Közműszolgáltatás: csak az ár számít?

Nincs könnyű dolguk a közműszolgáltatóknak, ha növelni akarják fogyasztóik bizalmát, hiszen a fogyasztó természetesnek tekinti, ha van áram, de felháborodik, ha nincs. Ráadásul a szektorban csak az ár érdekli a vevőket, ami nem hat ösztönzőleg a szolgáltatók kreativitására.

Csak az számít, hogy legyen és az, hogy mennyiért - Kép: SXC

Rosszul szerepeltek a közműszolgáltatók az e-kereskedelem és a pénzügyi szféra képviselőihez képest abban a nemzetközi felmérésben, amelyet a KPMG készített a fogyasztói elégedettséget vizsgálva. „A közműszolgáltatók szinte minden vizsgált szempont szerint sereghajtóként végeztek, aminek oka abban keresendő, hogy ügyfeleiket kizárólag a számlán szereplő ár érdekli, és minden egyéb körítés, magyarázat csak összezavarja, felbőszíti a fogyasztókat” – véli Kiss Péter a KPMG EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régiójának energetikai vezetője.

„A fogyasztói elégedettség a közműszolgáltatások esetében nem olyan egyszerű kérdés, mint más ágazatokban” – állítja Kiss Péter. A szektor ügyfelei ugyanis mindenekelőtt az ellátás biztonságára és a költségekre koncentrálnak. Elsősorban az érdekli őket, van-e folyamatos és zavartalan ellátás, vagy nincs. „Az ügyfél természetesnek veszi, ha van áram, de elfogadhatatlan sérelemként éli meg, ha nincs; ilyen körülmények között pedig elég nehéz növelni az elégedettséget” – mondja erről Kiss Péter.

Csak az ár számít

Az ágazat értékelésének másik fő szempontja az ár, aminek nagy része a szolgáltató számára is meghatározott, így nem tud rá hatni anélkül, hogy ne csökkenne a nyeresége. „Senki nem fogja a költségeket növelő kiegészítő szolgáltatások irányába tolni a vállalatot, ha tudvalevő, hogy a fogyasztó egy dolgot néz: a számla végösszegét” – mondja a KPMG energetikai szakértője.

A közműszolgáltatásokkal az Egyesült Államok fogyasztói a legelégedettebbek (43 százalék), míg a lista utolsó helyén az Egyesült Királyság áll 22 százalékkal. A szolgáltatás színvonalának változását vizsgálva az ágazaton belül legjobban a kínai, míg leggyengébben a brit szolgáltatók szerepeltek; utóbbiak KPMG által számított fogyasztói elégedettségi szintje 13 százalékkal maradt el az átlagtól. A német fogyasztók sem maradéktalanul elégedettek közműszolgáltatóikkal: úgy érzik, nem versengenek a kegyeikért. Ennek okát a szabályozott piacokon birtokolt monopolhelyzetben kereshetjük.

Most spórolhatnának a cégek
Sok kis- és középvállalkozás még most sem foglalkozik kellőképpen energiabeszerzésével, pedig a kereskedőváltást érdemes megfontolni, mert jelentős megtakarítás érhető el a piaci verseny élénkülésének köszönhetően. A piacnyitás eredményeként hazánkban ma már több mint egy tucat energiakereskedő van jelen, és több olyan cég is van, amelytől a vállalkozások egyszerre szerezhetik be a földgázt és a villamos energiát. Ráadásul a gazdasági válság hatására visszaesett kereslet és a lakossági rezsicsökkentés miatt a szolgáltatók törik magukat a kkv-k kegyeiért, így most lényegesen jobb alkupozícióban vannak a cégek.

Véleményvezér

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 
Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost 

A független országgyűlési képviselőnek hétmillió forintba került egy régebbi Orbán-beszéd lejátszása a parlamentben. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo