Itt a "kötelező" őrület

A jövő évi tarifák közzétételével indul a 130 milliárd forintosra becsült felelősségbiztosítási piacon a biztosítók harca, az esemény fontosságát jelzi, hogy a pénzügyi felügyelet is ajánlást tett közzé.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A biztosító által elfogadott kárösszeget 15 napon belül ki kell fizetni - egyebek mellett ez áll a PSZÁF ajánlásában, amelyet a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást művelő biztosítók részére adott ki, és a felügyelet honlapján is olvasható.

Déri Éva, a PSZÁF ügyvezető igazgató helyettese az MTI-nek elmondta, hogy az ajánlás nem kötelező érvényű, de a szóban forgó dokumentumot együtt készítették valamennyi autós biztosítóval. A kölcsönös kompromisszumok után valamennyi biztosító vállalta az ajánlásban foglaltak betartását.

Az ajánlás két részből áll. Az első a kárrendezés feltételeit tartalmazza, e körben első pont az, hogy minden autós biztosító készítsen kárrendezési szabályzatot, amit tegyen fel a honlapjára is. A felügyelet vállalta, hogy a saját honlapján is közzé teszi a szabályzatokat.

A kárbejelentést úgy kell megszerveznie a biztosítónak, hogy 2 munkanapon belül teljesíthető legyen. A kárigény befogadására további 2 napot ad az ajánlás. A további határidők a kár befogadásától indulnak. A kárfelmérés ettől számítva 3 napon belül történjen meg, illetve 10 munkanapon belül érdemben vizsgálja meg a biztosító az ügyet.

Amennyiben meghatározásra került a kár összege, akkor a biztosító - attól a naptól számítva, amikor a kárösszeget elfogadta - 15 napon belül fizesse is ki azt.

Az ajánlás második része a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás állománykezelésével foglalkozik. Ez az ügyfeleket csak közvetetten érinti.

Csalogató tarifák 

Évek óta kényeztetik november-decemberben az autós biztosítók az ügyfeleiket. A kényeztetés az árakban és a plusz-szolgáltatásokban áll. Miután évről évre több bevételhez jutnak a biztosítók ebből az üzletágból, az előnyöket az egyes preferált csoportok tagjai élvezik. A biztosító váltás vonzerejét fokozza például az olyan nyereménysorsolás, amelynek a fődíja egy autó, de számos ajándék is szerepel a listán. Eddig az ingyenes balesetbiztosítás, vagy autószállítás volt a gyakori, most már megjelent a repülőjegy ajándék is. Ezek értéke nem több 5-15 ezer forintnál. A hétfői meghirdetésen a Signal Biztosító lesz új szereplő az autós piacon. Kérdés, hogy 13-dikként milyen stratégiát követ majd.

Aki kgfb-biztosítót akar váltani, annak november utolsó napjáig kell felmondania - írásban - a meglévő szerződését, majd decemberben kell megkötnie a jövő évre szólót.

A Biztosítás.hu értékelése szerint tovább bonyolították a ajánlataikat és bizonyos szegmensekben kétszámjegyű átlagos emelést hajtottak végre a biztosítók. A nagyok nem tudnak engedni a náluk lévő állományok díjaiból, ezért inkább reklámra költenek, az állományukat növelni akaró - alacsonyabb díjjal dolgozó - kis biztosítók pedig továbbra is megpróbálnak minél kedvezőbb díjakat kialakítani, egyszerű közérthetőbb tarifákkal.

A biztosítók fele átlagban 10 százalék kedvezményt ad az on-line szerződéskötésre, üzleti megfontolásból: ha az ajánlat elektronikusan érkezik, nem kell rögzíteni, így lényegesen kisebb a vele járó költség és lerövidül az új biztosítások feldolgozási ideje.

Szigorúbbak lettek a málusz-besorolásba tartozók tarifái. Eddig az alapdíjat általában 2-vel szorozták, addig a jövő évi tarifákban 4-szeres szorzóra is van példa. Két biztosító áruházakban is árulja a kötelező biztosítást (a Groupama a Cora-ban, a Generali pedig a Tesco-ban), de - mint az elemzés megjegyzi - a legolcsóbb biztosításokat nem itt lehet megvásárolni. Egyetlen új céggel találkozhatunk az eddigi 12 autós biztosító mellé belépett a Signal.   

Több száz milliárd a tét

A múlt évben a biztosítók 686 milliárd forint díjbevételhez jutottak. Ebből 302 milliárd volt az életbiztosítás, és a nagyobb hányad - 384 milliárd - a nem életbiztosítási jellegű módozatokra jutott. (Európa nyugati felében az arány fordított: a biztosításokon belül 60 százalék az élet- és csak 40 százalék a nem élet jellegű biztosítások aránya.

A 384 milliárdos nem élet jellegű biztosításokból 122 milliárddal (3,6 millió darab szerződés) részesedik a gépjármű felelősség biztosítás, további 100 milliárd forintot (800 ezer szerződés) pedig a casco tesz ki.

A kettő így együtt azt jelenti, hogy az autósoktól származik a biztosítók bevételének minden harmadik forintja, a nem élet jellegű biztosításokon belül pedig a kötelezőből folyik be szintén minden harmadik forint, a két autós biztosítás együtt pedig közel kétharmados arányt képvisel. Eddig  az Allianz és a Generali-Providencia tudhatta magáénak a kgfb-piac több mint felét.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo