Olcsó pénz kell a cégeknek

A csökkenő hitelkamatok, az élénkülő belső kereslet és a vállalkozások forráshelyzetének némi romlása ellenére stagnálás tapasztalható a forrásbevonási kedv alakulásában, miközben a vállalatok finanszírozási helyzetre vonatkozó várakozásai a következő 12 hónapos időszakra kissé javultak.

Kép: Pixabay

A magyarországi cégek elsősorban olcsó forrásokat keresnek: a válaszadók több mint kétharmada szándékozik vissza nem térítendő támogatást igényelni 2015. őszig.

Mindeközben fokozatos csökkenést követően 2014. őszre 43,8 százalékra olvadt a következő egy évben hitelfelvételt tervező cégek aránya, míg a válaszadók mintegy harmada mutatott érdeklődést a jövőben egy kombinált (önerőből, visszafizetendő és vissza nem térítendő támogatásból álló) finanszírozási termék iránt. Külső tőkebevonást csak minden huszadik cég tervez. (További lendületet adhat a hitelezésnek a jegybank új, NHP+ nevezetű konstrukciója.)

Megtorpant a javuló trend és egyre több cég szenved forráshiányban Magyarországon: 2014. őszre másfél éves szint közelébe (30,6%) ugrott a folyó költségek fedezésének gondjaival küzdő vállalkozások részaránya. A forrásoldali problémákat jelzi továbbá, hogy rekordszintre emelkedett (18,4%) a fejlesztésekbe forrásbevonás nélkül belevágó cégek aránya, s a vállalatok közel fele (44,7%-a) továbbra is forráshiányból adódóan halaszt el bizonyos beruházásokat. A forrásbevonást, ill. a beruházást tervező vállalatok helyett 2014 őszén a kivárásra berendezkedő cégek jelezték elsősorban, hogy kedvezően változott a finanszírozási pozíciójuk, azaz a forráshelyzet javulása kevésbé ad lendületet a fejlesztéseknek, mint korábban - derül ki a Magyar Fejlesztési Bank vállalati felmérésének (MFB Indikátor) legújabb elemzéséből.

Bizonyos kedvező irányú változások ugyanakkor tapasztalhatóak a gazdasági növekedés élénküléséből fakadóan. 2014. tavasz és ősz között a jelentős mértékben belföldi vásárlóerőre támaszkodó szolgáltató szektor legtöbb ágazatában visszaesett a külső forrásra nem szoruló és a beruházást sem tervező (azaz visszafogott tevékenységet folytató) cégek hányada, s a bevételei teljes egészét belföldön realizáló vállalati körben emelkedett legjobban a finanszírozási helyzet javulását érzékelők aránya. Míg 2014 tavaszán a hazai vállalatok negyede (27,4%-a), addig ősszel a cégek harmada (33,4%-a) vélte úgy, hogy kedvezőbb lesz a finanszírozási helyzete a következő 12 hónapban.

A KISEBB CÉGEK IS HOZZÁJUTHATNAK AZ OLCSÓ HITELHEZ
Újabb ötszáz milliárddal bővül a jegybank által 2013-ban elindított Növekedési Hitelprogram. A keret egy új konstrukció elindítására szolgál, amely a likviditásnyújtáshoz kapcsolódóan vállal át hitelkockázatot a pénzintézetektől,  így helyzetbe kerülhetnek a legkisebb vállalkozások is.
2014. tavasz és ősz között megállt a forrásbevonást tervező vállalatok részarányának emelkedése, amely mindkét felmérés idején 57,0% volt, ráadásul a szegmensen belül nőtt az elbizonytalanodók aránya. Ugyanakkor már csak a cégek ötöde (21,4%-a, -2,1 százalékpont tavaszhoz képest) zárkózik el idegen forrás igénybevételétől. A javuló finanszírozási helyzetű vállalatok körében visszaesett, a változatlan vagy romló helyzetű cégek körében erősödött a forrásbevonási kedv, ami találkozik a Magyar Nemzeti Bank 2015. februárban meghirdetett terveivel (NHP+).

A magyarországi vállalatok elsősorban az olcsó forrásokat keresik: a válaszadók mintegy kétharmada (64,9%-a) szándékozik vissza nem térítendő támogatást igényelni 2015. őszig, fokozatos csökkenést követően 2014. őszre 43,8%-ra olvadt a következő egy évben hitelfelvételt tervező cégek aránya, s minden huszadik cég (4,9%) jelezte, hogy külső tőkét akar bevonni a felmérést követő 12 hónapban. A válaszadók mintegy harmada (30,9%-a) fejezte ki potenciálisan az érdeklődését a jövőben kombinált (önerőből, visszafizetendő és vissza nem térítendő támogatásból álló) finanszírozási termék iránt. A konstrukció iránt Kelet-Magyarországon és a döntően belföldön értékesítő vállalkozások körében magas az érdeklődés.

A felmérést megelőző 12 hónapban a cégek 52,2%-a igényelt valamilyen hitelterméket, ami 9,2 százalékponttal magasabb, mint amekkora 2013. ősszel a következő 12 hónapra előretekintve hitelfelvételi szándékot jelző cégek aránya volt. A tervezettet meghaladó arányú hitelfelvételben az erősödő belföldi kereslet, a javuló megtérülési kilátások és a csökkenő hitelköltségek játszhattak szerepet.

A kkv-k húzzák a lízing piacot
Növekedéssel zárta a múlt évet a magyarországi lízingpiac. A jegybanki növekedési hitelprogram 103 milliárd forinttal járult hozzá a 453 milliárd forintos finanszírozott összeghez, ez utóbbi 24 százalékos növekedést jelent ez előző évhez képest – derül ki a Magyar Lízingszövetség összesítéséből. A bővülés motorját a vállalkozások, azon belül is a kkv-k jármű- és eszközbeszerzései jelentették, a Lízingszövetség arra számít, hogy a jövőben is a kkv-k húzzák majd a piacot.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo