Az elektronikus banki rendszerek kialakulása egyenes következménye volt a bankoknál végbemenő modernizálódási folyamatoknak. A számítógépek és -hálózatok elterjedésével együtt növekedett a lakosság igénye arra, hogy egyszerűen, otthonról intézhesse ügyes-bajos dolgait, többek közt pénzügyeit. Persze a pénzintézetek maguk is igyekeznek élen járni a legújabb informatikai fejlesztésekkel, hiszen a gyorsabb és színvonalasabb ügyfélkiszolgálás versenyelőnybe hozhatja őket a szektor többi tagjával szemben.
Az elsőkA telefonos ügyfélszolgálat után következtek az első home banking rendszerek. Ezek még nem használták az internetet, hanem külön modemes kapcsolat létesült a bank központi számítógépe és az ügyfélé között, egy telepített szoftver segítségével. A világháló és a mobiltelefonok fokozatos terjedése azonban hangsúlyeltolódást eredményezett ez utóbbiak irányába, már ami a felhasználói "felületet" illeti.
Magyarországon természetesen kissé másképp alakultak a dolgok, hisz a fejlett világ hetvenes-nyolcvanas években elért fejlesztései csak a rendszerváltás után kerülhettek be hozzánk. Ráadásul a klasszikus kereskedelmi banki hálózat is hiányzott, a néhány működő pénzintézet pedig sokkal inkább mennyiségi, mint minőségi kiszolgálásra törekedett. A kilencvenes években azonban a kereskedelmi bankok berobbanása és felfejlődése rohamléptekkel történt meg, így történhetett, hogy a banki evolúció átugrott néhány Nyugat-Európában és Észak-Amerikában már jól bevált fázist, például a csekkfüzetek használatát.
Mindenkinek jobbBár e-bankingnek a pénzügyek internetes ügyintézését nevezik a legtöbben, a kifejezés valójában gyűjtőfogalom, hiszen idetartozik az SMS-ben, WAP-on, sőt a telefonon létesített banki kapcsolat és elvégzett akció is.
#page#
A bankok oldaláról is hatalmas azonban a haszon. Ezekkel az alacsony költségű és elvileg korlátlanul hozzáférhető technológiákkal jóval alacsonyabb a fiókhálózat kiépítésének beruházás- és időigénye. Így a szolgáltatók megtakaríthatják a működési és fenntartási költségek jó részét, és ezért kedvezőbb kondíciókat kínálhatnak ügyfeleiknek.
Más kérdés, hogy az internet lassú terjedése és az ügyfelek bizalmatlansága okán a csak elektronikus formában működő bankokra még a fejlett országokban sem mutatkozott elegendő kereslet, sokkal inkább a már kiépített fiókhálózattal rendelkező pénzintézetek bővítették ki elektronikus szolgáltatásaikkal palettájukat.
Az International Data Group (IDG) adatai szerint csak 2004-ben 250 milliárd dollárt költöttek a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók e-banking fejlesztésre, ami önmagában is jelzi, mennyire komolyan kell venni ezt az új üzletágat. Hazánkban a vezető kereskedelmi bankok mindegyike rendelkezik telefonos ügyfélszolgálattal, valamint internetes bankolási lehetőséggel, és többségüknél mobiltelefonon keresztül is intézhetők a pénzügyek.
A pénzintézetek egymás közötti fejlesztési versenyét az "Év internetes bankja" díj is inspirálhatja, amelyet az Index, a Nemzetközi Bankárképző Központ és a HP Magyarország hirdetett meg 2001-ben, fővédnökei pedig a Pénzügyminisztérium és az IHM lettek.
Visszafogott érdeklődés#page#
Magyarországon a 15 év feletti lakosságból, azaz 8,5 millió főből mintegy 55 százalék hallott már legalább egy elektronikus banki formáról a Bellresearch legutóbbi ez irányú felmérése szerint. Azok körében, akik rendelkeznek folyószámlával, ez az arány 73 százalék, ám még így is bő egymillió számlatulajdonos van hazánkban, aki sosem értesült egyik e-banking formáról sem. E szolgáltatásokat mintegy hatszázezren használják, s jövőre ez a szám két-háromszázezer fővel is bővülhet.
Az elektronikus megoldásokat - nem meglepő módon - az újdonságokra legnyitottabb fiatal városi réteg használja legszívesebben: a Budapesten, illetve megyeszékhelyeken élők, valamint a 15-44 éves korosztály felülreprezentált erősen.
Meglepő az elektronikus formák iránt mutatott érdektelensége annak a 2,6 millió folyószámla-tulajdonosnak, aki hallottak ugyan már ezekről a lehetőségekről, ám mégsem kívánja használni őket. A válaszadók többsége úgy vélte, hogy neki nincs szüksége effajta szolgáltatásokra, ám sokan panaszkodtak a személytelenségre is, azaz igenis van szerepe a bankfiókoknak és a személyes kapcsolatoknak a pénzügyek intézésében.
Félmilliót is meghaladja a kutatásban azoknak a száma, akik félnek az e-banking megoldásoktól, mert nem tartják elég biztonságosnak, illetve mert úgy vélik, képtelenek lennének alkalmazni őket.
Teljes cikk a Piac és Profit novemberi számában.