A lassú gazdasági fejlődés és bizonytalanság miatt a globális kiskereskedelmi piacok – leginkább az eurózóna körül - általában rugalmasak voltak az év első felében, a bérleti díjak növekedéséért főként Ázsia és az amerikai kontinens volt felelős. A 62 ország 326 kiemelkedő lokációja közül, melyeket a tanulmányhoz vizsgáltak a készítők 147 esetben tapasztaltak emelkedő bérleti díjakat és csupán 49 esetben (15%) csökkenőket (19%) – 2011-hez viszonyítva.
Helycsere az élen
A kiemelkedő keresletet és bérbeadási aktivitás növekedést tapasztaló hong kong-i Causeway Bay 34,9 százalékos bérleti díj növekedéssel 244 dollár négyzetméterenkénti árral megelőzi a New York-i Fifth Avenue-t, mely 11 évig a lista élén állt, és a négyzetéterenkénti bérleti díja 232 dollár. A legnagyobb előrelépő a legjobb tíz között a párizsi Champs-Élysées sugárút volt Itt egy négyzetméter kiskereskedelmi területért 104 dollárt kell fizetni., mely két helyezést lépett előre és maga mögé taszította a tokiói Ginzát (98 dollár/m2) így jelenleg a harmadik helyen áll.
A luxus kiskereskedelem továbbra is a fő mozgatórugó és a bérleti díj növekedések okozója a globális piacokon. A luxusmárkák versengenek a legjobb helyszínekért, mely a bérleti díjak emelkedéséhez vezet. A közelmúltbéli alacsonyabb kiskereskedelmi teljesítmény ellenére a luxus szektor továbbra is meghatározó a világ kiemelkedő lokációinak teljesítményében.
Nem várható jelentős növekedés
Martin Mahmuti, a Cushman & Wakefield európai piackutató csoportjának elemzője elmondta: “A jövővel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy globális szinten nem várható jelentős növekedés. Az ázsiai és csendes óceáni térség továbbra is a legtöbb nemzetközi kiskereskedő legfőbb célpontja marad, mely a modern kínálatnak és az érett kiskereskedelemnek köszönhető, de az új szabályozásokkal többek között India és Kína is jelentős növekedésre számíthat.”
John Strachan, a Cushman & Wakefield globális kiskereskedelmi vezetője hozzátette: “Hong Kong és New York részéről a szokásos ’tolakodás’ volt tapasztalható az első helyekért, de természetesen a tényleges üzenet a főbb lokációk határozott előnye, melyekre az alacsony kínálat és a nemzetközi márkák érdeklődése jellemző.”
Szélsőséges különbségek térségenként
A kiskereskedelmi szektor teljesítménye az Európa – Közép Kelet és Afrika (EMEA) régióban meglehetősen szélsőséges maradt az elmúlt évben, melynek hatására a nagy városok jelentős keresletre számíthatnak a nemzetközi kereskedők részéről. Ugyanakkor más, talán erősebb városok a növekvő kínálat és az alacsony kereslet miatt szenvednek.
Az EMEA régió prémium értékei 1,7 százalékal emelkedtek ez év júniusáig, melyet a nemzetközi divatmárkák és a luxusmárkák részéről tapasztalt kereslet befolyásolt. Az elsődleges bérleti díjak a 31 vizsgált európai város közül 25 esetben változatlanok maradtak, vagy növekedtek, azon országokban ahol megszorítások történtek, jelentősen csökkentek. Ilyen például Görögország (17,1%), Írország (15,1%), Magyarország (13,3%) valamint Bulgária (7,7%), ahol azonban jelentős kínálatnövekedés történt.
A főbb európai piacok kiemelkedő kategóriája aktív időszakot tudhat maga mögött, Franciaországban 14,6 százalékos bérleti díj növekedéssel, melyet főként a luxusmárkák által keresett lokációk idéztek elő. Más, főbb piacok is jelentős növekedésről számolhatnak be, az Egyesült Királyságban 6,3, Olaszországban 5,4, Németországban 4,7, Hollandiában 4,5%, míg Spanyolországban 2,0 százalékos növekedés volt.
Champs- Élysées ismét a régió legdrágább utcája
A párizsi Champs- Élysées sugárút ismét az EMEA régió legdrágább kiskereskedelmi lokációja, mely az idei 30,0 százalékos bérbeadási növekedéssel a londoni, második helyezett New Bond Street előtt áll.
Pierre Raynal, a Cushman & Wakefield Franciaország kiskereskedelmi üzletágvezetője elmondta: “Az elmúlt hónapokban, a jelentős nemzetközi kiskereskedelmi kereslet fellendítette a párizsi piacot. A Champs- Élysées, ahol 2011-ben olyan márkák nyitottak üzletet, mint a Marks & Spencer, az Abercrombie & Fitch és a Banana Republic, 2012-ben is a középpontban maradt, amikor a Levi Strauss, a Kusmi Tea és a felújított Hugo Boss zászlóshajó üzletek nyitották meg kapuikat. Az elkövetkező évekre a turisták számának növekedésével Párizs Európa egyik legfontosabb kiskereskedelmi városa, jelentős kiskereskedelmi keresletre számíthat. A luxusmárkák továbbra is meghatározóak lesznek és a Champs- Élysées a város szíve marad, különösen azért, mert itt nyílik hamarosan a Tiffany’s zászlóshajó üzlete is. A közelmúltbéli visszaesés ellenére, a luxus szektor jó teljesítménye, valamint a turisták számának növekedése arra enged következtetni, hogy ez a trend 2013-ban is folytatódik, és az elsődleges bérleti díjak a kínálat csökkenésének hatására tovább emelkednek majd.”