A KSH adatai szerint az első hat hónapban több mint 10 százalékkal nőtt a szállásadók árbevétele. Ezt az Utazok.hu felmérése is részben megerősíti: a június–augusztusi időszakban a partnerek közel felének (48%) magasabb volt az árbevétele a tavalyi év ugyanilyen időszakához képest, és a válaszadók elégedettségi indexe a tízes skálán az 5,8-as tavalyi értékről 6,4-re emelkedett – olvasható a turizmus.com hírlevelében.
„A turisztikai szakmában a szereplők többsége a nyári főszezont várja, hiszen ez egész éves üzleti eredményüket jelentősen befolyásolja. Jól érzékelhetőek a szezonális különbségek és a megnövekedett forgalom, de felmérésünkből egyértelműen látható, hogy nehéz, dolgos szezon áll a vendéglátók mögött. A telített piacon minden egyes vendégért meg kellett küzdeni, a változó időjárás pedig különösen a vízparti régiókat állította kihívás elé" – mondta Szennay András, az Utazok.hu cégcsoport ügyvezető igazgatója.
„A kiugróan magas forgalmat hozó évkezdet után a főszezon nehezebben indult, ám végül a kedvezőtlen időjárás ellenére is jó időszakot zártunk augusztus végére, így jelentős bevételnövekedést sikerült elérnünk. A külföldről – főleg a német nyelvterületről – érkező vendégek száma ugyan csökkent, de a belföldi vendégforgalom növekedett az idei főszezonban. A belföldi nyaralókat nem rettentette el a változékony időjárás, Balatonfüred és környéke gazdag programkínálatának köszönhetően akkor sem kell kétségbe esni, ha a strandolás helyett egy-két napig más időtöltés után kell néznünk" – nyilatkozta Kiss Dóra, a Hotel Silver Resort ****superior marketingmenedzsere.
Stagnáló átlagárak, változó telítettség
A felmérés alapján a legtöbb szállodás egyetértett abban, hogy évről évre egyre többen foglalnak interneten keresztül – a szállásadók 88%-a szerint ez igaz az ő szálláshelyére is. A vendégek egyre később foglalják le a nyaralásukat (74%), és egyre rövidebb időre (74%).A szállásadóknak nagyobb hangsúlyt kell fektetni a specializált szolgáltatások változatosságára és minőségére, hiszen a vendégek idén
A turisztikai piac résztvevői általában stagnáló vagy csökkenő árakkal (83%) jellemezték a szezont, és a válaszadók fele a kihasználtság terén sem tudott pozitív változást elérni, míg a másik felénél a foglalási eredmények javulása ellensúlyozta az elmaradt magasabb átlagár okozta hiányt.
Családok és külföldiek
A belföldi turizmust illetően a nyári szezonban továbbra is a családokra helyezik a hangsúlyt a szállásadók: a válaszadók fele egyértelműen őket jelölte meg elsődleges célcsoportjának. Őket követik a wellnessturizmus két célpontja: a fiatal párok és nászutasok, illetve az idősebb korosztály.
A megkérdezett szállodáknál általában, így a nyári szezonban is évről évre növekszik a visszatérők száma. Ez nemcsak a magyar vendégekre, hanem a külföldiekre is igaz – közülük is egyre többen tudatosan ugyanarra a helyre foglalják szállásukat. A külföldiek száma a legtöbb helyen (a válaszadó szálláshelyek 41%-ánál) nem változott, de a többi szálláshely jelentős része (29%) növelni tudta külföldi vendégei számát, és egy szűk réteg (8%) több mint 20%-kal.
Érdekesség, hogy a szállodások 11%-a a lengyel nemzetiségűeket tartja a legproblémásabb vendégeknek, igaz, szintén 12 százalékuk szerint ők is a legvidámabbak a külföldi vendégek közül. A legnagyvonalúbb, legbőkezűbb vendégeknek a német és osztrák nyaralók számítanak.