Mennyit ér a márkanév?

Tervezhető adóterhek, mérhetőbb hatékonyság, vállalatfelvásárlás esetén akár többszörös felár elérése, illetve jelentősen javuló finanszírozási és befektetési esélyek - néhány fontos előny, ami mindenképpen indokolttá teszi egyes immateriális javak, így például a márkaérték meghatározását és a mérlegben való szerepeltetését - hívja fel a figyelmet a BDO Magyarország.

A vállalatfelvásárlások eddigi történetei is világosan bizonyítják, hogy bizonyos esetekben a vevők akár a tranzakciós érték legnagyobb részét a sikeres márka megvásárlása miatt fizetik meg. A márkaérték azonban nem csak tulajdonosváltás esetén játszik alapvető szerepet egy társaság működésében.

„A jelenlegi nehéz gazdasági helyzet és a szigorú banki finanszírozási feltételek mellett könnyen azon múlhat egy vállalat további fejlődése vagy akár hosszabb távú túlélése is, hogy hozzá tud-e jutni további forrásokhoz - hangsúlyozza Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország vezető partnere. - A mérlegben vagyonértékű jogként megjelenő márkaértéknek ebből a szempontból is nagy jelentősége van, hiszen jelentősen javíthatja a vállalat saját tőke/idegen tőke arányát, ami a finanszírozók számára alapvető szempont a hitelképesség meghatározása során."

A vagyoni értékű jogként megjelenő márkaérték értékcsökkenése az adótervezésben is fontos szerepet játszik, sokszor ugyanis jelentősen mérsékelheti a társaság adófizetési kötelezettségét. Az értékelt márkanév emellett a vállalati eredményesség vizsgálatának egyik fontos segédeszköze is lehet, hiszen mérhetővé teszi az erőforrások megfelelő elosztását és a menedzsment hatékonyságát is.

Hogyan mérik az márka értékét?

A nemzetközi gyakorlatban alkalmazott módszerek az első megközelítésben igen szubjektívnek tűnő márkaértéket többféle szempontból közelítik. A többnyire csak ellenőrzésre alkalmazott költségalapú értékelés során az adott márkanév kialakításához kapcsolódó ráfordításokat vizsgálják, más módszerek a márkanév által generált többletjövedelmet számítják ki. A piaci összehasonlító módszerek ugyanakkor például a márkával jelzett termékek árelőnyének elemzésével, vagy éppen a márkáért fizetett tranzakciós összegek, valamint licencdíjak mértékének vizsgálatával képesek a márka értékének megjelenítésére.

A 90-es évek óta a márkaépítés, ezen belül a vállalati márka vált a megkülönböztetés legfőbb eszközévé a piaci versenyben. Nagyobb nyereséget és gyorsabb növekedést lehet elérni azokkal a vállalati stratégiákkal, melyek az árak és költségek helyett a márkadifferenciálásra és a márkaépítésre fókuszálnak.

„Speciális körülményektől (például monopóliumoktól, koncesszióktól vagy alapvetően ismeretlen márkáktól) eltekintve a gyakorlati élet szinte minden területén nagy jelentősége van a márkaérték meghatározásának - hívja fel a figyelmet Rajné Adamecz Ildikó, a BDO pénzügyi tanácsadási üzletágának partnere. - A finanszírozási lehetőségek bővülése a gazdaság szinte minden területén fontos szempont, emellett könnyen találunk példákat mondjuk a kulturális szférában jellemző szponzori gyakorlatra, vagy éppen jelentős vállalati márkanév- és logócserére is. Ezek mindegyikében a tervezett lépések költség-haszon elemzéseihez alapvető feltétel az adott márka értékének megfelelő ismerete."

 

Véleményvezér

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo