Az Orbán-kormány kiütötte a chipspiacot

A két évvel ezelőtt bevezetett népegészségügyi termékadó, közismertebb nevén chipsadó a sóspálcikák, chips-ek, mogyorók és egyéb sós nassolnivalók piacát drasztikusan csökkentette. A fogyasztás visszaesése a mai napi tart, de jelentős egészségügyi javulás ennek köszönhetően nem tapasztalható - véli a Hazai Snackgyártók Érdekegyeztető Fóruma.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A 2011. szeptemberben bevezetett Népegészségügyi Termékadó (NETA) drámai fordulatot hozott a korábban kb. évi 27 ezer tonnás sós snack piacon: az addig lassan, de biztosan emelkedő fogyasztás az adó hatására mostanra 16 százalékkal esett vissza. A Magyarországon gyártó cégek közül többeket drámaian érintett a NETA: egyikük már beszüntette termelését, mások pedig a 2011 előtti mennyiség 40-60%-át tudják csak értékesíteni.

A NETA befizetések nagy része édességek, szénsavas üdítőitalok és sós snackek értékesítéséből származik. Az érintett szektorok közül azonban a sós snack szakma járt a legrosszabbul, legyen szó akár az előállított késztermékről, a felhasznált alapanyag mennyiségről, vagy a foglalkoztatottak számáról.

A sós snackeket egyfelől ugyanis dupla akkora adó (250 Ft/kg) terheli, mint az édességeket vagy az üdítőitalokat. De a NETA nemcsak az adó mértékén keresztül érinti kirívóan kedvezőtlenül a sós snack szakmát: az édesipari és üdítőipari termékek nagy része ugyanis olyan nemzetközi gyártóktól származik, amelyek árbevétele részben más, NETA-mentes termékkörök értékesítéséből, vagy NETA-köteles termékek exportra történő gyártásából származik, így az adóterhet a legtöbb esetben egy nagyobb, vállalati összárbevétel viseli. A sós szakma azonban jellemzően családi tulajdonú, csak snacket és csak a hazai piacra gyártó vállalatokból áll, amelyek semmilyen más tevékenységgel nem tudják kompenzálni az aránytalanul magas adót és a piac zsugorodását.

Az üdítősök is szenvednek
Tíz százalékkal esett vissza tavaly a magyarországi üdítőital- és gyümölcsléfogyasztás – közölte még tavasszal a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, akiket szintén megviselt az új adónem.
Mindezek mellett kérdéses az is, hogy a sós snack piac csökkenése közelebb vitt-e a Népegészségügyi Termékadó eredeti céljához, azaz a lakosság egészségesebb táplálkozásához. A magyarok ugyanis egyfelől már a törvény életbelépése előtt is a legkevesebb snacket elropogtató európaiak közé tartoztak (2,6 kg/fő/év), így a sóbevitelünk mindössze 1,3 százaléka származott a ropi, mogyoró, chips formájában elfogyasztott sóból. Az értékesítés csökkenése így eleve csak nagyon korlátozott hatást gyakorolhatott a táplálkozásunkra. A Hazai Snackgyártók Érdekegyeztető Fóruma más szakmai szervezetekkel közösen végzett számításai szerint sóbevitelünk végül csupán 0,14 százalékkal csökkent a sós snackek fogyasztásának visszaszorulása révén.

Az egy főre eső éves sós snack fogyasztás és az egyes országok testtömeg indexének összehasonlítása egyébként is azt támasztja alá, hogy az egészséges táplálkozás és a snackfogyasztás mértéke között valószínűleg semmilyen összefüggés sincs. Magyarország pl. magas indexet és alacsony fogyasztást mutat fel, Románia viszont az EU legalacsonyabb BMI indexét és szintén alacsony fogyasztást. Ugyanakkor az európai csúcsfogyasztó norvégoknál nagyon alacsony a testtömeg index, míg a szintén sok snacket ropogtató britek elhízottnak számítanak.

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) tavasszal kiadott közleménye szintén rávilágított, hogy nem változott érdemben a magyar lakosság só- és cukorfogyasztása a népegészségügyi termékadó hatására, míg az érintett ágazatok vesztesége jelentősen emelkedett.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo