Az idegenforgalom is visszaeshet a Malév miatt

Ha rövid időn belül nem indulnak újra a Malév-járatok akár 40-50 százalékkal is csökkenhet a beutazó vendégek száma Budapesten a következő hetekben - mondta Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alelnöke pénteken.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A Malév igazgatósága a kár minimalizálása érdekében elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. A döntés értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - fogalmaz a közlemény.

A közlemény idézi Limburger Lóránt vezérigazgatót, aki úgy fogalmazott, hogy "bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk". A megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további forrást biztosítani a működéshez. Közleményében a Malév elnézést kér valamennyi utasától". (A kínai légiközlekedési szövetség jogi lépésekkel és esetleges megtorló intézkedésekkel fenyeget az Európai Unió január 1-jén életbe lépett új szabályozása miatt.)


Az utolsó landolás
Fotó: MTI

Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. A miniszterelnök szerint kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság, amelyben "nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie". Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon - mutatott rá. Azonban ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte. (Hamarosan nem kell majd levenni a cipőt  és az övet az amerikai repülőtereken a biztonsági ellenőrzési pontokon, 2013-ban pedig remélhetőleg már ismét italt is vihetnek magukkal az utasok. )

500 cég érint közvetlenül a leállás
Az index.hu információi szerint a Malév 500 hazai vállalkozással áll rendszeres szerződéses kapcsolatban. A légitársaság évi mintegy 70 milliárd forinttal a központi költségvetés bevételeihez is hozzájárul, ráadásul az ország egyik legjelentősebb exportőréről van szó.

Gondban lehet a turisztika

Niklai Ákos azt mondta, az esetleges utasszám csökkenés több mint fele érinti a szállodákat, amelyek foglaltsága így akár két számjeggyel is visszaeshet. Az alelnök hangsúlyozta, hogy egyelőre nem ismerik, mit tervez a kormány a helyzet megoldására, így anélkül azt sem tudja megbecsülni, hogy középtávon milyen hatása lehet a légitársaság leállásának. A szállodák és más szolgáltatók szempontjából azonnali és megnyugtató, végleges megoldást sürget, hiszen az országnak éves szinten mintegy 4 milliárd euró valutát, a munkahelyek mintegy 10-13 százalékát hozó, a nemzetgazdaság más területére is jelentős multiplikátor hatással rendelkező ágazat kerülhet veszélyeztetett helyzetbe.

Mint mondta, a Malév egyebek mellett turisztikai marketing tevékenységet is végzett a Budapest Airporthoz hasonlóan. Szavai szerint bár a Malév úti céljainak többségén más légitársaság is utazik, de mintegy 30 százalékán nincs versenytársa, így onnan csak nehezebben lehet az utasokat hazaszállítani, illetve új vendégeket idehozni. Niklai Ákos hangsúlyozta, hogy ebben a helyzetben is nagyon fontos turisztikai, presztízs szempontból is, hogy mennyire jól tudják kezelni a vendégek aggodalmát, hogyan biztosítják a hoppon maradt utasok azonnali úti célba jutását. "Egy, turizmusban, vendégszeretben magát sokra tartó országnak ezen a téren is profizmust célszerű mutatnia" - fogalmazott.

A szakember szerint az lenne a legmegfelelőbb, ha minél gyorsabban létrejöhetne, egy biztonságos alapokon működő, megbízható nemzeti légitársaság, amely megtarthatná a Malév hálózatát, átvenné brandjét és a szolgáltatási színvonalában elismert reputációját, és folytathatná a nemzeti turisztikai marketingben betöltött fontos, kiegészítő szerepét. Ez azért is sürgős lenne, mert az elmúlt évben a beutazó turizmus már biztató növekedést mutatott és ez a folyamat további erősítést, segítséget igényel - tette hozzá.

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo