Három forinttal nő a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon szerdától, a benzin ára a héten nem változik - erősítették meg a holtankoljak.hu értesülését piaci forrásokból. A hét közepétől így 440 forint lesz a gázolaj országos átlagos ára, és 438 a benziné. A legdrágább benzinkutakon 465 forint lesz a gázolaj literje. Az emelkedés mögött vélhetően az áll, hogy nőtt a gázolaj tőzsdei jegyzésára - a benziné stagnált -, a forint viszont gyengült a dollárral szemben az elmúlt héten. A múlt héten nem változott az üzemanyagár.
Tavaly ilyenkor 384 forint volt a benzin , 371 forint pedig a gázolaj átlagára. A szerdai árváltozással a gázolaj átlagos ára már csak alig 10 forinttal marad el a valaha volt legmagasabbtól: idén januárban átlagosan 449 forintot kellett fizetnünk érte. A legmagasabb átlagos benzinár 451 forint volt idén áprilisban. A töltőállomások között azonban akár 30 forintos árkülönbség is tapasztalható. A legdrágább benzinkutakon 465 forint körül lesz a gázolaj literenkénti ára.
A bioetanol (E85) átlagára 346 forint, az autógázé (LPG) 234 forint. 2012 első félévében 4,3 százalékkal kevesebb normálbenzin fogyott mint a tavalyi év azonos időszakában; gázolajból 2,9 százalékos volt a visszaesés.
A drágulás az inflációt is tovább pörgeti, pedig az már amúgy is olyan magas, hogy veszélybe sodorhatja a kormány kamkatcsökkentési elképzeléseit.
Csak az elmúlt másfél év alatt 35 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak, amelyet ha a fuvarozók teljes mértékben áthárítanak a piacra, az 14 százalékos növekedést jelentene a szállítási költségekben. Ennek hatása a kiskereskedelmi árakban és az inflációban rendszerint azonnal tetten érhető (az üzemanyagok közvetlen súlya ugyanis az inflációs kosárban 5%). Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára a korábban úgy nyilatkozott, a vállalkozók már minden tartalékot felhasználtak. Amennyiben az üzemanyagárak területén nem várható kedvező fordulat, maradnak az alternatív megtakarítási lehetőségek, amelyre várhatóan a fogyasztók, adófizetők is egyre érzékenyebbek lesznek a kereskedelmi, közlekedési és egyéb költségeik növekedése láttán, melyeknek áthárítását ráadásul egyre nehezebben viselik.
A vállalatok számára azonban nemcsak az üzemanyagárak növekedése jelent gondot, hanem az abból eredő veszteség is, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. A tapasztalatok alapján a teljes üzemanyag mennyiségének 5 százalékát lopják el a „szolid" és 10 százalékát a „pofátlan" tolvajok. Az utóbbi esetben átlagosan 1000 kilométer megtételéhez szükséges gázolaj tűnik el havonta egyetlen kamionból. Mindez egy ötvendarabos járműparkot fenntartó közepes méretű fuvarozócég esetében havi 5 millió forint kárt is jelenthet, ami éves szinten elérheti a 60 millió forintot.