Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A Malév igazgatósága a kár minimalizálása érdekében elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. A döntés értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - fogalmaz a közlemény.
A közlemény idézi Limburger Lóránt vezérigazgatót, aki úgy fogalmazott, hogy "bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk". A megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további forrást biztosítani a működéshez. Közleményében a Malév elnézést kér valamennyi utasától". (A kínai légiközlekedési szövetség jogi lépésekkel és esetleges megtorló intézkedésekkel fenyeget az Európai Unió január 1-jén életbe lépett új szabályozása miatt.)
Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. A miniszterelnök szerint kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság, amelyben "nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie". Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon - mutatott rá. Azonban ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte. (Hamarosan nem kell majd levenni a cipőt és az övet az amerikai repülőtereken a biztonsági ellenőrzési pontokon, 2013-ban pedig remélhetőleg már ismét italt is vihetnek magukkal az utasok. )
Gondban lehet a turisztika
Niklai Ákos azt mondta, az esetleges utasszám csökkenés több mint fele érinti a szállodákat, amelyek foglaltsága így akár két számjeggyel is visszaeshet. Az alelnök hangsúlyozta, hogy egyelőre nem ismerik, mit tervez a kormány a helyzet megoldására, így anélkül azt sem tudja megbecsülni, hogy középtávon milyen hatása lehet a légitársaság leállásának. A szállodák és más szolgáltatók szempontjából azonnali és megnyugtató, végleges megoldást sürget, hiszen az országnak éves szinten mintegy 4 milliárd euró valutát, a munkahelyek mintegy 10-13 százalékát hozó, a nemzetgazdaság más területére is jelentős multiplikátor hatással rendelkező ágazat kerülhet veszélyeztetett helyzetbe.
Mint mondta, a Malév egyebek mellett turisztikai marketing tevékenységet is végzett a Budapest Airporthoz hasonlóan. Szavai szerint bár a Malév úti céljainak többségén más légitársaság is utazik, de mintegy 30 százalékán nincs versenytársa, így onnan csak nehezebben lehet az utasokat hazaszállítani, illetve új vendégeket idehozni. Niklai Ákos hangsúlyozta, hogy ebben a helyzetben is nagyon fontos turisztikai, presztízs szempontból is, hogy mennyire jól tudják kezelni a vendégek aggodalmát, hogyan biztosítják a hoppon maradt utasok azonnali úti célba jutását. "Egy, turizmusban, vendégszeretben magát sokra tartó országnak ezen a téren is profizmust célszerű mutatnia" - fogalmazott.
A szakember szerint az lenne a legmegfelelőbb, ha minél gyorsabban létrejöhetne, egy biztonságos alapokon működő, megbízható nemzeti légitársaság, amely megtarthatná a Malév hálózatát, átvenné brandjét és a szolgáltatási színvonalában elismert reputációját, és folytathatná a nemzeti turisztikai marketingben betöltött fontos, kiegészítő szerepét. Ez azért is sürgős lenne, mert az elmúlt évben a beutazó turizmus már biztató növekedést mutatott és ez a folyamat további erősítést, segítséget igényel - tette hozzá.