Átalakulóban az utazási szokások? Több utas, olcsóbb helyeken
Egyre többen utaznak együtt és egyre olcsóbb szálláshelyeket keresnek a turisták, de hosszabb ideig pihennek – ez derül ki a Szallas.hu 2012 egészét összesítő statisztikájából.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A múlt év első 11 hónapjában befolyt szállásdíj bevétel 142,3 milliárd forintot ért el 8,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A külföldiektől származó bevétel 10,3, a belföldiek által fizetett 5,9 százalékkal nőtt. A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 13 958 forint volt, 4,5 százalékkal csökkent, elsősorban az erősebb forint hatására - közölte a KSH.
Bankok viszik a hoteleket
Várhatóan egyre több hotel kerül banki tulajdonba, mert a rossz jövedelmezőség mellett egyre nehezebben lehet majd visszafizetni a hiteleket. Mivel a működtetési költségek túl magasak, ezért országszerte számos hotel néhány napos szünettel, vagy szolgáltatásai szűkítésével kezdte az évet. Többségük csak márciusban nyit ki újra. Már ha egyáltalán kinyitnak: napról napra újabb panziók kerülnek ugyanis eladósorba - írja a Világgazdaságra hivatkozva a Privátbankár. A lap keddi számában megjelent összesítés szerint csaknem ezer eladó hotel, panzió van ma a piacon, köztük az 5,2 milliárd forintért már 10 éve árult visegrádi Silvanus.
A Szállás.hu kutatása azt mutatja, hogy egyre többen fognak össze egy-egy utazás szervezésekor. Ezt az is bizonyítja, hogy a statisztika szerint 2012-ben átlagosan 3,14 főre szólt egy szállásfoglalás, ami csaknem 20 százalékos növekedést jelent az együtt utazók számában 2011-hez képest. Ezzel összhangban csökkent az érdeklődés a hotelek iránt, míg az apartmanok és vendégházak népszerűsége növekedett a tavalyi évben, Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezetője szerint elsősorban spórolási szándék állhat a háttérben.
Mire megy a SZÉP-kártya?
A Szallas.hu azt is vizsgálta, hogyan változott az üdülési csekk és a SZÉP-kártya felhasználása az elmúlt két évben. A két utalványt együttesen 18 százalékkal több esetben használták tavaly, mint 2011-ben, azonban míg az üdülési csekkel átlagosan 48 000 forintot fizettek, a SZÉP-kártyával átlagosan 52 300 forintot költöttek 2012-ben.
A Generali Biztosító tavaly év végi reprezentatív felmérése szerint a gyorsan felhasználható, viszonylag likvid eszközök voltak a legnépszerűbbek. A megkérdezettek körében az Erzsébet utalvány 71%-os népszerűséggel győzött, de 44%-uk tervezi, hogy 2013-ban a SZÉP kártyát is beépíti a cafeteria keretébe. A harmadik helyen az Egészségpénztári befizetések álltak, 30%-os eredménnyel.
A Széchenyi Pihenőkártya – amely 2011 júliusa óta működik a béren kívüli juttatások eszközeként – felhasználásának eredeti szabályozása szerint a kibocsátást követő naptári év december 31-ig nyílt lehetőség a kártya alszámláin rendelkezésre álló összeg felhasználására. Tekintettel azonban az év végén lejáró, és decemberig még fel nem használt elektronikus utalvány, mintegy 145 millió Ft-os nagyságrendjére, a kormány úgy döntött, hogy a SZÉP-kártya kibocsátását követő második naptári év május 31-ig meghosszabbítja a munkavállalók számára az elektronikus utalványok beváltási határidejét. A 2011-ben a munkáltatók által az alkalmazottaik számára SZÉP-kártyán biztosított összeg így 2012. december 31. helyett 2013. május 31-ig használható fel, a 2012-ben feltöltött összeg pedig 2014. május 31-ig költhető el szálláshely-, vendéglátás-, vagy szabadidő-szolgáltatás igénybevételére.
„Jellemző, hogy bár a pihenni vágyók olcsóbb szálláshelyeket keresnek, ugyanakkor hosszabb időre foglalnak” – tette hozzá a szakember. 2012-ben a foglalások 56 százalékában 5000 forintnál alacsonyabb volt az egy főre és egy vendégéjszakára vetített szállásdíj, ugyanakkor csaknem minden tizedik foglalásnál a drágább, 10 000 forintnál többe kerülő szállásokat keresték. A Szallas.hu statisztikái szerint átlagosan 2,6 éjszakát töltöttek otthonuktól távol a magyarok, ami mintegy 4 százalékos növekedést jelent.
Szintén a takarékossági szándék okozhatja, hogy bár a 2012-es belföldi foglalások többsége (mintegy 40 százaléka) továbbra is júliusra és augusztusra esett, de az éves eredményekből egyre nagyobb szeletet hasítottak ki az elő- és utószezon hónapjai. Az októberre eső foglalások százalékos aránya például 12 százalékkal, a januáriaké pedig 23 százalékkal növekedett.
A legnépszerűbb célpontok éves összesítésében régóta két fürdőváros, Hajdúszoboszló és Siófok harcol a vezető helyért. 2011-ben az alföldi megyeszékhely volt a nyertes, és bár a tavalyi év utolsó hónapjában is ez a város bizonyult a legnépszerűbb úti célnak, éves összesítésben Siófok ragadta magához a vezetést. Budapest továbbra is a harmadik helyen áll, Egernek azonban sikerült megelőznie Balatonfüredet. A TOP10-es lista legnagyobb vesztese Sopron volt, amely a 6-ról a 10. helyre esett vissza, a legnagyobb előrelépést pedig Balatonlelle tette, amely a lista utolsó helyéről a hetedikre zárkózott fel.
A tavalyi év végén közölt statisztikák alapján az is jól látszik, hogy az év végén hagyományosan jól teljesítő fürdővárosok, a klasszikus wellness pihenés mellett egyre markánsabb az igény a programturizmus iránt, vagyis folyamatosan nő az aktív kikapcsolódást kereső utazók száma.
Húzóágazat a turizmus Pest megyében
Az országos átlagot meghaladó mértékben nőtt tavaly a Pest megyébe látogató és ott megszálló turisták száma, a legkedveltebb célpont változatlanul a Dunakanyar, a leglátogatottabb rendezvény a mogyoródi Forma 1. A belföldi turisták száma továbbra is felülmúlja a külföldiekét, az előbbiek 7,4, az utóbbiak 2,4 százalékkal több éjszakát töltöttek Pest megyében az előző év azonos időszakához képest a KSH felmérése szerint. A határon túlról a régióba érkezők több mint háromnegyede EU-állampolgár, leginkább német, román és lengyel, illetve egyre többen utaznak ide a Koreai Köztársaságból is.Budapestnek jó híre van a világban, évente mintegy 2,5 millió ember látogat ide, de senki nem azért jön, hogy egy remek szállodában aludjon két éjszakát, hanem "kulturális attrakciókat szeretne látni és hallani" - mondta az MTI-nek Vitézy Zsófia, aki tavaly első teljes évét zárta a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ élén. "A Művészetek Palotájával, a Szépművészeti Múzeummal, az Operaházzal együtt törekszünk arra, hogy a város vonzerejét ezen a téren is versenyképessé tegyük, ami nem olyan könnyű a turisztikai marketingben profi Bécs és Prága mellett" - jegyezte meg.