Idén 8,5 milliárd forint támogatást kapnak a borászatok

Az idén mintegy 29 millió euró - mintegy 8,5 milliárd forint - támogatás érkezik a magyar szőlő- és borágazatba. A jelzett támogatásból több mint 22 millió euró lesz felhasználható a szőlőültetvények megújítására, és több mint 4 millió euró jut majd a borászatok beruházási támogatására.

A támogatási forrásnak szerinte azért van nagy jelentősége, mert a tavalyi kedvezőtlen időjárás miatt a szokásosnál gyengébb termés rávilágított arra, hogy a termelés stabilitása mennyire fontos az ágazatban mondta Feldmann Zsolt a a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára.

A helyettes államtitkár emlékeztetett arra, hogy két éve zajlik a szőlő- és borágazatban az adminisztráció egyszerűsítése, azaz hogy a szőlőtermelőknek és a borászoknak ne a különféle papírmunkákkal kelljen foglalkozniuk, hanem a szakmai tevékenységre koncentrálhassanak. A tárca biztosította a közvetlen termelői értékesítés lehetőségét, kedvezőbbek lettek a kisebb pincészetek számára a minősítési díjak, egyszerűsítették a melléktermék-lepárlás módját, valamint az úgynevezett pincekönyv vezetését is.

Feldman Zsolt kitért arra, hogy a múlt év végén elfogadott új hegyközségi törvény megteremtette a hegyközségi rendszer átalakításának lehetőségét, így a csaknem két évtizedes múltra visszatekintető szervezeti rendszer megújítását teszi lehetővé.

A helyettes államtitkár szerint a hegyközségek működési rendszerének megújítására azért van szükség, hogy a hegyközségek alkalmazkodni tudjanak a változó piaci körülményekhez. Példaként hozta a változásokra, hogy az egy tag egy szavazat elvét felváltja a korlátozott területalapú rendszer alkalmazása, amely a jelentősebb gazdasági kockázatot vállaló tagoknak nagyobb beleszólást biztosít az ügyek intézésébe. Emellett megváltozik a hegybírók státusa, erősödik a termelőkkel való kapcsolatuk. A hegybírók a továbbiakban a Hegyközségek Nemzeti Tanácsához tartoznak majd.

880 millió forint bormarketingre
Összesen 3 millió euró áll rendelkezésre 2013 és 2016 között a magyar borok promóciójára Japán, az Egyesült Államok, Kína, Oroszország és Kanada piacán. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter erre vonatkozó rendelete a keddi Magyar Közlönyben jelent meg. A rendelet szerint támogatást az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termékek ezen öt országban történő megismertetését és promócióját célzó programhoz lehet igényelni. A program időtartama nem lehet több három évnél, és egy-egy programhoz legalább 25 ezer, legfeljebb pedig 250 ezer eurós támogatást lehet igényelni – derül ki a rendeletből. A program egyebek között utazási és szállásköltséget, pr-tevékenységeket, médiamegjelenéseket, kiállítási részvételt vagy reklámkiadványok elkészítését támogathatja, mértéke pedig a támogatásra jogosult nettó költségeinek 50 százaléka lehet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo