Nem félünk a tőzsdétől!

Miközben a tengerentúlon évtizedek óta a legelfogadottabb befektetési formák közé tartoznak a részvények, hazánkban a spórolt pénzzel rendelkezők alig egy százalékának jutott eszébe ez a megtakarítási forma. A legtöbben félnek attól, hogy hatalmasat bukhatnak, míg mások körében továbbra is tartja magát a tévhit, hogy csak milliárdos vagyonnal érdemes beszállni a piacra.

Nem tekinthető magyar specialitásnak, hogy idegenkedünk a tőzsdétől. A volt szocialista országok mindegyikében megfigyelhető: a negyven év, amíg az állami bank betétei jelentették az egyetlen megtakarítási formát, nem múlt el nyomtalanul. Az átlagos állampolgár nem érti a tőzsdézés mögött zajló folyamatokat, fél a veszteségektől, nem mer kockáztatni. Ugyanakkor látja a hatalmas vagyonokat, amelyeket egyesek gyűjtenek, és irigykedni kezd, megvádolva őket mindenféle féllegális akcióval. Innen már csak egy lépés, hogy a lakosság nagy részének szemében "úri huncutsággá" degradálódjék a tőzsde intézménye.

Pedig a részvénytársaságok és a tőzsde alapjai rendkívül egyszerűek. A részvény nem más, mint egy rt. alapításakor vagy alaptőkéje megemelésekor kibocsátott értékpapír, amely igazolja az alaptőkében való részvételt, és a legtöbb esetben feljogosít az arányos nyereség arányos részére. Vagyis megvásároljuk a cég egy részét, s ennek arányában számíthatunk a szétosztott nyereség (osztalék) egy részére, illetve ennek függvényében szólhatunk bele - mint tulajdonos - a vállalat működésébe.

Normál esetben, ha egy cég jól működik, az állampapíroknál valamivel magasabb hozamot érhetünk el az osztalékon, amit, sajnos, osztalékadó is sújt, ám hosszú távon így is kellemes bevételt jelenthet az általában évente érkező összeg. Ám a nagy vagyonok nem az osztalékokból születnek, hanem az árfolyamnyereségből származnak.

Az egyik alapvető tőzsdei igazság szerint egy részvény hosszú távon a cég értékével, rövid távon a befektetői hangulattal arányos. Ennek érzékeltetéséhez vegyünk egy példát. Két cég egy-egy millió forintos tőkével indul, ehhez ezer-ezer darab részvényt bocsátanak ki. Az első év végén az egyik cég százezer forintos nyereséget, a másik ugyanekkora veszteséget hoz össze. Mivel a részvények hosszú távon a cég értékét reprezentálják, az első részvénynek 1100, a másodiknak 900 forintot kellene érnie.
Csakhogy rövid távon számtalan tényező befolyásolhatja az árfolyamot. Lehet, hogy valaki bízik abban, hogy a még veszteséges cég jövőre jobban teljesít, így akár 1000 forintot is ad egy papírért. De lehet, hogy a változó tőzsdei adószabályok miatt minden árfolyamnyereséget megadóztatnak, így rögtön csökken a részvények vonzereje, vagyis az árfolyamok esnek. Ráadásul olyan külső tényezők is közrejátszhatnak, mint a betéti kamatok alakulása. Hiszen ha azokon "kockázatmentesen" lehet 10-12 százalékot keresni, miért fektetné valaki a pénzét kockázatos részvényekbe?

A cikk teljes egészében elolvasható a Piac és Profit július-augusztusi számában.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo