Az idegenforgalom is visszaeshet a Malév miatt

Ha rövid időn belül nem indulnak újra a Malév-járatok akár 40-50 százalékkal is csökkenhet a beutazó vendégek száma Budapesten a következő hetekben - mondta Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alelnöke pénteken.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A Malév igazgatósága a kár minimalizálása érdekében elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. A döntés értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - fogalmaz a közlemény.

A közlemény idézi Limburger Lóránt vezérigazgatót, aki úgy fogalmazott, hogy "bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk". A megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további forrást biztosítani a működéshez. Közleményében a Malév elnézést kér valamennyi utasától". (A kínai légiközlekedési szövetség jogi lépésekkel és esetleges megtorló intézkedésekkel fenyeget az Európai Unió január 1-jén életbe lépett új szabályozása miatt.)


Az utolsó landolás
Fotó: MTI

Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. A miniszterelnök szerint kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság, amelyben "nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie". Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon - mutatott rá. Azonban ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte. (Hamarosan nem kell majd levenni a cipőt  és az övet az amerikai repülőtereken a biztonsági ellenőrzési pontokon, 2013-ban pedig remélhetőleg már ismét italt is vihetnek magukkal az utasok. )

500 cég érint közvetlenül a leállás
Az index.hu információi szerint a Malév 500 hazai vállalkozással áll rendszeres szerződéses kapcsolatban. A légitársaság évi mintegy 70 milliárd forinttal a központi költségvetés bevételeihez is hozzájárul, ráadásul az ország egyik legjelentősebb exportőréről van szó.

Gondban lehet a turisztika

Niklai Ákos azt mondta, az esetleges utasszám csökkenés több mint fele érinti a szállodákat, amelyek foglaltsága így akár két számjeggyel is visszaeshet. Az alelnök hangsúlyozta, hogy egyelőre nem ismerik, mit tervez a kormány a helyzet megoldására, így anélkül azt sem tudja megbecsülni, hogy középtávon milyen hatása lehet a légitársaság leállásának. A szállodák és más szolgáltatók szempontjából azonnali és megnyugtató, végleges megoldást sürget, hiszen az országnak éves szinten mintegy 4 milliárd euró valutát, a munkahelyek mintegy 10-13 százalékát hozó, a nemzetgazdaság más területére is jelentős multiplikátor hatással rendelkező ágazat kerülhet veszélyeztetett helyzetbe.

Mint mondta, a Malév egyebek mellett turisztikai marketing tevékenységet is végzett a Budapest Airporthoz hasonlóan. Szavai szerint bár a Malév úti céljainak többségén más légitársaság is utazik, de mintegy 30 százalékán nincs versenytársa, így onnan csak nehezebben lehet az utasokat hazaszállítani, illetve új vendégeket idehozni. Niklai Ákos hangsúlyozta, hogy ebben a helyzetben is nagyon fontos turisztikai, presztízs szempontból is, hogy mennyire jól tudják kezelni a vendégek aggodalmát, hogyan biztosítják a hoppon maradt utasok azonnali úti célba jutását. "Egy, turizmusban, vendégszeretben magát sokra tartó országnak ezen a téren is profizmust célszerű mutatnia" - fogalmazott.

A szakember szerint az lenne a legmegfelelőbb, ha minél gyorsabban létrejöhetne, egy biztonságos alapokon működő, megbízható nemzeti légitársaság, amely megtarthatná a Malév hálózatát, átvenné brandjét és a szolgáltatási színvonalában elismert reputációját, és folytathatná a nemzeti turisztikai marketingben betöltött fontos, kiegészítő szerepét. Ez azért is sürgős lenne, mert az elmúlt évben a beutazó turizmus már biztató növekedést mutatott és ez a folyamat további erősítést, segítséget igényel - tette hozzá.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo