Ilyen is van: egy magyarországi sikertörténet

A hazánkban működő szolgáltató központok kétharmada bővítést tervez Magyarországon. A cégek többsége szerint a képzett munkaerő az ország legnagyobb erőssége.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az egyik legnagyobb gond a jó munkaerő megszerzése - és megtartása - Kép: SXC

„A szolgáltató központok magyarországi jelenléte egyértelmű sikertörténet, különösen az elmúlt öt év vonatkozásában. Ez a felívelés tovább tarthat, hiszen az itt jelenlévő cégek kétharmada bővítést tervez. A központoknak ugyanakkor számos gyakorlati kihívásra is válaszolniuk kell, amelyek közül különösen fontos a megfelelő képzettséggel rendelkező munkaerő utánpótlása. Egyebek mellett ezt is segítheti a szektor és a kormányzat közötti együttműködés” – mondta Havas István az EY vezérigazgatója a jelentést bemutató konferencián. (A magyar cégek beszállítóként is profitálhatnak a fellendülésből.)

Szolgáltató központok (shared service center – ssc) már a kétezres évek eleje óta léteznek Magyarországon, csak az utóbbi időben kaptak nagyobb publicitást. Nem csoda, hiszen míg a legtöbb ágazatban leépítésekről vagy jobb esetben is csak stagnálásról tudnak beszámolni a statisztikák, addig a szolgáltató központokban foglalkoztatott dolgozók száma folyamatosan bővül.

„Magyarország a szolgáltató központok egyik európai központjává vált, miután egyre több termelő vállalat hozza Magyarországra szolgáltatási üzletágait is. Mára a kis híján 80 szolgáltató központ több mint 30 ezer embernek ad munkát” – hangsúlyozta Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára a találkozón.

Elégedettség és bővítési kedv jellemzi a szolgáltató központok

Magyarországot az elmúlt öt évben gyakrabban választották szolgáltató központjaik helyszínéül a globális vállalatok. A jelenleg hazánkban működő cégek 38 százaléka ebben az időszakban kezdte meg működését. Különösen pozitív, hogy a válaszadók 87 százaléka szerint vállalatuknak sikerült elérnie vagy felülmúlnia az induláskor kitűzött célokat – mutat rá az EY Nemzeti SSC Felmérés.

A magyarországi központok globális szintű szolgáltatásokat nyújtanak, kétharmaduk úgy nyilatkozott, hogy operációjukkal mintegy húsz piacot látnak el. Az általuk kiszolgált országok sorát Németország és Franciaország vezeti – derül ki jelentésből. A cégek többsége a sokoldalúan képzett munkaerőt, a munkavállalók nyelvtudását és az alacsony költségeket tartja az ország legnagyobb erősségének.

A Magyarországon működő szolgáltató központok 68 százaléka bővítést tervez. Ennek keretében több mint hetven százalékuk ötvennél több munkahelyet teremtene a következő időszakban. Szolgáltatásaik közül leginkább a pénzügyi és az ügyfélszolgálati funkcióik bővítését tervezik.

Egy háttérben futó sikertörténet
Fokozottabb figyelmet érdemelnének a szolgáltató központok Magyarországon, hiszen új munkahelyek ezreit létrehozva, magas hozzáadott értékkel bíró projekteket vonzottak be az országba. De ami még fontosabb, a jelenlegi szolgáltató központok további bővülést terveznek véghezvinni a közeljövőben.
Gyakorlati kihívások a munkaerő, az oktatás és kommunikáció terén

A felméréshez kapcsolódó konzultáció során a szolgáltató központok vezetői négy pontban foglalták össze a szektor előtt álló gyakorlati kihívásokat. Ezek között szerepel a munkaerő megszerzése és megtartása, a jelenlegi oktatási rendszerek és gyakorlatok hatékonyabbá tétele, a kormányzati és uniós támogatások rendszerének finomhangolása, valamint a szektor kommunikációjának javítása.

Sorsdöntő stratégiai kérdések előtt a központok

Az EY elemzése szerint a jövőjüket alapvetően befolyásoló stratégiai kérdésekre is választ kell adniuk a szolgáltató központoknak. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogyan tudják úgy átalakítani szervezetüket, hogy megfeleljenek az új piaci elvárásoknak. A szektorban ugyanis globális korszakváltás zajlik. Az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya folyamatosan csökken. Ezzel szemben egyre jobban növekszik a többfunkciós második generációs és multifunkcionális globális üzleti központok száma, amelyek már komplex folyamatokat támogatnak.

A hosszú távú siker és a befektetési célok legteljesebb elérése érdekében a szolgáltató központoknak nagy hangsúlyt kell fektetniük a projekt menedzsmentre, a tudásátadás biztosítására és a folyamathatékonyságra. Ennek egyik fontos eleme lehet - például a pénzügyi funkciókat ellátó központok esetében - a pénzügyi jelentési folyamataik centralizálása, amellyel nagyobb mértékű standardizálást és jobb minőségi mutatókat érhetnek el, valamint költséghatékonyabbá tehetik a könyvvizsgálatot.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo