A "mezei halandó" tehetetlenül áll a rázúduló, számára átláthatatlan információzuhatagban. A helyzetet csak tovább rontja, hogy bizonyos piaci szereplők sokszor még a ténylegesnél is bonyolultabb, elrettentőbb képet festenek a helyzetről. Éppen ezért az Alkusz Szövetség a szakma egyik legfontosabb feladatának tekinti a fogyasztók szakszerű, biztosító semleges tájékoztatását.
Problémák
- A szerződések felmondásának határideje (2005. dec.1., de lehetőleg minél előbb)
A kötelező biztosítási szerződések felmondására november 1. és december 1. között van lehetőség. Célszerű a felmondást - a rendelkezésre álló 1 hónap ellenére - minél hamarabb benyújtani az illetékes biztosítóhoz, semmiképpen nem az utolsó pillanatra hagyva azt. Feltétlenül számolni kell mind a biztosítók, mind a posta kampányidőszak alatti túlterheltségére.
- A szerződések felmondásának formai követelményei (a felmondás érkeztetése!)
A biztosítási szerződés felmondását minden esetben írásban kell az illetékes biztosító felé benyújtani. Amennyiben postai úton kívánjuk eljuttatni a felmondást a biztosítóhoz, kifejezetten ajánlott a levél tértivevényes módon való postázása. Ebben az esetben is gondolni kell a hosszú feldolgozási időre, így, jóval a december 1-jei határidő előtt érdemes a felmondást feladni a biztosítónak.
A Polgári Törvénykönyv 2004. decemberi módosítása óta lehetőség van a felmondás telefaxon történő eljuttatására is, de a postai út, és a telefax választása esetén is számolnunk kell azzal, hogy a felmondás esetleges elkeveredése bonyodalmakat okozhat az új szerződés megkötésében.
Az ügyfeleknek igénybe vehetik egy független szakértő, a biztosítási alkusz segítségét. Ebben az esetben az alkusz gondoskodik a felmondó levél biztosítóhoz való eljuttatásáról. Nagyon lényeges, hogy szövetségünk azt javasolja tagjai számára, hogy a felmondásokat ne postai úton, hanem személyesen juttassák el a biztosítókhoz, így a felmondó levél nem keveredhet el, és nem érkezik megkésve.
#page#
- Kártörténeti igazolások beszerzése - bemutatása
A szerződés felmondását követően gondoskodnunk kell a kötelező biztosításunkhoz tartozó kártörténeti igazolások beszerzéséről. Ezt a korábbi biztosítónktól kell igényelnünk. A beszerzést követően az igazolást el kell juttatnunk új biztosítónkhoz. Ez két szempontból is fontos: egyrészt csak így, a kártörténeti- (közismert nevén a bonus-malus) igazolással érvényesíthetjük árkedvezményünket az új szerződésünkre; másrészt, amennyiben nem juttatjuk el időben az említett igazolást új biztosítónkhoz, úgy a biztosítónak törvényi kötelessége új ügyfelét a legrosszabb, malus 4-es kategóriába besorolni. Az igazolás benyújtására a megkötéstől számítva 90 nap áll a rendelkezésünkre.
A B10 és M4 között 4-szeres a díjszorzó, és az átsorolás sok-sok évre veti vissza az erre nem gondoló, a biztosítás területén járatlan szerződőt!!
Az ügyfeleknek természetesen lehetőségük van ebben az esetben is alkuszi segítség igénybevételére. Ekkor az alkusz segít felvenni a kapcsolatot a korábbi biztosítóval, gondoskodik a kártörténeti igazolás beszerzéséről, figyelemmel kíséri a határidőket, majd gondoskodik arról, hogy az igazolás a megfelelő időben és módon megérkezzen az új biztosítóhoz.
- Díjfizetés - csekk kiküldés
Az új biztosítási szerződés megkötését követően 30 nap áll a biztosító rendelkezésére ahhoz, hogy amennyiben az ügyfél a csekken történő befizetést választotta, a következő időszakra vonatkozó csekket megküldje. Sajnos előfordul, hogy a biztosító nem postázza időben a csekket.
Ekkor az ügyfél esetleges fizetési késedelme esetén - a jelenlegi bírói gyakorlat szerint -, mivel az ügyfél a fizetési kötelezettségének egyéb elérhető módon is eleget tudott volna tenni, a szerződése az esedékességtől számított 30 nap elteltével díj-nemfizetés miatt megszűnik.
Éppen ezért, ha a csekkes befizetést választó ügyfelek az adott időszakra vonatkozó csekket a díjfizetésre előírt határidőt megelőzően nem kapják meg, célszerű a díj befizetésének egyéb módját választaniuk. Ebben az esetben is célszerű az alkuszi segítséget igénybe venni, ugyanis az alkusz személyesen veszi fel a kapcsolatot az érintett biztosítóval, gondoskodik a csekk megérkezéséről, illetve szükség esetén közreműködik a díj biztosítóhoz való eljuttatásában