Amilyen az időjárás, olyan a szezon

A turisztikai piac szereplői fejlődő, de az időjárás miatt kicsit hullámzó intenzitású szezont tudhatnak maguk mögött. A szállásadók összességében erősebbnek értékelték az idei szezont, mint a tavalyit.

A Balatonnál a sok eső ellenére is jó volt a bevétel – Kép: Pixabay

A KSH adatai szerint az első hat hónapban több mint 10 százalékkal nőtt a szállásadók árbevétele. Ezt az Utazok.hu felmérése is részben megerősíti: a június–augusztusi időszakban a partnerek közel felének (48%) magasabb volt az árbevétele a tavalyi év ugyanilyen időszakához képest, és a válaszadók elégedettségi indexe a tízes skálán az 5,8-as tavalyi értékről 6,4-re emelkedett – olvasható a turizmus.com hírlevelében.

„A turisztikai szakmában a szereplők többsége a nyári főszezont várja, hiszen ez egész éves üzleti eredményüket jelentősen befolyásolja. Jól érzékelhetőek a szezonális különbségek és a megnövekedett forgalom, de felmérésünkből egyértelműen látható, hogy nehéz, dolgos szezon áll a vendéglátók mögött. A telített piacon minden egyes vendégért meg kellett küzdeni, a változó időjárás pedig különösen a vízparti régiókat állította kihívás elé" – mondta Szennay András, az Utazok.hu cégcsoport ügyvezető igazgatója.

„A kiugróan magas forgalmat hozó évkezdet után a főszezon nehezebben indult, ám végül a kedvezőtlen időjárás ellenére is jó időszakot zártunk augusztus végére, így jelentős bevételnövekedést sikerült elérnünk. A külföldről – főleg a német nyelvterületről – érkező vendégek száma ugyan csökkent, de a belföldi vendégforgalom növekedett az idei főszezonban. A belföldi nyaralókat nem rettentette el a változékony időjárás, Balatonfüred és környéke gazdag programkínálatának köszönhetően akkor sem kell kétségbe esni, ha a strandolás helyett egy-két napig más időtöltés után kell néznünk" – nyilatkozta Kiss Dóra, a Hotel Silver Resort ****superior marketingmenedzsere.

Stagnáló átlagárak, változó telítettség

A felmérés alapján a legtöbb szállodás egyetértett abban, hogy évről évre egyre többen foglalnak interneten keresztül – a szállásadók 88%-a szerint ez igaz az ő szálláshelyére is. A vendégek egyre később foglalják le a nyaralásukat (74%), és egyre rövidebb időre (74%).A szállásadóknak nagyobb hangsúlyt kell fektetni a specializált szolgáltatások változatosságára és minőségére, hiszen a vendégek idén

Gyógyvíz-nagyhatalom vagyunk!
A nyaralási úti célok toplistáját általában a vízparti nyaralóhelyek vezetik, hátrébb sorolva a kalandos tematikus nyaralásokat. Magyarországról alig néhány óra alatt elérhetjük a tengerpartot, a Balaton vagy a vadregényes Tisza-tó is csalogatja a pihenni vágyókat, és érdemes körbenézni a gyógyvizes fürdők környékén: a vizek mellé települt szállodák egészségügyi és wellness-szolgáltatásokat is kínálnak.
kevesebbet költöttek az adott helyszínen egyéb szolgáltatásokra, mint az előző években (a szálláshelyek 72 százalékának véleménye szerint). (A többségük pedig a borravalót is eltörölné.)

A turisztikai piac résztvevői általában stagnáló vagy csökkenő árakkal (83%) jellemezték a szezont, és a válaszadók fele a kihasználtság terén sem tudott pozitív változást elérni, míg a másik felénél a foglalási eredmények javulása ellensúlyozta az elmaradt magasabb átlagár okozta hiányt.

Családok és külföldiek

A belföldi turizmust illetően a nyári szezonban továbbra is a családokra helyezik a hangsúlyt a szállásadók: a válaszadók fele egyértelműen őket jelölte meg elsődleges célcsoportjának. Őket követik a wellnessturizmus két célpontja: a fiatal párok és nászutasok, illetve az idősebb korosztály.

A megkérdezett szállodáknál általában, így a nyári szezonban is évről évre növekszik a visszatérők száma. Ez nemcsak a magyar vendégekre, hanem a külföldiekre is igaz – közülük is egyre többen tudatosan ugyanarra a helyre foglalják szállásukat. A külföldiek száma a legtöbb helyen (a válaszadó szálláshelyek 41%-ánál) nem változott, de a többi szálláshely jelentős része (29%) növelni tudta külföldi vendégei számát, és egy szűk réteg (8%) több mint 20%-kal.

Érdekesség, hogy a szállodások 11%-a a lengyel nemzetiségűeket tartja a legproblémásabb vendégeknek, igaz, szintén 12 százalékuk szerint ők is a legvidámabbak a külföldi vendégek közül. A legnagyvonalúbb, legbőkezűbb vendégeknek a német és osztrák nyaralók számítanak.

Lenne elefántgondozó egy hétre? Vagy a múltba vágyik?
A nyaralásról sokaknak a homokos föveny és a napozás jut az eszébe, de a valóságban a jelek mást mutatnak: egyre több turista vágyik különleges élményre a pihenése alatt. Erre utal a tematikus nyaralások térnyerése és a felnőtteknek szóló különleges táborok népszerűsége. Legalábbis külföldön. Hozzánk egyelőre nem gyűrűzött be ez a trend, de ma már nálunk is egyre sikeresebbek azok a szálláshelyek, amelyek extraszolgáltatásokat nyújtanak. Nekik nem kell részt venniük a kuponőrületben sem: a különleges élményért a magyar turista is szívesen fizet.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo