Idén 8,5 milliárd forint támogatást kapnak a borászatok

Az idén mintegy 29 millió euró - mintegy 8,5 milliárd forint - támogatás érkezik a magyar szőlő- és borágazatba. A jelzett támogatásból több mint 22 millió euró lesz felhasználható a szőlőültetvények megújítására, és több mint 4 millió euró jut majd a borászatok beruházási támogatására.

A támogatási forrásnak szerinte azért van nagy jelentősége, mert a tavalyi kedvezőtlen időjárás miatt a szokásosnál gyengébb termés rávilágított arra, hogy a termelés stabilitása mennyire fontos az ágazatban mondta Feldmann Zsolt a a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára.

A helyettes államtitkár emlékeztetett arra, hogy két éve zajlik a szőlő- és borágazatban az adminisztráció egyszerűsítése, azaz hogy a szőlőtermelőknek és a borászoknak ne a különféle papírmunkákkal kelljen foglalkozniuk, hanem a szakmai tevékenységre koncentrálhassanak. A tárca biztosította a közvetlen termelői értékesítés lehetőségét, kedvezőbbek lettek a kisebb pincészetek számára a minősítési díjak, egyszerűsítették a melléktermék-lepárlás módját, valamint az úgynevezett pincekönyv vezetését is.

Feldman Zsolt kitért arra, hogy a múlt év végén elfogadott új hegyközségi törvény megteremtette a hegyközségi rendszer átalakításának lehetőségét, így a csaknem két évtizedes múltra visszatekintető szervezeti rendszer megújítását teszi lehetővé.

A helyettes államtitkár szerint a hegyközségek működési rendszerének megújítására azért van szükség, hogy a hegyközségek alkalmazkodni tudjanak a változó piaci körülményekhez. Példaként hozta a változásokra, hogy az egy tag egy szavazat elvét felváltja a korlátozott területalapú rendszer alkalmazása, amely a jelentősebb gazdasági kockázatot vállaló tagoknak nagyobb beleszólást biztosít az ügyek intézésébe. Emellett megváltozik a hegybírók státusa, erősödik a termelőkkel való kapcsolatuk. A hegybírók a továbbiakban a Hegyközségek Nemzeti Tanácsához tartoznak majd.

880 millió forint bormarketingre
Összesen 3 millió euró áll rendelkezésre 2013 és 2016 között a magyar borok promóciójára Japán, az Egyesült Államok, Kína, Oroszország és Kanada piacán. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter erre vonatkozó rendelete a keddi Magyar Közlönyben jelent meg. A rendelet szerint támogatást az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termékek ezen öt országban történő megismertetését és promócióját célzó programhoz lehet igényelni. A program időtartama nem lehet több három évnél, és egy-egy programhoz legalább 25 ezer, legfeljebb pedig 250 ezer eurós támogatást lehet igényelni – derül ki a rendeletből. A program egyebek között utazási és szállásköltséget, pr-tevékenységeket, médiamegjelenéseket, kiállítási részvételt vagy reklámkiadványok elkészítését támogathatja, mértéke pedig a támogatásra jogosult nettó költségeinek 50 százaléka lehet.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo