Ilyen is van: egy magyarországi sikertörténet

A hazánkban működő szolgáltató központok kétharmada bővítést tervez Magyarországon. A cégek többsége szerint a képzett munkaerő az ország legnagyobb erőssége.

Az egyik legnagyobb gond a jó munkaerő megszerzése - és megtartása - Kép: SXC

„A szolgáltató központok magyarországi jelenléte egyértelmű sikertörténet, különösen az elmúlt öt év vonatkozásában. Ez a felívelés tovább tarthat, hiszen az itt jelenlévő cégek kétharmada bővítést tervez. A központoknak ugyanakkor számos gyakorlati kihívásra is válaszolniuk kell, amelyek közül különösen fontos a megfelelő képzettséggel rendelkező munkaerő utánpótlása. Egyebek mellett ezt is segítheti a szektor és a kormányzat közötti együttműködés” – mondta Havas István az EY vezérigazgatója a jelentést bemutató konferencián. (A magyar cégek beszállítóként is profitálhatnak a fellendülésből.)

Szolgáltató központok (shared service center – ssc) már a kétezres évek eleje óta léteznek Magyarországon, csak az utóbbi időben kaptak nagyobb publicitást. Nem csoda, hiszen míg a legtöbb ágazatban leépítésekről vagy jobb esetben is csak stagnálásról tudnak beszámolni a statisztikák, addig a szolgáltató központokban foglalkoztatott dolgozók száma folyamatosan bővül.

„Magyarország a szolgáltató központok egyik európai központjává vált, miután egyre több termelő vállalat hozza Magyarországra szolgáltatási üzletágait is. Mára a kis híján 80 szolgáltató központ több mint 30 ezer embernek ad munkát” – hangsúlyozta Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára a találkozón.

Elégedettség és bővítési kedv jellemzi a szolgáltató központok

Magyarországot az elmúlt öt évben gyakrabban választották szolgáltató központjaik helyszínéül a globális vállalatok. A jelenleg hazánkban működő cégek 38 százaléka ebben az időszakban kezdte meg működését. Különösen pozitív, hogy a válaszadók 87 százaléka szerint vállalatuknak sikerült elérnie vagy felülmúlnia az induláskor kitűzött célokat – mutat rá az EY Nemzeti SSC Felmérés.

A magyarországi központok globális szintű szolgáltatásokat nyújtanak, kétharmaduk úgy nyilatkozott, hogy operációjukkal mintegy húsz piacot látnak el. Az általuk kiszolgált országok sorát Németország és Franciaország vezeti – derül ki jelentésből. A cégek többsége a sokoldalúan képzett munkaerőt, a munkavállalók nyelvtudását és az alacsony költségeket tartja az ország legnagyobb erősségének.

A Magyarországon működő szolgáltató központok 68 százaléka bővítést tervez. Ennek keretében több mint hetven százalékuk ötvennél több munkahelyet teremtene a következő időszakban. Szolgáltatásaik közül leginkább a pénzügyi és az ügyfélszolgálati funkcióik bővítését tervezik.

Egy háttérben futó sikertörténet
Fokozottabb figyelmet érdemelnének a szolgáltató központok Magyarországon, hiszen új munkahelyek ezreit létrehozva, magas hozzáadott értékkel bíró projekteket vonzottak be az országba. De ami még fontosabb, a jelenlegi szolgáltató központok további bővülést terveznek véghezvinni a közeljövőben.
Gyakorlati kihívások a munkaerő, az oktatás és kommunikáció terén

A felméréshez kapcsolódó konzultáció során a szolgáltató központok vezetői négy pontban foglalták össze a szektor előtt álló gyakorlati kihívásokat. Ezek között szerepel a munkaerő megszerzése és megtartása, a jelenlegi oktatási rendszerek és gyakorlatok hatékonyabbá tétele, a kormányzati és uniós támogatások rendszerének finomhangolása, valamint a szektor kommunikációjának javítása.

Sorsdöntő stratégiai kérdések előtt a központok

Az EY elemzése szerint a jövőjüket alapvetően befolyásoló stratégiai kérdésekre is választ kell adniuk a szolgáltató központoknak. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogyan tudják úgy átalakítani szervezetüket, hogy megfeleljenek az új piaci elvárásoknak. A szektorban ugyanis globális korszakváltás zajlik. Az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya folyamatosan csökken. Ezzel szemben egyre jobban növekszik a többfunkciós második generációs és multifunkcionális globális üzleti központok száma, amelyek már komplex folyamatokat támogatnak.

A hosszú távú siker és a befektetési célok legteljesebb elérése érdekében a szolgáltató központoknak nagy hangsúlyt kell fektetniük a projekt menedzsmentre, a tudásátadás biztosítására és a folyamathatékonyságra. Ennek egyik fontos eleme lehet - például a pénzügyi funkciókat ellátó központok esetében - a pénzügyi jelentési folyamataik centralizálása, amellyel nagyobb mértékű standardizálást és jobb minőségi mutatókat érhetnek el, valamint költséghatékonyabbá tehetik a könyvvizsgálatot.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo