Kevés a külföldi vesz lakást nálunk

A 2000-es évek ingatlanpiacán még nagy arányban voltak jelen a – főleg nyugat-európai – vásárlók, befektetők. A válságot követően azonban keveset hallani felőlük, azonban a Duna House most utánajárt milyen arányban és honnan érdeklődnek a külföldiek.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Az elmúlt 3 év azonos, III. negyedéveinek időszaki összehasonlítása megmutatja számunkra, hogy az idei pozitív ingatlanpiaci hangulat vajon megmozgatja-e a külföldi vásárlókat, vagy sem. A Duna House elemzése rámutat, hogy ugyan abszolút darabszámban növekszik a külföldiek jelenléte, arányuk a piacon csökkent a vizsgált három évben. 2012-ben az ingatlanvásárlók 2%-a volt külföldi, ez a teljes III. negyedévben nagyjából 420 tranzakciót jelent. – mondja Rutai Gábor, az ingatlanközvetítő hálózat elemzési vezetője.

Tavaly valamivel erősebb volt a III. negyedév, így hasonló mennyiségű külföldi vásárló mellett a piaci részük 1,9%-ra csökkent. Idén 1,8%-ot mértünk, igaz egy erősebb piacon, ami becslésünk szerint 515 külhoni vásárlót jelent 3 hónap alatt. – teszi hozzá. A külföldiek nemcsak a vevői, hanem a bérlői piacon is jelen vannak. Ezen a területen azonban már erősebb a jelenlétük és az vizsgált időszakban nem is változott, nagyjából 12%-ra tehető.

A vevők 45%-a érkezik valamelyik EU tagállamból (illetve csekély számban Amerikából). Ők átlagban 14,8 millió Forintot költenek ingatlanra. A piacon nagyjából 10%-ot kitevő közel-keleti vevők ennél nagyobb összegben költenek, az ő átlagos vásárlási volumenük 16,8 millió Ft volt ingatlanonként. A második legjelentősebb csoport a szláv vásárlóké, itt elsősorban orosz és ukrán vevőkről van szó. Ők a piac 30%-át teszik ki és 23,3 milliós átlagon vásárolnak. Legdrágábban a távol-keletiek költenek, az ő átlaguk 26,7 millió volt, és a piac 15%-ában vannak jelen.

A külföldi vevők 77%-a a fővárosban vásárol, itt is a belső kerületeket favorizálják: a VI., VII., VIII.-at elsősorban. Ezen belül a 13%-os részaránnyal rendelkező VI.-ban lebonyolított adás-vételek paraméterei alapján, 60 m2-es lakást kerestek, átlag 14 millióért. A fővároson kívül még megyeszékhelyek jöhetnek szóba, kisebb települések pedig csak elvétve.

A Duna House adatai alapján a bérlők 42%-a EU-s tagállamból érkezett, 29%-uk jött a közel-keletről, 20% távol-keleti és mindössze 10% orosz/ukrán. Ez utóbbi csoport és az EU-ból érkezők havi átlag 110 ezer Ft körül bérelnek, a közel- és távol-keletiek egyaránt 78 ezer Ft körül. Az ingatlanbérlés helyszíne 46%-ban a főváros, főleg az V., VI., VII. kerületek, de feltehetően a külföldi diákok miatt magas a jelenlét az egyetemi városokban is, kiemelten Pécs, Debrecen és Szeged városokat.

Újra menő az agglomeráció
Több az ingatlankereső. Röviden így lehetne összefoglalni a főváros környéki települések ingatlanpiaci trendjeit. Az egész országban érezhető, hogy visszatért a családok bizalma, és egyre többen vágnak ingatlanvásárlásba.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo