Metró 4: mindenki másképp csinálná

A főváros csak azt tartja elfogadhatónak, hogy az unió legalább 60 százalékban finanszírozza a 4-es metró építését - mondta az InfoRádiónak Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. A kormány az egész projektet meg szeretné valósítani, az unió viszont más beruházást is szívesen támogatna.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

"Ez esetben 20-20 százalékon osztozna az állam és a főváros. Ennél lejjebb menni nem tudunk. Ennek tartalmaznia kell az állomásépületeket, a felszíni rendezés költségeit - erről folyik most az egyeztetés" - fogalmazott a gazdasági főpolgármester-helyettes.

Ikvai-Szabó Imre hozzátette, hogy a metrótörvény hatályos, miként érvényesek a projekt finanszírozására kötött nemzetközi banki szerződések is, így abban az esetben sem lenne veszélyben az építkezés, ha az unió nem adna támogatást.

Ana-Paula Laissy, az Európai Bizottság illetékes szóvivője a Népszabadságnak úgy nyilatkozott, hogy az unió inkább abban érdekelt, hogy lehetőleg ne a 4-es metró vigye el az egész támogatási keretet, hanem más beruházás is kapjon belőle, azaz a vártnál csak egy kisebb részt támogatnának.

Erre a kormány nevében Bajnai Gordon fejlesztési kormánybiztos úgy nyilatkozott, hogy a magyar fél viszont csak a kerek egész projekt megvalósításában érdekelt.

Jogszabály szerint a 4-es metrónak 312 milliárd forintból kell megépülnie, ebből 236 milliárdot az állam, 76 milliárdot a főváros finanszíroz. A költségek 75 százalékára mindkét fél hitelkeretet nyitott az Európai Beruházási Banknál. A keretből mintegy 40 milliárd forintot hívtak eddig le.

A tervezett összköltségben nincs benne a felszíni rendezési program, ami legkevesebb 60, de akár 120 milliárd forintba is kerülhet.

Az igazi problémát az okozza, hogy a kivitelezőkkel eddig megkötött szerződésekben szereplő költségek már most meghaladják az első szakaszra tervezett végösszeget. Pedig a beruházás legkényesebb része, az alagútfúrás még meg sem kezdődött.

A főpolgármester szerdán tervek szerint számol be arról, hogy hol tart a beruházás finanszírozása, és milyen lehetőségek várhatók.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo