Pénzügyek a fotelból

Az e-banking előnyei nyilvánvalóak az ügyfél számára, hisz kényelmes, mobilitást ad, s a számlaegyenleg-lekérdezésen és átutalásokon túl a legtöbb banknál már a pénz lekötésére, hitelfelvételre, befektetések kezelésére, illetve egyes esetekben akár mobilkártya-feltöltésre is lehetőséget teremt.

Az elektronikus banki rendszerek kialakulása egyenes következménye volt a bankoknál végbemenő modernizálódási folyamatoknak. A számítógépek és -hálózatok elterjedésével együtt növekedett a lakosság igénye arra, hogy egyszerűen, otthonról intézhesse ügyes-bajos dolgait, többek közt pénzügyeit. Persze a pénzintézetek maguk is igyekeznek élen járni a legújabb informatikai fejlesztésekkel, hiszen a gyorsabb és színvonalasabb ügyfélkiszolgálás versenyelőnybe hozhatja őket a szektor többi tagjával szemben.

Az elsők

A telefonos ügyfélszolgálat után következtek az első home banking rendszerek. Ezek még nem használták az internetet, hanem külön modemes kapcsolat létesült a bank központi számítógépe és az ügyfélé között, egy telepített szoftver segítségével. A világháló és a mobiltelefonok fokozatos terjedése azonban hangsúlyeltolódást eredményezett ez utóbbiak irányába, már ami a felhasználói "felületet" illeti.

Magyarországon természetesen kissé másképp alakultak a dolgok, hisz a fejlett világ hetvenes-nyolcvanas években elért fejlesztései csak a rendszerváltás után kerülhettek be hozzánk. Ráadásul a klasszikus kereskedelmi banki hálózat is hiányzott, a néhány működő pénzintézet pedig sokkal inkább mennyiségi, mint minőségi kiszolgálásra törekedett. A kilencvenes években azonban a kereskedelmi bankok berobbanása és felfejlődése rohamléptekkel történt meg, így történhetett, hogy a banki evolúció átugrott néhány Nyugat-Európában és Észak-Amerikában már jól bevált fázist, például a csekkfüzetek használatát.

Mindenkinek jobb

Bár e-bankingnek a pénzügyek internetes ügyintézését nevezik a legtöbben, a kifejezés valójában gyűjtőfogalom, hiszen idetartozik az SMS-ben, WAP-on, sőt a telefonon létesített banki kapcsolat és elvégzett akció is.

#page#

Szinte csak személyesen
A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint a magyarok többsége banki ügyeit személyesen intézi. Az általa megkérdezettek 84 százaléka maga tér be bankfiókjába, ha bármilyen banki ügyet kell intéznie, és 28 százalék használja saját bankjának automatáját. A telefont közel minden tizedik - elsősorban a fiatalabb korosztályból kikerülő - ügyfél részesíti előnyben ehhez. Más bank automatáját és az internetet csekély 5-5 százalékuk veszi igénybe. A mobilbankolást azonban - a mobilkorszakban! - még ennél is kevesebben: a banki ügyfélkapcsolattal rendelkezőknek csupán a 2 százaléka. Az ügyfelek számlavezető bankjukba átlagosan 3-4 hetente térnek be.
Az e-banking előnyei nyilvánvalóak az ügyfél számára, hisz kényelmes, mobilitást ad, s a számlaegyenleg-lekérdezésen és átutalásokon túl a legtöbb banknál már a pénz lekötésére, hitelfelvételre, befektetések kezelésére, illetve egyes esetekben akár mobilkártya-feltöltésre is lehetőséget teremt. Ezen felül bármikor vissza lehet keresni számlatörténetben a ki- és beáramló pénzösszegeket anélkül, hogy hatalmas papírhalmokon kellene átrágnia magát az ügyfélnek, vagy épp egy bankfiókba kellene befáradni nyomtatás céljából.

A bankok oldaláról is hatalmas azonban a haszon. Ezekkel az alacsony költségű és elvileg korlátlanul hozzáférhető technológiákkal jóval alacsonyabb a fiókhálózat kiépítésének beruházás- és időigénye. Így a szolgáltatók megtakaríthatják a működési és fenntartási költségek jó részét, és ezért kedvezőbb kondíciókat kínálhatnak ügyfeleiknek.

Más kérdés, hogy az internet lassú terjedése és az ügyfelek bizalmatlansága okán a csak elektronikus formában működő bankokra még a fejlett országokban sem mutatkozott elegendő kereslet, sokkal inkább a már kiépített fiókhálózattal rendelkező pénzintézetek bővítették ki elektronikus szolgáltatásaikkal palettájukat.

Az International Data Group (IDG) adatai szerint csak 2004-ben 250 milliárd dollárt költöttek a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók e-banking fejlesztésre, ami önmagában is jelzi, mennyire komolyan kell venni ezt az új üzletágat. Hazánkban a vezető kereskedelmi bankok mindegyike rendelkezik telefonos ügyfélszolgálattal, valamint internetes bankolási lehetőséggel, és többségüknél mobiltelefonon keresztül is intézhetők a pénzügyek.

A pénzintézetek egymás közötti fejlesztési versenyét az "Év internetes bankja" díj is inspirálhatja, amelyet az Index, a Nemzetközi Bankárképző Központ és a HP Magyarország hirdetett meg 2001-ben, fővédnökei pedig a Pénzügyminisztérium és az IHM lettek.

Visszafogott érdeklődés

#page#

Magyarországon a 15 év feletti lakosságból, azaz 8,5 millió főből mintegy 55 százalék hallott már legalább egy elektronikus banki formáról a Bellresearch legutóbbi ez irányú felmérése szerint. Azok körében, akik rendelkeznek folyószámlával, ez az arány 73 százalék, ám még így is bő egymillió számlatulajdonos van hazánkban, aki sosem értesült egyik e-banking formáról sem. E szolgáltatásokat mintegy hatszázezren használják, s jövőre ez a szám két-háromszázezer fővel is bővülhet.

Az elektronikus megoldásokat - nem meglepő módon - az újdonságokra legnyitottabb fiatal városi réteg használja legszívesebben: a Budapesten, illetve megyeszékhelyeken élők, valamint a 15-44 éves korosztály felülreprezentált erősen.

Meglepő az elektronikus formák iránt mutatott érdektelensége annak a 2,6 millió folyószámla-tulajdonosnak, aki hallottak ugyan már ezekről a lehetőségekről, ám mégsem kívánja használni őket. A válaszadók többsége úgy vélte, hogy neki nincs szüksége effajta szolgáltatásokra, ám sokan panaszkodtak a személytelenségre is, azaz igenis van szerepe a bankfiókoknak és a személyes kapcsolatoknak a pénzügyek intézésében.

Félmilliót is meghaladja a kutatásban azoknak a száma, akik félnek az e-banking megoldásoktól, mert nem tartják elég biztonságosnak, illetve mert úgy vélik, képtelenek lennének alkalmazni őket.

Teljes cikk a Piac és Profit novemberi számában.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo