Megtakarítás- és befektetésmentes a magyar?

Keveset foglalkozunk a pénzünkkel, minimális a megtakarítási hajlandóságunk, és úgy tűnik, a befektetési kultúránk sem javult számottevően - mutatták ki egy elemzés értékelői.

Az Öngondoskodás Alapítvány, a Befektetési Alapkezelők Magyarországi Szövetsége (BAMOSZ) és a Marketing Centrum Országos Piackutató Intézet, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete támogatásával, országos felmérést végzett annak érdekében, hogy megvizsgálja a magyar lakosság megtakarítási és befektetési hajlandóságát, gazdasági ismereteit. Az ezer fős, országos reprezentatív kutatás eredménye szerint a helyzet továbbra sem változott: keveset foglalkozunk a pénzünkkel, minimális a megtakarítási hajlandóságunk, és úgy tűnik, a befektetési kultúránk sem javult számottevően.

A javuló gazdasági mutatók és életszínvonal ellenére a magyarok továbbra is elégedetlenek gazdasági helyzetükkel és úgy tűnik, rövidtávon nem is várnak ezen a téren javulást. A megkérdezettek többsége az elkövetkező 1-2 évben inkább a gazdasági helyzet és az életszínvonal romlására számít, és csak 5-10 év távlatában kezd el bízni a gazdasági előrelépésben.

A gazdaság hírei szinte pontosan annyira érdeklik az embereket, mint a közéleti információk: az általános gazdasági kérdések megismerése iránt nyitottak vagyunk, a pénzügyek, árfolyamok iránt viszont csak kevesen érdeklődnek. A magyarok gazdasági ismereteire jellemző adat, hogy a médiában hallható gazdasági beszámolókat, híreket (saját bevallásuk szerint) mindössze 6 százalékuk érti meg teljesen, 41 százalékuk csak kisebb részben, 28 százalékuk pedig alig. A megértést csak nehezíti, hogy sokszor az alapfogalmakkal sem vagyunk tisztában. Jó példa erre, hogy csak a megkérdezettek 70 százaléka volt teljesen tisztában az infláció jelentésével. A részvények működésének elméletét a válaszolók fele tudta, a reálhozam szó jelentése pedig mindössze minden ötödik számára volt teljesen tiszta.

A felnőtt magyarok 48 százaléka alulinformáltnak érzi magát a befektetési döntésekhez, további 41 százalékuk pedig csak részben érzi megfelelően informáltnak magát, és mindössze 9 százalékuk véli úgy, hogy informált. Úgy tűnik, gazdasági ismereteinkkel is jól korrelál, hogy milyen elképzelésünk van gazdaságunk legalapvetőbb mutatóiról: a megkérdezettek 19 százaléka nem vállalkozott arra, hogy becslést adjon az infláció nagyságára. A válaszadók 52 százaléka 10 százalék alatti becslést mondott, 16 százalékuk pont 10 százalékra becsülte a pénzromlást, harmaduk pedig még ennél is magasabbra. A megkérdezés idejében hivatalosnak tekintett 4 százalékos értéket mindössze a válaszadók 11 százaléka találta el.

A kutatás megmutatta, hogy nincs egyetlen olyan megtakarítás-, illetve befektetés jellegű pénzpiaci konstrukció, amelyik teljesen közismert lenne a magyar lakosság körében. Ennek ellenére azonban a megkérdezettek viszonylag tájékozottnak bizonyultak a megtakarítási, befektetési konstrukciókkal kapcsolatban: a részvényeket a megkérdezettek 47 százaléka vélte teljesen ismerni, az állampírokat 44 százalékuk, a befektetési alapokat pedig 27 százalékuk.

A felnőtt magyarok 34 százaléka semeddig sem tudna megélni a jelenlegi megtakarításaiból, további 16 százalékuk pedig csak egyetlen hónapot tudna kihúzni. Néhány hónapnyi tartaléka a megkérdezettek 27 százalékának van, félévnyi pedig a tizedüknek. Több évig mindössze a magyarok 3 százaléka élne meg a megtakarításaiból, élete végéig pedig csak 1 százalékuk. (A hiányzó 9 százalék nem tudott válaszolni a kérdésre.) Mindez akkor válik különösen érdekessé, ha hozzávesszük azt a tényt, hogy a megkérdezettek 22 százaléka csak akkor érezné magát anyagi biztonságban, ha élete végéig meg tudna élni a megtakarításaiból.

A magyar megtakarítási kultúra nemcsak a nyugat-európai hanem a közép-európai országokéhoz képest is alulfejlett. Egyedül nálunk jellemző, hogy a lakosság jó része (a háztartások 35 százaléka) egyáltalán nem tesz félre semennyi pénzt. A maradék családokban pedig meglehetősen elavult a megtakarítások szerkezete: a megfelelő hozamot, értékmegőrzést vagy értéknövelést biztosító lehetőségek helyett a többség még mindig folyószámlán vagy otthon, a párnacihában tartja a pénzét: 23 százalék csak egyféle megtakarítással rendelkezik, 16 százalékuk kétféle megtakarítást említett, és mindössze a háztartások 27 százalékánál áll három vagy több elemből a családi "portfolió".

A tipikus magyar (pénzbeosztás értelemben) takarékosnak tartja magát, ugyanakkor kockázatkerülőnek is: a "biztonság versus magas hozam" kérdésében inkább az óvatosság, a biztonság irányában lengene ki a képzeletbeli mérleg: a megkérdezettek 70 százaléka megtakarításainak és befektetéseinek biztonságát preferálja a hozam nagyságával szemben, 54 százalékuk pedig még a pénzéhez való hozzáférhetőséget is a megszerezhető hozam elé helyezi. Ugyanakkor a megkérdezettek közel fele (47 százaléka) úgy gondolja, hogy a "közepes hozam - közepes kockázattal" befektetési megoldás már vonzó lehetne számára. Az "alacsony hozam - minimális kockázat" opciót a megkérdezettek 38 százaléka választotta, a "magas hozam - viszonylag magas kockázat" lehetőség azonban mindössze 7 százaléknak tűnt vonzó lehetőségnek.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo