A kereskedők közel háromnegyede, 71 százalék, több mint öt bolt nyitását tervezi az európai, közel-keleti és afrikai térségben 2012 végéig, ötödük pedig legalább 40 üzlethelyiséggel bővítené hálózatát, szemben a 2011-es 18 százalékos arányukkal. A CBRE évente kiadott kutatása szerint a kereskedők mind az érett, mind a fejlődő piacokat nagy számban célozzák meg 2012-ben, és főleg azokra a piacokra koncentrálnak, ahol már jelen vannak – ez a stratégia 2011-ben is jellemezte őket.
A friss lista élén Olaszország áll, míg a déli állam tavaly csak nyolcadik volt a célpiacok listáján. Olaszország mögött Németország, Oroszország, Spanyolország és Franciaország következik – ezeken a piacokon a megkérdezett láncok legalább 30 százaléka terjeszkedne.
Az elmúlt években a kereskedők Németországra, az Egyesült Királyságra, Franciaországra és Spanyolországra koncentráltak, ma már viszont új lehetőségek után kutatnak. Habár az olasz fogyasztói kiadások növekedése korlátozott, mivel ott a nemzetközi brandek alulreprezentáltak és jelentős mennyiségű kiskereskedelmi ingatlan-fejlesztés zajlik, a kereskedők piaci potenciált látnak az országban. Németország relatív erős gazdasága továbbra is vonzó az új belépők számára. Az orosz piac a hatodik helyről tornázta fel magát a harmadikra. A lendületes növekedés és a fogyasztói kiadások emelkedése megtette hatását.
Bár a kereskedők a piacok széles skáláját célozzák meg, továbbra is a kockázat minimalizálására törekszenek. 52 százalékuk új városokban nyitna új üzleteket, azokban az országokban, ahol már eddig is jelen voltak. Ez megegyezik a tavalyi felmérés eredményeivel, viszont jelentősen nőtt azoknak a kereskedőknek az aránya, akik azokban a városokban is terjeszkednének, ahol már van üzletük. Ez a megkérdezettek 17 százalékának tervei között szerepel, míg 2010-ben csak a válaszadók 9 százaléka nyilatkozott így. Ebben az esetben a döntő érv a piacismeret. Az óvatosak mellett a kereskedők harmada új piacokon is bővítene, hasonlóan a tavalyi felmérés eredményeihez.
Továbbra is kelendő a luxus
Az olcsóbb ruházat és farmer (a diszkont boltokkal együtt) a legaktívabb szektor, a hálózatok átlagosan 36 új bolt nyitását tervezik (szemben a tavalyi felmérésben szereplő 30,3 átlaggal). Csökkenő elkölthető bevételeik miatt sok fogyasztó lejjebb ad az igényeiből, így ezek a kereskedők növelhetik piaci részesedésüket. (A 80-100 milliárd dollárra becsült luxuspiacot a világgazdasági válság sem rázta meg.)
A bizonytalan gazdasági helyzet ellenére a „luxus és üzleti divat” szektora szintén jól szerepel, átlagosan 15,1 bolt nyitását tervezve, ami kis javulást jelent a 2011-es tervhez képest. Olyan kereskedők, mint például az LVHM (többek között a Luis Vuitton márkával) és a Burberry erős bevétel-növekedésről adtak hírt az elmúlt időszakban. A szektor egésze pedig a fejlődő piacok nagyvárosait célozza, hisz a feltörekvő országokban megjelenő gazdagsággal párhuzamosan egyre nagyobb lesz a prémiumkategóriás termékek vásárlóközönsége. Kína, India, Oroszország, Dél-Amerika lendületes fejlődéssel hozza be a hátrányát: rohamosan nő a helyi milliomosok száma, akik az európai és amerikai státuszszimbólumokból is azonnal részesedni akarnak.
A fogyasztói elektronikai szektor viszont a legkevésbé aktív: csak feleannyi új üzlet nyitását tervezi, mint tavaly. Ez nem is meglepő, hiszen a fogyasztók nagy értékű termékek esetén visszafogják vásárlásaikat, illetve az elektronikai termékeket egyre inkább online vásárolják.
Az internetes vásárlást a kereskedők továbbra is napirenden tartják. Elismerve, hogy a több-csatornás megközelítés az eladás-maximalizás legjobb módja, az online kereskedelem lesz az, amelyik a leggyorsabb növekedést fogja felmutatni a következő években, azaz a kereskedők háromnegyede tervezi kapacitásainak ilyen módon történő növelését 2012-ben.
A CBRE kutatásai szerint a kereskedők 43 százaléka tervezi a termékek számának jelentős növelését az online platformon, míg 28 százalékuk tervezi annak földrajzi kiterjesztését. Néhány kereskedő először „online teszteli” az új piacot, mielőtt fizikailag belépne oda, ráadásul az online jelenlét önmagában is hatékony.
Rontott a közép-európai régió
– Míg tavaly a kiskereskedők expanziós stratégiája erősödött a régiónkban, 2011-re a trend gyengült. A közép-európai régió legtöbb országa 2012-ben kevésbé lesz tervezett célpontja a nemzetközi brandeknek, mint a tavalyi felmérésben. Hazánk mellett Lengyelország és Románia is hátrébb csúszott a rangsorban, de még így is megelőzünk több nyugat-európai piacot – említette Borbély Gábor, a CBRE budapesti elemzési és tanácsadási vezetője.
Az igen mérsékelt növekedési kilátások miatt gyenge a fejlesztési aktivitás. Így a következő években kevés új kiskereskedelmi térrel bővül a hazai kínálat, ami szintén gátja a nemzetközi márkák nagyobb expanziójának.