Nem félünk a tőzsdétől!

Miközben a tengerentúlon évtizedek óta a legelfogadottabb befektetési formák közé tartoznak a részvények, hazánkban a spórolt pénzzel rendelkezők alig egy százalékának jutott eszébe ez a megtakarítási forma. A legtöbben félnek attól, hogy hatalmasat bukhatnak, míg mások körében továbbra is tartja magát a tévhit, hogy csak milliárdos vagyonnal érdemes beszállni a piacra.

Nem tekinthető magyar specialitásnak, hogy idegenkedünk a tőzsdétől. A volt szocialista országok mindegyikében megfigyelhető: a negyven év, amíg az állami bank betétei jelentették az egyetlen megtakarítási formát, nem múlt el nyomtalanul. Az átlagos állampolgár nem érti a tőzsdézés mögött zajló folyamatokat, fél a veszteségektől, nem mer kockáztatni. Ugyanakkor látja a hatalmas vagyonokat, amelyeket egyesek gyűjtenek, és irigykedni kezd, megvádolva őket mindenféle féllegális akcióval. Innen már csak egy lépés, hogy a lakosság nagy részének szemében "úri huncutsággá" degradálódjék a tőzsde intézménye.

Pedig a részvénytársaságok és a tőzsde alapjai rendkívül egyszerűek. A részvény nem más, mint egy rt. alapításakor vagy alaptőkéje megemelésekor kibocsátott értékpapír, amely igazolja az alaptőkében való részvételt, és a legtöbb esetben feljogosít az arányos nyereség arányos részére. Vagyis megvásároljuk a cég egy részét, s ennek arányában számíthatunk a szétosztott nyereség (osztalék) egy részére, illetve ennek függvényében szólhatunk bele - mint tulajdonos - a vállalat működésébe.

Normál esetben, ha egy cég jól működik, az állampapíroknál valamivel magasabb hozamot érhetünk el az osztalékon, amit, sajnos, osztalékadó is sújt, ám hosszú távon így is kellemes bevételt jelenthet az általában évente érkező összeg. Ám a nagy vagyonok nem az osztalékokból születnek, hanem az árfolyamnyereségből származnak.

Az egyik alapvető tőzsdei igazság szerint egy részvény hosszú távon a cég értékével, rövid távon a befektetői hangulattal arányos. Ennek érzékeltetéséhez vegyünk egy példát. Két cég egy-egy millió forintos tőkével indul, ehhez ezer-ezer darab részvényt bocsátanak ki. Az első év végén az egyik cég százezer forintos nyereséget, a másik ugyanekkora veszteséget hoz össze. Mivel a részvények hosszú távon a cég értékét reprezentálják, az első részvénynek 1100, a másodiknak 900 forintot kellene érnie.
Csakhogy rövid távon számtalan tényező befolyásolhatja az árfolyamot. Lehet, hogy valaki bízik abban, hogy a még veszteséges cég jövőre jobban teljesít, így akár 1000 forintot is ad egy papírért. De lehet, hogy a változó tőzsdei adószabályok miatt minden árfolyamnyereséget megadóztatnak, így rögtön csökken a részvények vonzereje, vagyis az árfolyamok esnek. Ráadásul olyan külső tényezők is közrejátszhatnak, mint a betéti kamatok alakulása. Hiszen ha azokon "kockázatmentesen" lehet 10-12 százalékot keresni, miért fektetné valaki a pénzét kockázatos részvényekbe?

A cikk teljes egészében elolvasható a Piac és Profit július-augusztusi számában.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo