A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum szerint a nemzetközi forgalomban részt vevő járművekre más adószabályokat kellene alkalmazni, ugyanis a külföldön okozott balesetek terheit nem a magyar egészségkasszának kell állnia. Fennáll annak veszélye is, hogy az üzemeltetők egy másik uniós országban helyezik forgalomba a járművet ez pedig a hazai költségvetéstől vonna el bevételeket. A szervezetek azt javasolják, hogy ha az adót bevezetik, a fuvarozó gépjárművek 50 százalékos kedvezményben részesüljenek.
A biztosítási díj jelenleg egy fuvarozó vállalkozás kiadásainak 2,5-3 százalékát teszi ki. Ennek emelkedése - a működési költségek amúgy is drasztikus növekedésével együtt - előre nem látható következményekkel járhat, különösen a 7,5 tonna alatti járművekkel rendelkező fuvarozóknál.
Egy másik levezetés szerint az éves költségnövekedés egy vontató esetében elérheti a 100-120 ezer forintot. Ha a kormányzat el szeretné kerülni az új adónem inflációt gerjesztő hatásait, annak mértéke nem lehet magasabb évi 30 ezer forintnál, vagy százalékos díjmegállapítás esetén a kgfb-díj 10 százalékánál - áll a közleményben.
A 375 ezer magyarországi tehergépjármű kötelező biztosítási díjára január 1-től rárakodó adó a kis és nagyvállalkozásokat egyaránt érintené. Egy 15 autóval rendelkező kisebb budapesti pékség esetében például a biztosítási díjak növekedése 3-400 ezer, míg egy 100 járművel rendelkező kamionflotta esetében 10 millió forint lenne évente, így akár az élelmiszerek ára is emelkedhet - írja a Biztositas.hu.
A biztosítási szakma is bajba kerülhet
Az adót is tartalmazó törvénycsomagot ugyanis már csak a kötelező díjak október 30-ai kihirdetését követően fogadhatja el a parlament, így a Biztosítás.hu szerint könnyen előfordulhat, hogy miközben az autósok a kampányban majd azt hiszik, hogy spórolnak a kötelezőjükön, a januárban hatályossá váló adó miatt mégis magasabb díjat fizethetnek jövőre. A biztosítók a várható rekordszámú fogyasztói panasz elkerülése érdekében - a PSZÁF-hoz fordultak iránymutatásért.
Különbözőképpen vélekednek a biztosítók arról, hogyan kellene tájékoztatni a novemberben biztosítót váltó ügyfeleket a várható baleseti adóról, abban azonban egyetértenek, hogy a meghirdetésre kerülő díjaikba nem teszik bele a 30 százalékos díjemelkedést hozó adót. Nem valószínű ugyan, hogy a kormány a tervezett baleseti adót elengedve lemondana az ennek kapcsán várható 27 milliárd forint bevételről, de ameddig a törvény nincs kihirdetve, a jogkövető biztosítók nem tehetnek másként, mint adó nélkül hirdetnek díjat.