerő csökkent, a lakosság kénytelen kiadásait visszafogni, s először a „nem feltétlenül szükséges” termékekről mond le. A forgalom a háztartási kisgépek, a számítógépek és a digitális készülékek iránti keresletnek, pontosabban annak köszönhetően növekedett, hogy e termékek átlagára idén magasabb volt, mint egy évvel ezelőtt. Ez nem feltétlenül jelent áremelést, léteznek ugyanis olyan kategóriák, ahol egy nagyobb tudású készülék idén olcsóbb volt mint tavaly, így szélesebb kör vásárolta, ami miatt eltolódott az adott termék piaci átlagára.

A közeledő ünnepek és a karácsony nagyon meghatározó szerepet játszik e piacon is minden egyes szektorban - sőt van olyan terület, ahol az utolsó egy hónap értékesítése teszi ki az éves forgalom egynegyedét. Tavaly decemberben az öt fő szektor megközelítőleg 50-60 millió forint forgalmat generált.

A karácsonyi ajándékok között jellemzően megtalálhatók a háztartási kisgépek, fotó- és szórakoztató elektronikai készülékek. (Visszafogottabban készülődik az idei karácsonyra a lakosság.)

– Az idei piaci várakozások alapján okostelefonok, digitális fotókeret, tabletPC, ekönyvolvasó, játékkonzolok és játékszoftverek, hordozható audio lejátszók, kapszulás kávéfőzők, vasalók, hajápolási készülékek kerülnek számos karácsonyfa alá – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia country menedzsere, aki szerint nem szabad megfeledkezni a családi ajándéknak számító lapos TV-kről sem és az adathordozó eszközökből is jelentős mennyiség fogy a decemberi időszakban.

Irány a net

A 2011. évben a hipermarketek képesek voltak némi piaci részesedést megszerezni a műszaki áruházláncoktól, amihez hozzájárult a Photo Hall és az ElectroWorld megszűnése is. A korábbi évekhez hasonlóan ez a csatorna az év végén is jól fog teljesíteni, mivel a kisebb készülékeket sokan a nagy bevásárlások alkalmával szerzik be. Külön kiemelt figyelmet érdemel 2011-ben az internetes kereskedelem: e "csatorna” az első kilenc hónapban az összforgalom valamivel több mint tíz százalékát tette ki, míg részesedése a forgalomból egy évvel ezelőtt csupán 7,9 százalék volt. (A külföldi webshopok kínálatából akár több tíz százalékkal olcsóbban juthatunk mobiltelefonhoz, tablet PC-hez vagy parfümökhöz.)

Karácsonykor az internetes értékesítés még inkább fellendül, és annak ellenére, hogy még mindig leginkább könyvet rendelnek az emberek interneten, a tartós fogyasztási cikkek is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, bár az elmúlt három évben ez az arány egyre csökken. Míg 2005 és 2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal költöttek többet a háztartások ruházati termékekre, mint egy átlagos kéthónapos periódusban, addig 2008 és 2010 utolsó két hónapjában – a válság által érintett időszakban – jóval alacsonyabb volt ez a többletköltés. Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők és a sportruházat tekintetében.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo