Mit üzen a bankkártya?

2007. végén első alkalommal rendezték meg "Az év bankkártyája 2007" pályázatot, melyen a különböző típusú hazai fizetőkártyák a külcsín alapján mérettettek meg. "A verseny életre hívása egyértelmű jele annak, hogy a bankkártya-design egyre fontosabb szerepet kap - mondja Zdenek Houser, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért Felelős Igazgatója.

A MasterCard igazgatója szerint az utóbbi évek tendenciája, hogy mind a kibocsátó bankok, mind a kártyabirtokosok felismerték: a bankkártya külseje értékes többletinformációt hordoz, és a kártyák tervezésénél egyre lényegesebb szempont, hogy a plasztik külseje tükrözze a kártya célközönségének értékeit.

A 2007. végén Franciaországban bemutatott, nőknek készült kártya például érdes krokodilbőr utánzatú felülettel hódít. A prémium kártyák szegmensében pedig nem egyszer neves divattervezőt kérnek fel a tervezésre, ahogy Angliában tették ezt a Coutts Bank World Card bankkártyája esetében, melyet a méret után készített öltönyeiről ismert Ozwald Boateng álmodott meg.

A klasszikus méretben létező kártya külső megjelenése majd százéves történelme alatt nagy változásokon ment át. Az egyszerű grafikai kivitelezéstől kezdve a banktematikájú designon át (banképületek rajzai, készpénzen, értékpapírokon megjelenő minták használata), mára a kreatív, művészeti grafikáig jutottunk. Természetesen vannak elemek, melyek stabilan jelen vannak a kártyán: a kibocsátó bank és a kártyatársaság logóját és bizonyos arculati elemeit minden bankkártya hangsúlyosan viseli.

Zdenek Houser szerint manapság egyre több olyan bankkártya van forgalomban, ami nem elsősorban a logó, jóval inkább az esztétikum segítségével igyekszik megőrizni az ügyfél banki kötődését. Legfőképp azok a vizuális témák hódítanak, melyek kiegyensúlyozottságot, biztonságot, megnyugtató hatást sugároznak. A hazai gyakorlatban bőven találunk példát a természeti elemek szerepeltetésére (pl.: derűs tájkép, vízcsepp, virág), de népszerűek az embereket ábrázoló, gondtalanságot, szeretetet és boldogságot sugalló pillanatok is.

Ami a kreatív tervezést illeti, erről a kibocsátó bank szakemberei döntenek és általában kreatív ügynökség segítségével véglegesítik a plasztik külsejét. Míg a nemzetközi bankhálózatoknál sokszor a központi, egységes kártyaterveket helyezik előtérbe, más bankoknál egyre nagyobb teret kap az egyedi tervezés is.

Mint arról lapunk korábban beszálmolt, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) február elején versenyfelügyeleti eljárást indított a két legnagyobb kártyatársaság, a Mastercard, a Visa és 25 magyar kártyakibocsátó bank ellen - mondta el Mihálovits András, a hivatal szóvivője.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo